נגד הזרם: יזמי הנדל"ן שדווקא עכשיו שמים רגל על הגז

בזמן שרוב היזמים מעדיפים להמתין עם גיוס פרויקטים חדשים ואף לעכב את התחלות הבנייה, יש מי שבוחר להרחיב פעילות גם כשהריבית גבוהה והמצב הביטחוני רעוע. אלון מורן, בעלים ומנכ"ל חברת איתנים 148 מקבוצת פרסונל: "מי שיפעל עכשיו ייהנה מפער על השוק ביום שאחרי"

שיתוף הכתבה
אלון מורן, מנכ"ל איתנים. קרדיט: דוד אטרקציאלון מורן, מנכ"ל איתנים. קרדיט: דוד אטרקצי

ההתפתחויות הכלכליות בארץ ובעולם בשנה האחרונה, ובראשם העלאת הריבית ההדרגתית לשיעור של 4.75%, האטו משמעותית את הפעילות בשוק הנדל"ן. בעוד היקף נטילת המשכנתאות של הציבור הישראלי נחתך, היזמים והקבלנים ניצבים מול ירידה דרסטית במכירות. לצד התמודדות עם קשיים בהחזרי הלוואות שנטלו ב"שנים הטובות", רבים מהם פשוט הפסיקו לקחת על עצמם פרויקטים חדשים – דבר המתבטא בירידה חדה במספר התחלות הבנייה במחצית הראשונה של השנה הנוכחית.

אלא שאם היה רציונל כלשהו בהקפאת הפעילות עד שהריבית תשנה כיוון, הרי שאז הגיעו אירועי אוקטובר והמלחמה בעזה וטרפו את הקלפים. חסרונם של הפועלים הפלסטינים וסגירתם של אתרי הבנייה הפכו את מצב השחקנים בענפי היזמות והבנייה לשברירי מאי-פעם, ואי הוודאות שהם שרויים בה מלווה בסכנת קיום ממשית לרבים מהם. וכך, אם עוד לפני המלחמה קבעו גופים כמו BDI ו-Duns100 כי מאות קבלנים מצויים בסכנה לפשיטת רגל בשל עליית הריבית, הרי שכיום המצב חמור בהרבה.   

התשובה לחמאס ולריבית הגבוהה

לצד ההאטה הכללית בפעילות הנדלנית והחשש מפני מיתון כללי במשק, בולטים אותם שחקנים מעטים בענף אשר דווקא בימים קשים אלה בוחרים לשחות נגד הזרם – ולהעמיס על כתפיהם פרויקטים חדשים. מטבע הדברים, מדובר בגופים בעלי חוסן כלכלי רב, שיכולים לספוג את עלויות המימון הגבוהות השוררות כיום בשוק ואשר צופים כי המשק הישראלי, ובכללו ענף הנדל"ן, ישנה כיוון בעתיד הנראה לעין.

"כמעט כל התחזיות צופות הורדת ריבית בטווח של שנה וחצי עד שנתיים מהיום", אומר אלון מורן, מנכ"ל קבוצת פרסונל, שהזרוע היזמית שלה, חברת איתנים 148, היא אחת מחברות הנדל"ן הלא-רבות שבחרה להרחיב את פעילותה היזמית גם על רקע ההסלמה הביטחונית. לדבריו, "כמו הרבה חברות יזמיות בתחום הנדל"ן שהריבית חונקת אותן, גם עבורנו הסביבה כלכלית הקיימת לא אידיאלית ולא אנחנו בחרנו בה. מה שבכל זאת מאפשר לנו לרוץ קדימה, לגייס כסף ולחתום על פרויקטים חדשים, זה הגב הכלכלי יוצא הדופן שיש לחברה".

פרויקט קזן.  קרדיט: אדריכל רפי שלגי

ואכן, בהיבט המימוני איתנים 148 ייחודית בנוף יזמות הנדל"ן המקומי. עיקר הגב הכלכלי של החברה מקורו בגופים מוסדיים גדולים כמו בנקים וחברות ביטוח, מחד, ובמשקיעים פרטיים דוגמת חברות פרטיות ומשקי בית, מאידך. שני סוגי המשקיעים למעשה הופכים לגוף מממן לכל דבר, ונהנים מהחזרים קבועים שמספקת להם איתנים 148בסביבת ריבית גבוהה.

"הרבה מאוד גורמים בשוק ממתינים לירידת ריבית ונמנעים כרגע מלקחת הלוואות. אנחנו נוקטים בגישה הפוכה", אומר מורן. "דווקא עכשיו אנחנו 'מצטיידים' בפרויקטים חדשים, מתוך הבנה שכך בעוד שנתיים החברה תיהנה מפער רציני מול השוק, עם צבר דירות גדול ויכולות מכירה משמעותיות. על מנת להגיע לשם, שווה לנו לפעול היום ולשלם ריבית גבוהה למשקיעים שלנו".

בחירת הדרך הלא שגרתית הזו אינה זרה ל-איתנים 148 כשלדברי מורן "גם במשבר הקורונה, כשכל המדינה היתה בסגרים והשוק קפא מלכת, אנחנו שילשנו את הפרויקטים שלנו. זה לא במקרה, זו המדיניות שאנחנו מובילים. שנה-שנתיים לאחר שהמגיפה התפרצה, כבר קטפנו את הפירות של המהלך הזה, וכך אני מאמין יקרה גם כשהתקופה הנוכחית תחלוף".

והמשקיעים עצמם, בעיקר הפרטיים – הם לא חוששים לפעול במציאות כה סוערת?

"לא המשקיעים שלנו. צריך להבין שאלה משקיעים מנוסים שכבר ראו דבר אחד או שניים, ומבינים שבמוקדם או במאוחר השוק יתייצב וישנה כיוון. מאחר שהם משקיעים ולא שותפים בפרויקטים של החברה, הם גם מרוויחים מסביבה הכלכלית הקיימת".

פרויקט עכו.  קרדיט:  מילוסלבסקי אדריכלים

איתנים 148 מקדמת כיום כ-30 מיזמים של התחדשות עירונית ברחבי הארץ, הן של תמ"א 38 והן של פינוי-בינוי, הכוללים למעלה מ-3,500 יחידות דיור חדשות שעתידות להיבנות בשנים הקרובות. עיקר הפעילות היזמית של החברה מתרחשת במרכז הארץ. בשנה האחרונה החלה החברה לקדם פרויקטים גם בצפון הארץ, לרבות בחיפה.

"אנחנו מאמינים בשוק הנדל"ן הישראלי, אחרת לא היינו פה", מסכם מורן. "כל הנתונים מראים שהשוק יחזור לעלות, בין אם זה בגלל פערים משמעותיים בין ביקוש להיצע, שרק יתרחבו בעקבות המלחמה ועצירת הבנייה; המחסור בקרקעות או אפילו העלייה הגדולה שצפויה לישראל בעקבות התגברות האירועים האנטישמיים בעולם. בסוף התפקיד שלנו כיזמים הוא לבנות את הארץ לילדים שלנו – גם בזמנים קשים".

 

לפרטים נוספים >>


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:איתנים התחדשות עירוניתהשקעותמלחמהאלון מורןיזםTCI
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...