בנק ישראל האריך את מתווה הסיוע במשכנתאות ב-3 חודשים והרחיב גם לחשבונות חטופים ומשפחותיהם

המתווה מאפשר לאוכלוסיות שנפגעו ישירות מהמלחמה לדחות ללא ריבית ועמלות את תשלומי ההלוואות והמשכנתאות ולקבל פטור ממרבית העמלות כולל על יתרת חובה עד 10,000 שקל. מתחילת המלחמה נדחו כ-278 אלף הלוואות במערכת הבנקאית, מרביתן משכנתאות ואשראי צרכני

שיתוף הכתבה
נגיד בנק ישראל אמיר ירון (מארק ניימן לע"מ)נגיד בנק ישראל אמיר ירון (מארק ניימן לע"מ)

בנק ישראל הודיע היום (א') כי יאריך ב-3 חודשים את מתווה הסיוע במשכנתאות לצד הסיוע בהלוואות, וכן ירחיב את הסיוע לקבוצות נוספות, בהן חשבונות חטופים ואחיהם ומשתתפי מסיבת נובה ברעים. מדובר במתווה שעליו הודיע הבנק עם פרוץ המלחמה לתושבי העוטף (עד 30 ק"מ) והמפונים כולל משפחות שכולות מהמעגל ראשון כמו גם למשרתי כוחות הביטחון. בתחילת נובמבר הורחב המתווה גם על האוכלוסייה או בעלי עסקים באזורים מהצפון שפונו, עד 5 ק"מ מהגבול כולל קריית שמונה ומטולה. 

המתווה מאפשר לאוכלוסיות שנפגעו באופן ישיר מנזקי המלחמה לדחות, ללא ריבית וללא עמלות, את תשלומי ההלוואות והמשכנתאות, לקבל פטור ממרבית העמלות ופטור בחשבונות עו"ש מריבית על יתרת החובה עד לסכום של 10,000 ש"ח, וזאת למשך שלושה חודשים מרגע הצטרפותם. לשאר לקוחות הבנקים ניתנת האפשרות לדחות, ללא עמלות, את תשלומי ההלוואות והמשכנתאות למשך שלושה חודשים, כאשר התשלומים הנדחים יישאו ריבית שלא תעלה על שיעור הריבית בחוזה ההלוואה. בבנק ישראל מבהירים כי טרם קבלת החלטה על דחיית התשלומים, יש לבחון את השלכות הדחייה, לרבות המחיר הכלכלי הכולל שלה (מבחינת עלות הריבית, סכום חיוב חודשי לחיוב לאחר הדחייה וכיו"ב).

כעת, לאחר הערכות מצב שהתקיימו בבנק ישראל ובהתאם לכך שהמלחמה נמשכת ומשפיעה על לקוחות רבים בהיבט הכלכלי, מודיע בנק ישראל על הרחבת המתווה, שאומץ ע"י הבנקים, באופן הבא: הארכת תוקף המתווה הקיים בשלושה חודשים נוספים, החל מתאריך 1.1.24, לנפגעים הישירים של המלחמה ויתר הלקוחות.

בהתייחס לדחיית תשלומי הלוואות בשלושה מגזרי פעילות  - משכנתאות, אשראי צרכני ואשראי עסקי, מתווה הבנק קובע שלקוח שלא ביצע דחיית תשלומים מכוח המתווה, יהיה זכאי לדחיית תשלומים לתקופה של 3 חודשים, בכפוף להגשת בקשה; ולקוח שכבר ביצע דחיית תשלומים בפועל לתקופה של 3 חודשים, יהיה זכאי לדחיית תשלומים של 3 חודשים נוספים בכפוף להגשת בקשה, כך שסך כל תקופת הדחייה המקסימלית תהיה 6 חודשים במצטבר. הטבות המתווה ימשיכו לחול אוטומטית למשך 3 חודשים נוספים, בדומה לתנאי המתווה המקוריים אשר מפורסמים באתר האינטרנט של בנק ישראל. 

נוסף על כך לקבוצת אוכלוסיית הנפגעים הישירים, שתשלומם יידחה ללא ריביות או עמלות, יתווספו חשבונות של חטופים ונעדרים, אשר נכללו בפועל גם בפעימה הראשונה; חשבונות של אחים של חטופים או נעדרים; וחשבונות של משתתפי מסיבת נובה ברעים. 

הארכת המתווה תיכנס לתוקף החל מ-2024 

עוד חודדה האפשרות של אופן פריסת תשלומי המשכנתאות עבורם, כך שמעבר לאפשרויות של פריסה לאורך יתרת תקופת המשכנתה או הארכת תקופת המשכנתה תתווסף אפשרות של העמדת הלוואה, בסכום הדחייה, ללא ריבית, לתקופה של 4 שנים לפחות, שמועד פירעונה יחל בחלוף שנה מסוף תקופת הדחייה. מטרת החידוד היא להבהיר שהבנק רשאי להעמיד הלוואה לתקופה ארוכה יותר ללא ריבית, או לבחור בחלופות האחרות - לטובת המשכנתה ללקוח ובהסכמתו. עוד יינתן להם פטור מחיוב בריבית על יתרת חובה עד לסכום של 30,000 ש"ח, לחשבונות של עסקים עם מחזור פעילות של עד 5 מיליון ש"ח.

הרחבת המתווה לתקופה של 3 חודשים תיכנס לתוקף בתאריך 1.1.24, כאשר ניתן יהיה להגיש בקשה להיכלל במתווה הנוסף בין התאריכים  1.1.24-31.3.24. בבנק ישראל מציינים כי המתווה שגובש מציג את תנאי המינימום וכל בנק רשאי להרחיבו לטובת לקוחותיו, כפי שמרבית הבנקים אכן עשו בפועל והפיקוח על הבנקים מעודד אותם להמשיך זאת.

עוד עלה מנתוני הבנק כי מאז תחילת המלחמה ועד לסוף חודש נובמבר 2023 נדחו כ-278 אלף הלוואות במערכת הבנקאית, מרביתן משכנתאות ואשראי צרכני. סך התשלומים שנדחו עומד על כ-4.8 מיליארד ש"ח, מרביתם במגזר העסקי.

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון: "בנק ישראל רואה לנגד עיניו את הציבור שמתמודד כעת עם הקשיים הכלכליים שנגרמים בעקבות המלחמה ואנו מפרסמים היום הארכה ועדכון למתווה המקורי כדי לסייע ככל הניתן לאוכלוסיות שנפגעו, ובפרט להגדיל את הסיוע לעסקים הקטנים. מתווה דחיית ההלוואות היה מצעדי הסיוע הכלכליים הראשונים שננקטו עם פרוץ המלחמה והצליח לייצר גשר תזרימי למאות אלפי לקוחות ועסקים ולסייע להם לצלוח תקופה קשה זו". 

המפקח על הבנקים, דניאל חחיאשוילי: "המתווה שגיבשנו מסייע ללקוחות הבנקים לצלוח את ההשפעות הפיננסיות של המלחמה בצורה טובה יותר. המלחמה וגם השפעותיה עדיין איתנו, וכך גם הצורך להמשיך להקל על הלקוחות בתחום האשראי והעמלות. לאור זאת, אנו מאריכים את הסיוע הנרחב שניתן במסגרת המתווה, וכן מרחיבים את אוכלוסיית הזכאים, תוך מתן הטבה נוספת לעסקים הקטנים, על-מנת להקל עליהם בהתמודדות עם הקשיים התזרימיים בתקופה הקרובה". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משכנתהמשכנתאותבנק ישראלאמיר ירוןחרבות ברזלסיוע
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...