רשם הקבלנים קורא לחדש פעילות אתרי הבנייה: "חוסן המדינה מחייב כי פעילות המשק תימשך"

עמית גרידיי פרסם הנחיות לפעילות בזמן המלחמה, וקרא לקבלנים לחדש את הפעילות בכפוף לכללים, בין היתר קיומו של מרחב מוגן לפועלים ומינוי אחראי הגנה. זאת על רקע הודעת רשויות מקומיות כי לא יאפשרו פעילות בנייה כלל או לא יאפשרו עבודת פועלים ערבים

שיתוף הכתבה
רשם הקבלנים עמית גריידי (רועי טפר)רשם הקבלנים עמית גריידי (רועי טפר)

רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון, עמית גריידי, מפרסם היום (ב') הנחיות לפעילות באתרי בנייה בתקופת מלחמת "חרבות ברזל", וקורא לחדש את פעילות אתרי הבנייה בכפוף לכללים שהוא מפרט. זאת בעקבות הודעתן של רבות מהרשויות המקומיות במרכז הארץ, על סגירה גורפת של אתרי בנייה בתחומן, וכן תופעה בה עיריות הודיעו כי לא יאפשרו לפועלים ערבים ישראלים לעבוד באתרי הבנייה בשטחן. 

גריידי כותב כי חוסן המדינה מחייב כי פעילות המשק תימשך כסדרה ומבקש מציבור הקבלנים לחדש את הפעילות באתרי הבנייה, בכפוף לכללים."כל קבלן המפעיל אתר בנייה בתקופה זו נדרש לעמוד בהנחיות פיקוד העורף במלואן, יש לאפשר את קיום הפעילות באתרי הבנייה בהינתן קיום הכללים האמורים".

אמירה זו, באה על רקע מדיניות שהנהיגו רבות מהרשויות להשבתה מוחלטת של אתרי הבניה, וכן פרסומים שונים לפיהם יש רשויות שהודיעו כי לא יאפשרו לפועלים ערבים ישראלים להגיע לעבוד באתרי הבנייה בשטחן. כך למשל פרסם היום "דה מרקר" כי במכתב שהוציאה מהנדסת העיר רחובות וראש מנהל ההנדסה, דליה הראל, היא כתבה כי "הנחיות עיריית רחובות כוללות העברת תצהיר על כך שאין פועלים ערבים באתר ועמידה בביקורת אגף הפיקוח והמשטרה שמאמתת זאת".

ההנחיות קובעות כי הקבלן אחראי לכך שיבוצע רישום של מצבת כוח האדם הפועל באתר, לרבות כל אדם הנכנס לאתר, בכל רגע נתון לצורך שליטה וזיהוי בשעת הצורך. "כל עוד מוטל סגר על שטחי הגדה המערבית ועזה, הקבלן לא יעסיק עובדים שאינם מורשים להיכנס לישראל, מהשטחים האמורים, וכל אדם אחר שאינו מחזיק אישור שהייה ורישיון עבודה מתאים. הקבלן יוודא כי האמור מתקיים לגבי כל אדם הפועל באתר, לרבות באמצעות קבלני משנה וכל גורם אחר. הקבלן חייב לוודא בכל עת כי דרכי הגישה לאתר, הרחובות הסמוכים לו והמרחבים המוגנים הסמוכים לאתר יהיו פתוחים לתנועת הולכי רגל וכלי רכב". 

על פי הכללים שהוציא גריידי, על הקבלן לוודא כי לכל עובד באתר תהא גישה למרחב מוגן וכי תתאפשר הגעתו למרחב המוגן בפרק הזמן הקבוע לאותו אזור בהנחיות פיקוד העורף. "על הקבלן להקפיד לקיים את המגבלות הנוגעות להיקף ההתקהלות המותרת בשטחים פתוחים וסגורים, בהתאם להנחיות (של פיקוד העורף, ר"ל)". 

" הקבלן ימנה אחד מעובדיו לתפקיד אחראי הגנה אזרחית, שתחום אחריותו יכלול מעקב שוטף אחר הנחיות פיקוד העורף ויישומן באתר הבנייה. אחראי הגנה אזרחית יוודא, בין השאר, כי אזעקות תישמענה ויהיו נגישות לכל עובד באתר, ללא יוצא מן הכלל, וכי כלל העובדים באתר מכירים את הנחיות פיקוד העורף הרלוונטיות, לרבות מיקום המרחב המוגן, דרכי הגישה אליו, זמני ההגעה למרחב ומשך השהייה בו לאחר הישמע התראה. ממונה ההגנה האזרחית יפקח על קיום ההנחיות במקרה של התראה, יפיק לקחים במקרה של כשל ויעדכן את הקבלן על אופן היישום של ההנחיות ועל הלקחים שנדרש ליישם. הקבלן יהיה אחראי על כל היבט בפעילותו של ממונה ההגנה האזרחית". 

"חוות דעת משפטית: "סגירת אתרי הבנייה על ידי העיריות אינה חוקית"

בעקבות הודעתן של רבות מרשויות מרכז הארץ, על סגירה גורפת של אתרי בנייה בתחומן, הוציאה אתמול התאחדות הקבלנים בוני הארץ חוות דעת משפטית, ולפיה המהלך שבו נקטו הרשויות אינו חוקי וננקט בחוסר סמכות. את חוות הדעת  שכתב עו"ד אלדד כורש, שותף במשרד פישר-בכר-חן, שלחה ההתאחדות לרשויות הרלוונטיות, ובראשן עיריית תל אביב, וכן אל חברי ההתאחדות. 

בשבוע שעבר הודיעה עיריית תל אביב, לצד רשויות רבות נוספות, בהן רמת גן ראשון לציון ועוד, כי הן מורות על סגירה מוחלטת של אתרי הבנייה. בחוות דעתו כתב עו"ד כורש כי "למיטב בדיקתנו, אין סמכות חוקית ל'הוראות' או 'תנאים' אלה שהציבו הרשויות המקומיות, בוודאי לא באופן גורף", והוסיף כי "גם בימים כאלה על מוסדות השלטון והרשויות השונות לפעול אך ורק על פי חוק".

בשיחה עם מרכז הנדל"ן אמר נשיא התאחדות בוני הארץ , ראול סרוגו, כי חוות הדעת סופקה לקבלנים, וכי מי מהם שמעוניין לפתוח את אתר הבניה יוכל להציג אותה בפני הפיקוח העירוני. "אנחנו לא אומרים לקבלנים מה לעשות, זה לא תפקידנו, אנחנו מספקים להם מידע, וכל קבלן שיעשה מה שהוא מוצא לנכון. סיפקנו לקבלנים את הוראות פיקוד העורף, שבהתאם להן ניתן להפעיל את האתר. אם יגיע פקח מטעם העירייה, לקבלן יש את האמצעים להסביר לו שההוראה לסגור את האתר אינה חוקית".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עמית גריידיאתרי בנייהרשם הקבלניםחרבות ברזל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...