אושר: מכסת העובדים הזרים לענף הבנייה הוגדלה ל-53 אלף איש

עד כה עמדה המכסה על 30 אלף, אך בפועל נכחו בישראל לפני המלחמה 17 אלף בלבד. הממשלה אישרה היום (ו') את המהלך בסבב טלפוני. עוד הוחלט על הגדלת כח האדם של חברות הביצוע הזרות מ-12 ל-15 אלף איש. לפני פתיחת המלחמה הועסקו בענף כ-100 אלף פועלים פלסטינים

שיתוף הכתבה
שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף (אלעד זגמן ענבה, לע"מ)שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף (אלעד זגמן ענבה, לע"מ)

הממשלה אישרה היום (ו') במשאל טלפוני שורה של צעדים ליצירת רציפות תפקודית בענף הבנייה, בהם הגדלת מכסת העובדים הזרים ב-23,000 עובדים, בנוסף למכסה הקיימת של 30,000 עובדים. יש לציין כי מספר העובדים בפועל בטרם החלה המלחמה היה נמוך משמעותית ועמד על 17 אלף בלבד.

כמו כן, אושרה הארכת אשרות השהייה של עובדים זרים שנמצאים בארץ ועובדים בענף הבנייה אשר תוקף האשרה שלהם מתקרב לסיום, וכן האצת הכנסתן של טכנולוגיות חדשות בבנייה מתועשת שמטרתן הפחתת כמות העובדים וקיצור משך הבנייה, וכן יקוצרו הליכים בירוקרטיים.

כיום עומדת מכסת העובדים הזרים על 30,000, כאשר בכפוף למיצוי 80% ממכסה זו, היא תוגדל בעוד 23,000 עובדים ב-4 פעימות. בנוסף לכך, משרד הבינוי והשיכון ייעל את מנגנון ההקצאה של חברות הביצוע הזרות העומדת על 12,000 עובדים ויגדיל אותן בעוד 3,000 עובדים.

במקביל, רשות האוכלוסין וההגירה תפעל יחד עם משרד החוץ משרד לקדם במהרה את החתימה הסופית להסכם הבילטרלי עם הודו, שנמצא בימים אלו בישורת אחרונה, ויאפשר לעובדים מהמדינה להגיע לישראל. מנכ״ל רשות ההגירה הנחה במקביל את הצוותים המקצועיים לפעול לקידום הסכמים בילטרליים נוספים במסגרתם תוסדר הבאתם של עובדים זרים ממדינות נוספות לענף הבנייה, ולפעול ליצירת מאגר עובדים ממנו יהיה ניתן להביא כוח עבודה לארץ באופן מזורז במקרי חירום.

צעדים אלו מקודמים על רקע העובדה שרוב כח האדם של ענף הבנייה כיום הנו פלסטיני, ולכן אינו יכול לעבוד כעת באתרים, וספק אם יוכל בזמן הנראה לעין. בסך הכל הועסקו בענף לפני פתיחת מלחמת חרבות ברזל כ-100 אלף פלסטינים, מהם כ-80-85 אלף מיהודה ושומרון וכ-20 אלף עזתים. בהיעדרם של הפועלים כעת, מוצא עצמו הענף כעת ברמת תפוקה חלקית ביותר.

״אוכלוסיית העובדים הזרים נפגעה קשה במתקפת הטרור הרצחנית"

שר הפנים, משה ארבל, אמר היום כי ״אוכלוסיית העובדים הזרים נפגעה קשה במתקפת הטרור הרצחנית בשביעי באוקטובר. בשבועיים האחרונים הנחיתי את גורמי המקצוע לפעול נמרצות לקידום גיוס עובדים זרים ממדינות שונות, במטרה לא לפגוע ברציפות המשק ולתת מענה מיידי לאתגרים״.

שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, אמר כי " משרד הבינוי והשיכון יחד עם משרדי הממשלה האחרים, פועל ימים כלילות במטרה לתת מענה לצרכי החירום בשעה זו ומכין ומיישם מדיניות בקצב מואץ, בכדי לשמור על רציפות העבודה בענף הבנייה ויכולתו של השוק לבצע את כל עבודות השיקום הנדרשות לצד עמידה בביקוש הקבוע שקיים. הגדלת מכסות העובדים הזרים, שהינם כוח עבודה איכותי ויעיל, תייצר גם מוכנות למקרי חירום עתידיים וגם תיתן מענה למחסור בידיים עובדות בענף. שימור פעילות הבנייה היא הכרח קיומי ליכולת המדינה לחזור לתפקוד מלא, ונמשיך לקדם אותה באופן אחראי, תוך שקילת כל הנתונים".

מנכ״ל משרד הבינוי והשיכון , יהודה מורגנשטרן, אמר כי "המחויבות שלנו בימים אלה הינה כפולה, החל ממתן מענים ופתרונות לענף הנדל״ן במצב החירום בו נמצאת המדינה וכלה בדאגה מיידית להמשכיות בתחום, מזעור הנזק לענף והגדלת ההיצע. אנו מאמינים כי הבאת עובדים זרים נוספים, הכנסת טכנולוגיות בנייה וקיצור הליכי ביורוקרטיה יתרמו כולם למטרה זאת ופועלים לביצוע המהלכים כבר בימים הקרובים".

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו: "אני מברך את שר השיכון ומנכ"ל משרדו ואת שר הפנים על  ההחלטה הנכונה והמתבקשת להגדיל את מצבת העובדים הזרים בענף הבנייה והתשתיות ל-50,000. ככל שהמלחמה תמשך ועובדים פלשתינאים  לא יחזרו לעבודה בישראל הענף שלנו יזדקק לתוספת נוספת של עובדים מקצועיים. הענף נאבק לשמור על רציפות תפקודית. חברות בניה רבות עלולות לקרוס ולגרור אחריהן את תעשיות הבניה ואת כל הכלכלה הישראלית למדרון מסוכן. יש לקבוע מתווה מקיף שיאפשר מקסימום בנייה בזמן המלחמה ואת החזרה המלאה של הענף כולו לעבודה ביום שאחריה. ואנחנו נתגייס לשיקום ובנייה בכל מקום שיזדקקו לנו".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משרד הבינוי והשיכוןפועלי בנייןרשות האוכלוסין וההגירהמשה ארבליצחק גולדקנופףחרבות ברזל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...