אושר תיקון שיאפשר בניית דיור זמני למפונים מהעוטף ללא היתר ותוכנית: "הסדר חריג למצב חריג"

הכנסת העבירה אתמול בקריאה שנייה ושלישית תיקון לחוק התכנון והבנייה שיאפשר למנהלת תקומה להאיץ בנייתם של מתחמי דיור למפונים, ויהיה תקף לשנה. יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה: "יאפשר לקהילות שפונו לשוב ולהתגורר יחד, עד שיוכלו לשוב בבטחה ליישוביהם"

שיתוף הכתבה
בית שרוף בקיבוץ בארי לאחר הטבח (שאטרסטוק)בית שרוף בקיבוץ בארי לאחר הטבח (שאטרסטוק)

מליאת הכנסת אישרה אתמול (ד') בקריאה שנייה ושלישית תיקון לחוק התכנון והבנייה שיאפשר לבנות מתחמי דיור זמניים למפונים מיישובי העוטף ללא היתר וללא תוכנית, במטרה לאפשר למנהלת תקומה להקים אותם במהירות האפשרית. "זהו הסדר חריג למצב חריג", אמר יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ יעקב אשר, בעת אישור החוק בוועדה ביום ג' השבוע.

התיקון לחוק יהיה תקף לשנה אחת מיום אישורו, והוא פוצל מהצעת החוק המקורית העוסקת בצמצום הבירוקרטיה וקיצור זמן הבנייה של מרחבים מוגנים דירתיים וקומתיים, שאושרה סופית גם היא במליאת הכנסת, בשבוע שעבר. 

המועצה הארצית תדון בפטור מהיתר למגורים, חינוך ומוסדות לבריאות הנפש למפונים
רמ"י אישרה הקצאת קרקעות לדיור זמני למפוני כפר עזה בקיבוץ שפיים
הקיבוצים והמושבים נגד תוכנית ההטבות של רמ"י: "לעג לרש כלפי יישובים שעברו זוועות"

הצעת החוק שאושרה אתמול, קובעת גם כי שר הפנים יהיה רשאי להוציא את צווי הפטור רק בנוגע לתושבי העוטף שפונו מבתיהם מכוח החלטת ממשלה בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר, וככל שיידרש להחיל את הסעיף גם לגבי יישובים נוספים, יוכל השר לעשות כן באישור ועדת הפנים - אך במקרה כזה, מספר הצווים שניתן יהיה להוציא מכוח החוק יעמוד על 12 בלבד. 

מיקומו של המתחם יהיה בתחום יישוב או בצמוד לו כדי לשמר רצף של בינוי, ולא תתאפשר הקמת מתחם מגורים בשטח שנמצא בסביבה חופית, בשמורות טבע או בגנים לאומיים. שטח המתחם לא יעלה על 500 דונם, ומספר יחידות הדיור במתחם לא יעלה על 500. בנוסף, נקבע כי הצו יוכל לשמש רק למגורים או לשימושים נלווים למגורים כגון מוסדות קהילתיים כמו מוסדות חינוך, תשתיות נדרשות וכדומה, וכי העבודות במתחם יבוצעו בידי המדינה או בידי הרשות המקומית. 

ראש מנהלת תקומה משה אדרי על רקע שדרות (עמוס בן גרשום/לע״מ, שאטרסטוק)ראש מנהלת תקומה משה אדרי על רקע שדרות (עמוס בן גרשום/לע״מ, שאטרסטוק)

במקרים שהקמת המתחם תיעשה בשטח שאין לגביו תוכנית המאפשרת את הקמת המתחם, רשאי שר הפנים לאשר את הקמת המתחם גם בפטור מתוכנית. הפטור יחול גם על עבודות שאינן זמניות שנדרשות לצורך אותו מתחם, ובלבד שבמקביל תקודם תוכנית שתסדיר את המתחם.

ראש הרשות המקומית שהצו המוצע נמצא בתחומה יוכל להציג את עמדתו בכתב בפני שר הפנים בטרם הוצאת הצו. בנוסף, הצו המאפשר את בניית המתחם יפקע אם לא תקודם בסופו של דבר תכנית המסדירה את המתחם, בלוחות הזמנים הקבועים בחוק, ולכל היותר בתוך חמש שנים מיום הוצאת הצו. עם פקיעת הצו, יידרש מבצע העבודות להשיב את המצב לקדמותו.

יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ אשר, אמר כי "זהו הסדר חריג למצב חריג. הצעת החוק הזו דורסת למעשה את חוק התכנון והבנייה , ומאפשרת למנהלת תקומה להאיץ את בנייתם של מתחמי דיור למפוני העוטף. ההסדר יאפשר לקהילות שפונו, לשוב ולהתגורר יחד במתחמים מסודרים שעונים על כל צורכיהם, זאת עד שיוכלו לשוב בבטחה ליישוביהם.

"מחובתנו להסיר את החסמים שמפריעים לממשלה לקדם את הפתרונות הנדרשים להבראתם של מי שעבר את הטרגדיה הנוראית ביותר שאירעה לעם היהודי מאז הוקמה מדינת ישראל. הסבל שלהם מתמשך, הם חיים עכשיו במקומות ארעיים וזה בלתי נסבל, מחובתנו לתת להם וודאות ויציבות ולשם כך הוועדה פעלה להסיר כל חסם שמונע את קידום הפתרונות הנדרשים עבורם".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:חוק התכנון והבנייההכנסתעוטף עזהחרבות ברזלחבל התקומה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...