"לפני החג היה לנו מאגר של 900 פועלים זרים ללא ביקוש" 

כ-3,500 עובדים זרים בענף הבנייה נבהלו ויצאו לחופשת מולדת, ו-400 אחרים מוכנים לבוא לעבוד כאן באופן מיידי. ראש מינהל עובדים זרים ברשות ההגירה חושפת מה מתרחש בתחום הפועלים הזרים לענף, ומה מונע הגעה של אלפים מחר בבוקר

שיתוף הכתבה
פועלי בניין. לפני המלחמה היה יותר היצע מביקוש (שאטרסטוק)פועלי בניין. לפני המלחמה היה יותר היצע מביקוש (שאטרסטוק)

כ-100 אלף פועלים פלסטינים אשר החל מה-7 באוקטובר חדלו לפקוד את אתרי הבניה, הפכו את מצוקת כח האדם לאחת מהסוגיות הבוערות ביותר של הענף כיום – אם לא לבוערת שבהן. כחלק מהנסיונות לפתור את המצוקה, ביום שישי אישרה הממשלה הגדלה של מכסת הפועלים הזרים לענף ב-20 אלף, ממכסה של 30 אלף לפני המלחמה לרמה של 50 אלף כעת, זאת לצד הגדלה של 3,000 פועלים המועסקים בחברות ביצוע זרות בישראל, שמספרם הכולל יעלה כעת מ-12 ל-15 אלף.

אולם, אחת העובדות המעניינות שנחשפו במהלך המלחמה היא כי מלכתחילה היתה המכסה הקודמת רחוקה ממיצוי, כאשר 17 אלף פועלים זרים בלבד פעלו בישראל. בשיחה עם עינבל משש, ראש מינהל עובדים זרים ברשות ההגירה והאוכלוסין, היא מסבירה את אי הניצול בהיעדר ביקוש, מצד החברות בענף. "לפני החג היה לנו מאגר של 900 עובדים זרים שעברו את המיונים בארצות המקור ורצו להגיע, אך ההיצע היה יותר גדול מהביקוש. לדבריה, "גם עכשיו יש לנו מאגר של 400 עובדים שאנחנו מבקשים שהתאגידים ייקחו אותם".

לצד אלו, נקטה רשות האוכלוסין בצעד נוסף, והוא הארכה אוטומטית של רשיונות העבודה של הפועלים בישראל, אשר תקפים ל-5 שנים, בשנה נוספת. "בוחנים גם חזרה מזורזת של עובדים שעבדו פעם בישראל ורוצים לחזור, בהיקף אלפי עובדים".

"הפעימות הן לא לפי לוחות זמנים. זה תלוי בביקוש, כי בפעם הקודמת היה היצע ולא היה ביקוש. מעבר לזה, גם כשאתה מגייס עובדים, התאגידים צריכים לדאוג להם למקומות מגורים ולכל מה שנדרש, לכן ההליך לא קורה ביום אחד"

כמו כן, בשבוע הבא תצא משלחת של משרד הבינוי והשיכון ורשות האוכלוסין וההגירה לקישינב בירת מולדובה לצורך בחינה ומיון של כ-1,200 עובדים לענף הבניין. את הבחינות יערכו בוחנים מקצועיים מטעם התאחדות הקבלנים, במשך ארבעה ימי מבחנים. העובדים ייבחנו במקצועות ברזלנות, טפסנות, טייחות וריצוף ואלו שיעברו את המבחנים בהצלחה, יגיעו בחודשים הקרובים לישראל לעבודה בענף הבנייה.

כמה עובדי בנייה נגרעו בעקבות המלחמה?
"נגרעו 3,450 עובדים בענף הבניין. מרבית העובדים יצאו לחופשת מולדת. הייתה טיפה בהלה והם הביעו רצון לחזור, אנחנו מקווים שזה יהיה בזמן קצר מאוד, בעיקר הייתה יציאה למולדובה"

ההסכם עם הודו מתעכב

בניגוד לשנים עברו, שבהם יכלו גופים עסקיים להביא עובדים לישראל באופן ישיר, כיום הדבר נעשה רק באמצעות הסכמים בילטרליים בין ישראל למדינות המקור, וכן באמצעות תאגידי כח אדם, שהם המעסיקים הרשמיים של הפועלים המגיעים לכאן, דואגות להם לתנאי המחייה ולמגורים, וכן אחראיות על הקצאת העובדים לחברות הנדל"ן השונות.כיום חתומה ישראל על הסכמים בילטרליים עם 3 מדינות המספקות פועלים לענף: מולדובה, שהיא מדינת המקור של רוב הפועלים הזרים העובדים כיום בענף, וכן סין ואוקראינה, אשר ממנה לא הגיעו פועלים נוספים מאז הותקפה המדינה על ידי רוסיה. על פי נתוני רשות האוכלוסין בשנת 2023 נכנסו כ-10,000 עובדים חדשים לענף הבניין ממולדובה וסין, כ-6,600 מסין וכ-3,3000 ממולדובה.

עינבל משש (רשות ההגירה והאוכלוסין)עינבל משש (רשות ההגירה והאוכלוסין)

 לפני ארבעה חודשים נכתב באמצעי התקשורת כי ישראל והודו נמצאות על סף חתימת הסכם להבאתם של אלפי עובדים מהודו לענפי הנדל"ן והסיעוד. אולם נראה כי אלה היו אופטימיים מדי, שכן עד כה לא נחתם ההסכם.  לדברי משש, "אני מקווה שבתוך זמן קצר תהיה חתימה על הסכם. בהודו הפוטנציאל של מאגר עובדים גדול מאוד". 

מבחינת הזמנים, מה הצפי להתאוששות הענף?
"זה לא סוד שהתחלות הבנייה היו בהיקף בנייה נמוך ביחס לשנה הקודמת גם קודם למלחמה. תוסיף לזה שבמלחמה נפגעו אתרים. זה לא יחזור להיקפים שהיו לפני המלחמה. מבחינת הפתרונות המיידיים אנו עוסקים בהארכת הרישיונות הוא ובמבחנים הוא מה שאנחנו עושים מיידית, אנחנו מקווים שתוך 45 ימים תהיה  כניסה של עובדים לישראל, בין אם זה עובדים שיחזרו מהחופשה או אחרים, כמה שצריך לפי הפעימות".

מהי בעצם שיטת הפעימות?
"הפעימות נקבעו בהחלטת הממשלה, הגדלת המכסה היא בכפוף לזה שנגיע ל-80% מהמיצוי של המכסה של 30,000. אם וכאשר נגיע ל-30,000 בהתאם לביקוש, נגדיל את המכסה בפעימות של 5,000 ל-50 אלף. הפעימות הן לא לפי לוחות זמנים. זה תלוי בביקוש, כי בפעם הקודמת היה היצע ולא היה ביקוש. מעבר לזה, גם כשאתה מגייס עובדים, התאגידים צריכים לדאוג להם למקומות מגורים ולכל מה שנדרש, לכן ההליך לא קורה ביום אחד. אנחנו בקשר יומיומי עם התאגידים, משרד הבינוי והשיכון , התאחדות הקבלנים. אנחנו מאוד מגויסים לנושא הזה".

שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, מסר אתמול לגבי יציאת המשלחת למולדובה כי " משרד הבינוי והשיכון עובד מסביב לשעון על מנת לשמור על רציפות העבודה בענף הבנייה בשעת חירום זו. המטרה שעומדת לנגד עינינו היא להגדיל את מכסות העובדים הזרים ממדינות שונות, שהינם כוח עבודה איכותי ויעיל, ועל כן כבר בשבוע הבא תצא משלחת מהמשרד למולדובה שמטרתה לגייס כוח עבודה לארץ באופן מזורז ומקצועי".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:פועלי בנייןרשות האוכלוסין וההגירהעינבל מששחרבות ברזל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...