זו תוכנית הפעילות של מנהלת תקומה ב-5 השנים הקרובות. העלות המוערכת: 18 מיליארד שקל

הממשלה צפויה לאשר בימים הקרובים הצעת החלטה שכוללת את התוכנית האסטרטגית לפעילות המנהלת בראשות משה אדרי, יחד עם תקציב הפעילות שלה. בין היתר צפויה המנהלת לקדם תוכניות בנייה, לקדם הסכמי גג מול הרשויות המקומיות, לסבסד התחדשות עירונית ולרשת את המרחב בתחנות רכבת

שיתוף הכתבה
ראש מנהלת תקומה משה אדרי על רקע שדרות (עמוס בן גרשום/לע״מ, שאטרסטוק) ראש מנהלת תקומה משה אדרי על רקע שדרות (עמוס בן גרשום/לע״מ, שאטרסטוק)

הממשלה צפויה לאשר בימים הקרובים הצעת החלטה שכוללת את תקציב "מנהלת תקומה" ל-5 השנים הבאות, וכן את מתווה התוכנית האסטרטגית הרב שנתית שלה לשיקום ופיתוח העוטף. טיוטת הצעת ההחלטה עדיין לא כוללת את הסכומים הסופיים לצורך מימושה של התוכנית, אך מצוין בה כי מדובר במספר דו ספרתי, במיליארדי שקלים. גורמים המעורבים בהתייעצויות שקדמו לניסוחה של ההחלטה מציינים כי מדובר בסדר גודל של 18 מיליארד שקל ל-5 שנים, אך מדגישים כי ייתכן וחלק מהסכום יגיע מפרויקטים שהיו מתוקצבים עוד לפני הקמת המתנהלת.

תקציב המנהלת כולל גם את איושן של 75 משרות, חלקן כבר אוישו. התכנון המפורט של תוכנית החומש עדיין לא הושלם, אך הצעת ההחלטה קובעת כי עליו להיות מושלם בתוך 120 יום.

מנהלת תקומה בראשות תא"ל (במיל') משה אדרי הוקמה כבר ב-19 באוקטובר, לאחר הפגיעה האיומה וההרס הנרחב שספגו היישובים בעוטף, עם תקציב ראשוני בסכום של מיליארד שקל, במטרה לקבוע וליישם פתרונות מגורים זמניים וקבועים עבור המפונים, לסייע בשיקום החקלאות והתשתיות וכן חיזוק החוסן של הקהילות שנפגעו בהיבטים חינוכיים, נפשיים, בריאותיים וחברתיים.

בהצעה נכתב כי "יתרות מהחלטה הזו שלא ינוצלו בכל אחת משנות ההחלטה, יועברו לשימוש בשנת התקציב הבאה, וזאת לפעילות המפורטת באותו סעיף שבו נותרה היתרה התקציבית. התקציבים המוקצים לצורך פעילות המנהלת, יועברו למנהלת לצורך קביעת אופן השימוש במשאבים, תוך מתן גמישות ואפשרות להקצאת תקציבים על ידי המנהלת למשרדי ממשלה בתנאים שיוסכמו בין הגורמים, וזאת בתיאום עם משרד האוצר".

שדרוג כבישים והקמת תחנות רכבת חדשות  

התוכנית מקיפה את כל תחומי החיים. כך למשל בפרק הבינוי והדיור, מגדירה הצעת ההחלטה כי יש "לגבש מענים לשיקום וחידוש השטחים בחבל בפנים היישובים ובסביבתם" ובין היתר "לקדם בנייה ירוקה, שיפוץ, תכנון, שיווק ופיתוח פתרונות דיור קבועים לרבות קידום ותקצוב תכנון עבור הרשויות המקומיות והיישובים, קידום הרחבות יישוביות, הכנת תוכניות סטטוטוריות חדשות, עדכון והתאמה של תוכניות סטטוטוריות קיימות, שיקום ושדרוג תשתיות יישוביות, קידום הסכמי גג והסכמי פיתוח עם הרשויות המקומיות, ייעול הליכי התכנון, ובכלל זה נושא הוועדות המקומיות לתכנון ובניה ברשויות המקומיות בחבל, וקידום תוכניות להתחדשות עירונית וסבסוד מתחמי התחדשות עירונית ".

בפרק התשתיות נכתב כי יגובשו "שיקום, שדרוג ופיתוח של כבישים מרכזיים בעוטף ובכבישים המחברים אליהם, ושל כבישים פנים יישוביים, שדרוג מערך התחבורה הציבורית במרחב העוטף וממנו למרכזים התחבורתיים בנגב ומחוצה לו, שדרוג ופיתוח היקף הפעילות ואופי הפעילות של רכבת ישראל במרחב החבל, ובכלל זה הקמת תחנות חדשות ותגבור קווים".

אחד הנושאים הקריטיים והכאובים ביותר בהם מטפלת המנהלת הוא תחום הביטחון, וההגנה על היישובים. הצעת ההחלטה מגדירה תקציב של 15 מיליון שקל בשנה לפעילותו השוטפת של מרכז השליטה (משל"ט) "אופק חדש", שיהיה אחראי למרכיבי הביטחון האזרחי, וכן לפרויקטים של בינוי ותשתיות. עבור הפעילות הפרויקטלית של המשל"ט, תקצה המנהלת עד 30 מיליון שקל בשנה.

מרכיבי ביטחון נוספים הכלולים במסגרת התוכנית הם חיזוק הדרכים, התאורה, גדר הישובים, השערים החשמליים, והכספות לנשקים. בנוסף יוקצה לתקציב ל"ציוד לצוות צח"י, תשתיות וציוד לחמ"ל ובכלל זה גנרטורים, צירי מילוט מהישובים, דרכים חקלאיות ביטחוניות מתוך היישובים, רכיבים משלימים למועצות  - כגון טרקטורוני כיבוי, וכן מרכיבים שיאפשרו יכולת ניוד ממוגנת ויכולת פינוי ממוגנת של הישוב: רכבים ממוגנים, אמבולנסים ממוגנים וכיתות כוננות".

בכל הנודע לתעסוקת תושבי האזור, תיבחן האפשרות לתת מענקים עבור עובדים הממשיכים לעבוד במקום עבודתם המקורי. בנוסף, יתקיים "פיתוח והתאמת מענים כלכליים ואחרים לתמיכה ותשתית לחיזוק ופיתוח עסקים קטנים, עצמאים ויזמות עסקית לצורך שימור הפעילות העסקית והיציבות הפיננסית".

"הפיכת ייצור האנרגיה למנוע צמיחה כלכלי אזורי" 

בתוכנית גם דגש על קידום תכנית אב רב-שנתית למשק האנרגיה, הכוללת "שיקום והקמת תשתיות כמנוף כלכלי, לטובת ייצור אנרגיה נקייה מפליטות בחבל במטרה להאיץ פיתוח, והסרת חסמים בתחום התכנון והקצאת השטחים, הכוללת, בין היתר, ייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת, השקעה במתקני אגירה, הקמת מיקרו גריד, צמצום דקות אי-אספקת חשמל, והפיכת ייצור האנרגיה למנוע צמיחה כלכלי אזורי ויישובי". בתחום החינוך והקהילה, נכתב כי יש "לחזק את האמון, לבנות את החוסן ולעורר את התקווה של תושבי החבל". לשם כך, יתקיים שדרוג תשתיות חינוכיות, כולל בניית מרחבי חינוך חדשים וחיזוק "תשתיות להשכלה גבוהה באזור".

בתחום הבריאות "תתוגבר זמינות ונגישות של רופאים מומחים, בין היתר בתחומי התפתחות הילד, בריאות האישה, הכשרות לרפואה מודעת טראומה לצוות הרפואי והפרא-רפואי באזור, ותוך חיזוק הרפואה השיקומית המקומית ויצירת התמחות אזורית בשיקום, שתהיה בהלימה לתשתיות קיימות במוסדות באזור ככל שיידרש". 

כמו כן, ייבנה מערך מתקדם לטיפול בבריאות הנפש והחוסן הקהילתי, שיעסוק באבחון וטיפול "בפרט ובקהילות הסובלים מטראומה וחרדה ומהתמודדות עם השלכות של אובדן ושכול, תוך שימת דגש חוסן הקהילתי ורצף טיפולי, וסנכרון בין כל מעני בריאות הנפש ברמת קהילה, חיזוק מסגרת מרכזי חוסן ככל שיידרש, ובשים לב גם לצוותים חינוכיים וטיפוליים שעובדים עם האוכלוסייה באזור".

בתחום הרווחה והשירותים חברתיים יינתן "מענה מורחב לילדים ונוער בסיכון, למניעה וטיפול בהתנהגויות סיכוניות, לנפגעי ונפגעות אלימות מינית, לאנשים עם צרכים מיוחדים, לרבות אנשים עם מוגבלויות ולגיל השלישי". בנוסף, יושם דגש על פעולות לחיזוק הקהילות בעיר שדרות ובהתיישבות הכפרית, באמצעות חיזוק החיבוריות והשייכות, וגיבוש קהילות שתאפשרנה צמיחה דמוגרפית משמעותית וקליטת עלייה.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עוטף עזהחרבות ברזלמנהלת תקומה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...