מיוספטל בחולון עד סגולה בפתח תקווה: הות"ל אישרה את קו המטרו M2

מדובר בתוכנית הרביעית לקווי המטרו במטרופולין גוש דן, שכעת תובא לאישור הממשלה. אורך הקו 25 ק"מ והוא יעבור בחולון, ת"א, גבעתיים, רמת גן, בני ברק, גבעת שמואל ופ"ת. בעקבות הסכמה שבשתיקה של עיריית בני ברק, העבודות יתקיימו ככל הנראה גם בשבת

שיתוף הכתבה
מטרו בגוש דן (יח"צ)מטרו בגוש דן (יח"צ)

הוועדה לתשתיות לאומיות במינהל התכנון (הות"ל),החליטה אתמול (ב') לאשר את קו המטרו M2 - התוכנית הרביעית (מתוך 5) מבין התכניות לקווי מטרו במטרופולין גוש דן, וכעת התוכנית תעבור לאישור הממשלה. אורך הקו הינו כ-25 קילומטר והוא יחל במחלף יוספטל שבחולון ויעבור בתל אביב, גבעתיים, רמת גן, בני ברק, גבעת שמואל ופתח תקווה ויסתיים סמוך לאזור התעסוקה סגולה בפתח תקווה. המטרו הוא פרויקט התשתית הגדול ביותר שנעשה בישראל, ועלותו נאמדת ב-150 מיליארד שקל. 

הקו שאושר עתיד לקשר בין מרכז המטרופולין לחלקו המזרחי וישרת אזורים המיועדים להתחדשות עירונית יחד עם מתן שירות למוקדים מטרופוליניים חשובים כגון בית החולים וולפסון, אזור העסקים הראשי של תל אביב ואוניברסיטת בר אילן. 

"צריכים הרבה סבלנות עם המטרו, אבל אין ברירה, אנחנו בקטסטרופה"

הקו יהיה בממשק עם קווי מערכת תחבורה ציבורית נוספים - שני קווי מטרו- השלום (1M),וכפר גנים (3M); תחנות של רכבת ישראל - השלום, סגולה פ"ת; תחנות קווי רכבת קלה: הקו האדום - החשמונאים, הקו הירוק - כיכר הבימה, הקו הסגול- אלנבי, בר אילן  וכפר גנים. 

קו זה מקשר בין מרכזי הערים הוותיקות במטרופולין אשר מאופיינות ברקמה עירונית צפופה של מגורים ומסחר, וברחובות מסחריים צרים, עומס תחבורתי, ואזורי מגורים ותיקים. הקו יעבור בבני ברק ויצומצם בהבימה. הושם דגש על מעבר התוואי בבני ברק והצורך של האוכלוסייה המקומית בתחבורה ציבורית איכותית יחד עם שמירה על אופייה הייחודי של העיר.

הקו יעבור בבני ברק, והעבודות ככל הנראה יתקיימו בשבתות 

לאור חתימת הסכם בין חברת נת"ע לעיריית בני ברק, בוטל התוואי החלופי לתוואי בני ברק העובר בתחום רמת גן, באופן שהקו יעבור בבני ברק. על פי פרסומים קודמים עיריית בני ברק הכחישה שיהיו עבודות על הקו בשבת, אך אתמול דווח בדה מרקר כי ישנה הסכמה בשתיקה של העירייה ששוכנעה בין היתר שהפסקת העבודות היא פיקוח נפש, והעבודות על הקו יתקיימו גם בשבתות. עוד הוחלט על צמצום מסוים בתחנת הבימה כדי לצמצם את הפגיעה בכיכר ובפסלים.   

מאחר שקו זה עובר באזורים אורבניים צפופים מאוד במרכזי הערים, בלב ליבם של הישובים הוותיקים במטרופולין, שרחובותיהם צרים ואינם מספיקים לרוחב הנדרש לתוואי ולתחנות, תוכננו תחנות ייחודיות (תחנות בדגם כרייה) כדי להימנע ככל הניתן בפגיעה במבנים ובמרקם העירוני הקיים. 

ראש מטה התכנון נתן אלנתן (אביגיל מתתוב)ראש מטה התכנון נתן אלנתן (אביגיל מתתוב)

בשל המעבר במרכזי הערים הוותיקות, עם ערכים אורבניים וערכי מורשת לשימור, אימצה הוועדה את המלצת החוקרת לצמצם פגיעה בערכים אלו על ידי צמצום אתרי התארגנות ככל הניתן (גן כרוניגן ליד בלומפילד, גן הכובשים בתל אביב ליד מסוף הכרמלית, גן חנה סנש בפתח תקווה). 

אישור זה מצטרף למקטע המרכזי M1 שאושר בשנה שעברה מגלילות עד חולון. בשנה שעברה אישרה הממשלה הקודמת גם את קו M3 העובר בין היתר בבת ים, קריית אונו, פתח תקווה נתב"ג, 

יו"ר מטה התכנון הלאומי ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, הרב נתן אלנתן: "אני מברך על ההסכם החשוב עם עיריית בני ברק שיאפשר את מעבר קו מטרו M2 בתוך העיר וייתן מענה לתושבי העיר שהם צרכני תחבורה ציבורית. פרויקט המטרו הוא פרויקט חיוני למדינת ישראל בכלל ולגוש דן בפרט ויקצר משמעותית את הפקקים".  

מנכ"ל מינהל התכנון , רפי אלמליח: "מדובר ביום היסטורי. מינהל התכנון שם את קידום פרויקט המטרו בראש סדר העדיפויות של מינהל התכנון ואישרנו ארבע תוכניות בזמן שיא של שנתיים בלבד. אין עתיד לגוש דן ללא המטרו". 

קווי המטרו עתידים לחבר את כלל מטרופולין תל אביב, החל בלוד, רמלה ורחובות בדרום ועד רעננה וכפר סבא בצפון, ופתח תקווה במזרח ויהוו מענה נוסף ועיקרי להקלת הגודש בכבישים והגדלת ההשקעה בתחבורה הציבורית וקיצור מרחקי הנסיעה למרכזי התעסוקה במטרופולין.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןמטרוגוש דןהוועדה לתשתיות לאומיות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...