"שיקום הענף? עדיף לא לחכות למדינה, לא חושב שיש לה מנופים לכך"

ישראל דוד, מ"מ יו"ר איגוד המהנדסים, התארח בפודקאסט החזית העירונית והסביר על חלק מהקשיים במיגון דירות: "חלק מהדיירים חסרי יכולת, ולבעלי הדירות להשקעה אין עניין להשקיע כסף". לדבריו, "המדינה צריכה לשחרר את הכספים שמגיעים לקבלנים ולהקל בייבוא חומרי גלם ועובדים זרים"

שיתוף הכתבה
ישראל דוד, מ"מ יו"ר איגוד המהנדסים, החזית העירונית (איגוד המהנדסים) ישראל דוד, מ"מ יו"ר איגוד המהנדסים, החזית העירונית (איגוד המהנדסים)

לאחר מספר שבועות הפסקה בעקבות פתיחת המלחמה, פודקאסט "החזית העירונית" מבית מרכז הנדל"ן חוזר. הפעם מתארח בו ישראל דוד, מבכירי המהנדסים בארץ ומ"מ יו"ר איגוד המהנדסים, ששוחח עם נמרוד בוסו, עורך אתר מרכז הנדל"ן , על אתגרי המיגון, כיצד ייתכן כי בתים כה רבים עדיין לא ממוגנים והאם אפשר לשנות את זה. עוד שוחחו השניים על עתיד הענף, לאור האתגרים הכלכליים בתקופה זו.

לצפייה:   

להאזנה:

 אלו שאין להם ממ"ד בבית, גם בתל אביב, עוברים לחברים עם ממ"ד ומודאגים. איך אפשר להסביר שעד עכשיו לא היה מהלך שגרם לכך שכל הדירות או רובן הגדול יהיו עם מיגון ברמה גבוהה?
"זה עניין של סדרי עדיפויות. בשנים האחרונות המציאות כאן מטורפת ואירוע רודף אירוע. אתה אף פעם לא מגיע למערכת שתעשה חשיבה ותוכנית לטווח ארוך ותעמוד מאחוריה. זו תוצאה של חוסר היציבות השלטונית שאנו חווים בשנים האחרונות.

"השנה האחרונה בכלל ערערה את סדר היום הכללי, ואין חשיבה לטווח ארוך. לצערי הרב בזמן האחרון לא רק בארץ גם בעולם אנשים עוסקים בתדמיות ולא במהות. רוצים את 15 הדקות בתקשורת, עוברים הנדסת תודעה ופייק ניוז, ואין  חשיבה של תוכנית לאומית לטווח הארוך בה מעמידים במרכז את האזרחים. ביקרתי בסינגפור וזה משטר לא דמוקרטי, עם 3 מיעוטים אתניים במדינה. אבל מעניינת אותם טובת הציבור ולצערי הרב טובת הציבור בדי הרבה שנים האחרונות, לא עומדת בראש מעיניהם של מקבלי ההחלטות".

אפשר לבנות תוכית שתביא למיגון של כלל המדינה?
"ברמה התיאורטית אין שום בעיה, יש בטון במדינה ואפשר להביא ברזל, יש מתכננים וקבלנים, אפשר לעשות את זה. ברור שזה עניין כלכלי ושל סדרי עדיפויות. היום המוקד על הצבא ושם מעדיפים כמובן להשקיע את המשאבים. הפגזים שנופלים הם שמעלים בסופו של דבר את המודעות לנושא.

"הרבה דירות במרכז הן של יורשים של בעלים שמושכרות כנכסים מניבים לכל מיני חבר'ה צעירים בתל אביב. לבעל הדירה שם אין עניין להשקיע עוד כסף, זה נכס מניב עם ביקוש מטורף" 

"היום נופלים טילים ובעוד חודש חודשיים יפסיקו הטילים ויתעסקו בבעיות אחרות. יחסרו ביצים או חלב, ידברו על זה. אין מצב בדנ"א של המבנה החוקתי של ישראל, שמישהו ישקיע את הזמן והכסף ויקבל תהילה עוד ארבע שנים, אנשים רוצים תוצאות מחר בבוקר. אחרי רעידת האדמה בטורקיה קיבלתי המון טלפונים מאנשים שרוצים למגן את הבניינים לרעידות אדמה. שלחתי בדיקת היתכנות ואף אחד לא חזר אליי. אנשים חיים במדינה לפי התחושה של אותו רגע".  

דוד מסביר מדוע הדרך למיגון המוני של דירות היא לעיתים סבוכה. "לבניין עם מספר קומות, אתה צריך אישור של כל הדיירים כדי לבנות ממ"ד וזה יוצר הרבה קשיים. לפעמים זו אוכלוסייה מבוגרת שלא כל כך מעניין אותה הממ"ד, ולא להשקיע 100 אלף שקל על זה. הרבה דירות במרכז הן של יורשים של בעלים שמושכרות כנכסים מניבים לכל מיני חבר'ה צעירים שעושים את השנים הראשונות בתל אביב. לבעל הדירה שם אין עניין להשקיע עוד כסף, זה נכס מניב עם ביקוש מטורף. הרי מודעה שמתפרסמת תוך כמה דקות נעלמת ואין לו עניין להשקיע בממ"דים"

"בתמ"א 38 יש בעיה פיזית לבנות ממ"ד. בבניינים שאין מרחב לבנות ממ"ד ליד הבניין, אז אפשר למגן חדרים קיימים. זה אופרציה וזה לא נותן הגנה ברמה של ממ"ד אבל זה יותר מכלום.

"אם אנשים יחזרו לעבוד ואתרים יפתחו, תהיה בעיה של ביקוש כי זה קשור לכל הכלכלה בארץ, חוץ מזה רוב היזמים לוקחים הלוואות מהבנקים, והריבית עולה ומי יכול לעמוד בזה. עניין נוסף זה כח ייצור. הפלסטינים לא  יבואו לעבוד וחלק מהעובדים הזרים עזבו"

איך אתה רואה את המצב חודש מהיום, חודשיים או שלושה.
"אם אנשים יחזרו לעבוד ואתרים יפתחו, תהיה בעיה של ביקוש כי זה קשור לכל הכלכלה בארץ, חוץ מזה רוב היזמים לוקחים הלוואות מהבנקים, והריבית עולה ומי יכול לעמוד בזה. עניין נוסף זה כח ייצור. הפלסטינים לא  יבואו לעבוד וחלק מהעובדים הזרים עזבו.

אם היית שר השיכון, מה הדבר הראשון שהממשלה צריכה לעשות כדי להחזיר את הענף לפסים?
"לא חושב שיש לה מנופים, עדיף לא לחכות לה. הדבר היחיד זה ייבוא חומרי גלם ועובדים זרים, וזה הרבה תהליכים ופרוצדורות. המדינה צריכה לשחרר את הכספים שמגיעים לקבלנים ולתת להם לנשום. צריך לנהוג בזהירות, גם מצד בנק ישראל ומשרד הפנים שצריך לאפשר פועלים, אבל בשליטה ובלי הרבה מעאכרים שחותכים באמצע

"אם יבינו שיש פה מדינה אחת, עם אחד שצריכים לקבל אחד את השני, יכולה להיות פה המדינה הכי טובה בעולם. יש פה כח אנרגטי, מחשבה ויצירתיות שאין באף מקום אחר בעולם".  


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ממ"דנמרוד בוסוישראל דודהחזית העירוניתמרחב מוגןאיגוד המהנדסיםחרבות ברזל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...