שר השיכון מקדם הגדלת מכסות העובדים הזרים בבנייה: "ענף הדיור - הקטר של המשק"

לאור המשבר הצפוי בענף לאחר המלחמה, גולדקנופף פועל להבאת עובדים זרים נוספים, כולל ההסכם עם הודו שנמצא בישורת האחרונה. במקביל פנה שר השיכון לשר הפנים על מנת שיפעל לפתיחת אתרי הבנייה: "אין כל מקור חוקי להפסקת העבודות"

שיתוף הכתבה
שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף (אלעד זגמן, ענבה, לע"מ)שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף (אלעד זגמן, ענבה, לע"מ)

שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, הודיע היום (ד') כי יגיש לאישור הממשלה הצעת מחליטים במטרה להגדיל את מכסות העובדים הזרים בענף הבנייה, זאת בשל המשבר הצפוי בענף לאור המלחמה, בעקבותיה נעצרה לחלוטין כניסת פועלים מעזה, כשבמקביל 4,000 פועלים עזתיים שעבדו בישראל, נעצרו, ומוחזקים במתקן ביטחוני כדי לבדוק האם סייעו לחמאס בתכנון הטבח. על פי הצעת המחליטים, תוגדל מכסת העובדים הזרים שאותם ניתן להביא באמצעות הסכמים בילטרליים בין מדינתיים מכ-30 אלף פועלים כיום לכ-50 אלף פועלים, וכן תוגדל מכסת העובדים של חברות ביצוע זרות מ-12 אלף פועלים כיום, ל-15 אלף.

עם זאת יש לציין כי גם לפני המלחמה לא נוצלה מכסת הפועלים במלואה. בעוד שזו עמדה על 30 אלף פועלים, בפועל הועסקו בישראל כ-17 אלף פועלים, רובם ממולדובה. על פי נתוני התאחדות הקבלנים, מאז החלה הלחימה עזבו כ-3,000 מהם את ישראל. 

"הנזקים הם של עשרות רבות של מיליארדים. ייקח לפחות שנתיים-שלוש לשקם את כל העוטף"
הקבלנים שלחו מכתב התראה לעיריית ת"א: "הודיעו מיידית על בטלות הוראתכם הלא חוקית"
ראש עיריית ראשל"צ: "אלחם, גם בבתי המשפט, כדי לא לאפשר חזרה של אתרי הבנייה"

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר כי "בהערכת מצב אחרונה בנושא העובדים הזרים בבנייה ברחבי המדינה הוחלט לקדם מספר פעולות מידיות, בהן הגדלת המכסה המרבית של עובדים זרים בענף הבנייה וכן הגדלת מספר העובדים לחברות הביצוע הזרות, לצורך העסקתם בפרויקטים של בנייה למגורים. 

"כמו כן, המשרד פועל בשיתוף רשות האוכלוסין וההגירה להארכת אשרות השהייה של העובדים הזרים בענף הבנייה, אשר תוקף האשרה שלהם מתקרב לסיום. במקביל, פועל המשרד בשיתוף משרד החוץ ורשות האוכלוסין וההגירה לקדם במהרה את החתימה הסופית להסכם הבילטרלי עם הודו, שנמצא בימים אלו בישורת אחרונה, וכן, פועל לקידום הסכמים בילטרליים נוספים - במסגרתם תוסדר הבאתם של עובדים זרים נוספים, ממדינות נוספות, לענף הבנייה ובתוך כך, לפעול ליצירת מאגר עובדים זרים, ממנו יהיה ניתן להביא כוח עבודה לארץ באופן מזורז במקרי חירום".

"קיפאון עלול להוביל לקריסת חברות ולהשפיע על הריבית" 

במקביל, פנה השר גולדקנופף אתמול לשר הפנים, משה ארבל, בבקשה כי יפנה לרשויות המקומיות על מנת לאפשר פעילות סדירה עד כמה שניתן באתרי הבנייה, בכפוף להנחיות והוראות הבטיחות. "מפניות רבות שקיבלתי מקבלנים עולה כי רשויות מקומיות רבות מורות לקבלנים לסגור אתרי בנייה, וזאת על אף שהקבלנים פועלים בהתאם להוראות הדין, ונראה כי אין כל מקור חוקי להפסקת העבודות. כידוע, להפסקת העבודות בימים אלה השלכה דרמטית על המשק. קיפאון של שוק הדיור לתקופת זמן של שבועות או חודשים עלול להוביל לקריסה של חברות, איחור במסירת דירות לרוכשים והשפעה גדולה על הכנסות המדינה והריבית במשק", כתב השר גולדקנופף.

"אני פונה לכבוד השר, אשר אמון על הרשויות המקומיות, בבקשה להתערב אל מול הגורמים הרלוונטיים, על מנת לאפשר פעילות, סדירה עד כמה שניתן".

בנוסף, פנה השר גולדקנופף אל פיקוד העורף בבקשה לקבוע הוראות מיוחדות לעבודה באתרי בנייה, כפי שהיה בעבר בעתות חירום ומשבר. "על מנת להימנע מהשלכות הרות אסון על המשק הישראלי", כתב שר הבינוי והשיכון, נבקש כי תכנס בהקדם ישיבה עם כל הגורמים הרלוונטיים לעניין, לשם קביעת הוראות מיוחדות לעבודה באתרי בנייה, באופן שיאפשר חזרה לעבודה סדירה ככל הניתן במשק חיוני זה". 

גולדקנופף אמר היום כי "העובדים הזרים הינם כוח עבודה איכותי ויעיל ולכן הנחתי את גורמי המקצוע לפעול להגדלת המכסות בהקדם והבאת עובדים נוספים ארצה. בימים הקרובים אביא לאישור הממשלה הצעת מחליטים בנושא. עלינו כמדינה לעשות ככל הניתן על מנת לסייע להשלמת פרוייקטי בנייה למגורים ותשתיות. ענף הדיור מהווה הקטר של המשק הישראלי ועלינו לעשות הכל כדי לשמור על חוזקו". 

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון , יהודה מורגנשטרן, אמר כי "בשגרת החירום בה אנו נמצאים, עלינו להתמודד עם אתגרי השעה ולייצר המשך פעילות סדירה ותקנית בענף הבנייה. פעילות זאת הינה קריטית ומהווה אבן יסוד למשק בישראל. המשרד ימשיך לעקוב אחר התפתחויות הלחימה, על מנת לסייע ולספק פתרונות לבעיות עמם מתמודדים הקבלנים בישראל". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:אתרי בנייהרשות האוכלוסין וההגירהענף הנדל"ןמשרד השיכון והבינוייצחק גולדקנופףחרבות ברזל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...