חדרה-גדרה אאוט, רעננה-חיפה אין. כך נראה שוק הנדל"ן בערים ללא התרעות

בנתניה, חדרה ופרדס חנה מספרים אנשי נדל"ן על עלייה חדה בביקוש לשכירות ובלידים לרכישת דירה, בין היתר מצד המפונים עצמם. מתווכת מנתניה: "המפונים התחילו להסתובב בעיר ואנחנו מעריכים שבקרוב יגיעו העסקאות". ולמרות הכל, גם באזורים אלה, היקף העסקאות עדיין נמוך משמעותית מהרגיל

שיתוף הכתבה
ענת ריזנברג, אושרי יעיש, יניב גוטפריד, על רקע חדרה (באדיבות אנגלו סכסון, צילום פרטי, שאטרסוק) ענת ריזנברג, אושרי יעיש, יניב גוטפריד, על רקע חדרה (באדיבות אנגלו סכסון, צילום פרטי, שאטרסוק)

כשמסתכלים על שוק הנדל"ן הישראלי בכללותו, מלחמת חרבות ברזל השפיעה על אספקטים רבים בו, בעיקר לרעה: מספר העסקאות צנח, קצב הבנייה הואט, ומספר החברות המתקרבות לחדלות פירעון זינק. אך שיחות עם אנשי מקצוע המתמחים באזור שבין כפר סבא לחיפה, שברובו כמעט שלא נחשף להתרעות ולטילים, מעלות תמונה שונה. בפרדס חנה שוק השכירות מתפוצץ, בחדרה יש עלייה בלידים ובנתניה יש התעניינות גוברת של תושבי חוץ. אלו המגמות בשוק היד שנייה והשכירויות בערים הלא מטווחות, נתניה וחדרה שבהן לא היו אזעקות ופרדס חנה שבה הייתה אעזקה אחת.

לדברי יניב גוטפריד, מתווך באנגלו-סכסון פרדס חנה-כרכור, "שכירויות יש המון בתקופה האחרונה. המון אנשים זזים ומחפשים. שוק השכירות די פעיל, כל הנכסים להשכרה הושכרו, מגיעים מהצפון ומהדרום ומכל מיני מקומות לחפש נכסים". עוד לדבריו, בתחילת המלחמה היה ביקוש לשכירות מצד מפונים שחיפשו לתקופת קצרות, ועכשיו באים לתקופות יותר ארוכות. "זו לא עונת הקיץ שבה מתפנים נכסים בפרדס חנה, ולכן נוצר מצב שכל נכס פנוי נתפס. ככל שהמלחמה נמשכת יש עלייה בביקושים".

לדברי אושרי יעיש, מנהל סניף אנגלו סכסון בחדרה, "לעומת החצי שנה של לפני המלחמה יש עליה של לפחות 30% בלידים. המשרד שלי קיבל מ-8 באוקטובר 400 שיחות ממתעניינים. הקונים הם מכל הארץ, יש יותר גישוש של צפון ודרום באזור הזה. הם עדיין לא בשלים, אבל יש גישושים ורצון לשמוע מחירים. מעט מההתעניינות מגיעה מתושבי חוץ מארצות הברית, אנגליה וצרפת, אבל זה ממש בשוליים. יש גם משקיעים שברובם קונים קרקעות. אני בהתנהלות עכשיו על קרקע של 2 דונם".

נתניה: תושבי החוץ שפונים הם כבר לא רק מצרפת

לדברי ענת ריזנברג, מתווכת באנגלו-סכסון בנתניה, "הלידים כיום הם בערך כפי שהיו חצי שנה לפני המלחמה. אבל יש התרבות של לידים מתושבי חוץ. אני שומעת מהסוכנים שלי שיש להם יותר פניות באזורים מסוימים בעיר, על קו החוף ועם ממ"ד. מבחינת עסקאות, העניין מגיע כרגע בעיקר מישראלים, כי אין טיסות".

בשל השקט היחסי ששורר בעיר, הפכה נתניה ליעד מבוקש מבחינתם של המפונים, שמבקשים לשמוע כמה שפחות התרעות לאחר הטראומה שחוו. לדברי ריזנברג, "מסתובבים בעיר המון מפונים. אכלסנו בהתנדבות קרוב ל-15 דירות מרוהטות, ואני יודעת שחלקם כבר מדברים איתנו על רכישות"

לדבריה, בנתניה לא הייתה אזעקה אחת לאורך כל המלחמה. "זו הייתה שנה של האטה בעסקאות, בגלל הריבית והמלחמה בטח לא עזרה לזה, אבל השוק לא עומד. ביום השני-שלישי למלחמה הייתה עסקת מכירה. זו עסקה שהתחילה קודם ועמדה ליפול, והקונה החליט בסוף לקנות, בעצת הרב שלו שגר באזור. השבוע יש לנו עוד שתי עסקאות לחתימה, ועוד אחת בשבוע הבא. יש לנו המון אנשים מאזור קריית שמונה והצפון, יש אנשים שמגיעים מהדרום כמו נתיבות אבל לא יוכלו בזמן הקרב למכור".

לא הייתה אזעקה אחת. נתניה (שאטרסטוק)לא הייתה אזעקה אחת. נתניה (שאטרסטוק)

בשל השקט היחסי ששורר בעיר, הפכה נתניה ליעד מבוקש מבחינתם של המפונים, שמבקשים לשמוע כמה שפחות התרעות לאחר הטראומה שחוו. לדברי ריזנברג, גם מתופעה זו עוד עשויות לצאת עסקאות. "מסתובבים בעיר המון מפונים. אכלסנו בהתנדבות קרוב ל-15 דירות מרוהטות, ואני יודעת שחלקם כבר מדברים איתנו על רכישות", אומרת ריזנברג.

עוד לדבריה, המפונים שביצעו "פינוי עצמאי" ומתחילים כעת לקבל תמיכה מהמדינה, עברו לאחר השבועות הראשונים שבהם קיבלו את הדירות ללא תמורה, לחוזי שכירות קצרי טווח. "המפונים מגיעים מהצפון ומהדרום, מנתיבות, שדרות, קריית שמונה והקיבוצים. עד עכשיו בעלי הדירות העמידו עבורם את דירותיהם הפנויות בלי לגבות שכר דירה. אבל עכשיו חלק הגיעו לסיכומים ומוכנים לשלם חודש בחודשו".

כידוע, נתניה היא גם מוקד נדל"ני מבוקש מצדם של תושבי החוץ, בעיקר ממוצא צרפתי. לדברי ריזנברג, פניות רבות מגיעות גם מפלח שוק זה: "אנחנו מקבלים המון פניות מתושבי חוץ ששואלים על ממ"דים, וכמה פעמים ישבנו באזעקות. מסבירים להם שבמלחמה הנוכחית לא היו לנו אזעקות ואנחנו בכלל פחות בסטטיסטיקה. תושבי החוץ הם כבר לא רק מצרפת, יש המון פניות מלונדון וצפון אמריקה בעקבות האנטישמיות".

למרות כל זאת, השורה התחתונה, גם אצל ריזנברג, רחוקה מלהיות חיובית. "מבחינת מכירות כולם חווים האטה, שהחלה כבר לפני המלחמה בעקבות עליית הריביות והמלחמה החמירה את המגמה".

לדברי אושרי יעיש, מנהל סניף אנגלו סכסון בחדרה, "לעומת החצי שנה של לפני המלחמה יש עליה של לפחות 30% בלידים. המשרד שלי קיבל מ-8 באוקטובר 400 שיחות ממתעניינים. הקונים הם מכל הארץ, הם עדיין לא בשלים, אבל יש גישושים ורצון לשמוע מחירים"

גוטפריד גם הוא מספר כי "כמות המכירות בפרדס חנה ירדה משמעותית, אבל באים היום בעיקר הקונים שמחפשים דירה להשקעה , שיש להם כסף זמין. שמבינים שיש מציאות ומזהים נכונות מצד המוכרים לגמישות במחירים. אנחנו רואים גם אנשים שגרים בלי ממ"ד ורוצים לעבור לבית עם ממ"ד, גם מתוך פרדס חנה וגם מחוץ לפרדס חנה".

"נכסים נוספים הם בתים שמועמדים לפינוי בינוי ויהיה בהם ממ"ד. להערכת המשקיעים, כל הנושא של פינוי בינוי ותמ"א 38 יידחף קדימה. גם שם יש ביקוש כי משקיעים מבינים שזה יתקדם עכשיו".

"אנשים צופים שאחרי המלחמה יהיה בום של מכירות" 

לדברי יעיש, אחראי הסניף שבניהולו לביצוען של 4 עסקאות מאז 7 באוקטובר ועד לסוף החודש. אחת מהן, למכירת דירה ב-5.7 מלש"ח בשכונת עין הים, אמורה היתה להיחתם ב-8.10, ונדחתה לבסוף ל-23 בחודש. על פי נתוני אנגלו-סכסון, נכון להיום לא מסתמנת ירידה ברמת המחירים, למעט אחוזים בודדים בנכסים ספציפיים באזורי הלחימה, שככל הנראה נובעים מהתחייבויות של בעלי הנכסים, שנוצרו מבעוד מועד.

לדברי יעיש, "בחדרה מי שבאמת צריך לקנות ומי שבאמת צריך למכור - הדברים קורים. מוכרים שאני מייצג אותם מתקשרים, יותר בעניינים, רוצים לדעת מה קורה ומוכנים להתפשר במחיר. לקבל טלפון ממוכר בשבע וחצי בבוקר אלו דברים שלא היו קודם. יש לחץ. כל אחד עם האנליזה שלו שהמחירים אחרי המלחמה יורדים, הקונים טוענים אחרת, יש טענות לכאן ולכאן".

גם בנתניה, אומרת ריזנברג, "לא היה שינוי במחירים, מאז הירידה שראינו לאורך התקופה, מי שהיה חייב למכור ירד במחיר. אנשים צופים שאחרי המלחמה יהיה בום של מכירות, מיד אחרי מלחמות יש בום של ביקוש, אני מקווה שאנשים יתעשתו ולא יעלו את המחירים".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:אנגלו סכסוןשוק הנדל"ןחיפהחדרהרעננההשרוןחרבות ברזל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...