בימ"ש אישר את תוכנית העיר חיפה: "יש להתמקד באיכות השינויים"

המחוזי דחה עתירה כנגד התוכנית הכוללנית של חיפה, למרות שהוכנסו בה 196 שינויים • "הכלל הוא כי תכנית תופקד מחדש רק במקרה שמרוב שינויים לא יכירוה עוד"

שיתוף הכתבה
בימ"ש אישר את תוכנית העיר חיפה: "יש להתמקד באיכות השינויים"בימ"ש אישר את תוכנית העיר חיפה: "יש להתמקד באיכות השינויים"

בעקבות עריכת 196 שינויים בתוכנית הכוללנית החדשה שפורסמה לעיר חיפה, דרשה עמותת "שינוי בחיפה" מהוועדה המחוזית בחיפה להפקיד מחדש את התוכנית להתנגדויות. לטענת העמותה, "יש בשינויים כדי להשפיע, באופן בלתי הפיך, על חייהם, פרנסתם ועתידם של מאות אלפי תושבי העיר חיפה למשך שנים ארוכות, ובכלל זה על יכולתה של העותרת להתוות את השינוי האורבאני לו משוועת העיר חיפה". השופט נאסר ג'השאן מבית המשפט המחוזי בחיפה דחה בימים האחרונים את העתירה, בטענה ש"צריך להתמקד באיכות השינויים ולא בכמותם".

העתירה נגעה להחלטת ועדת המשנה להשלמת תוכניות של הוועדה המחוזית לתכנון ובניה חיפה לאשר את התוכנית הכוללנית של חיפה - חפ/2000. הוועדה להשלמת תכניות הקדישה בשנת 2016 שבעה ימי דיונים לצורך דיון בהמלצות החוקר ובהתנגדויות לתוכנית, וביום 27.09.2016, בהחלטתה על פני 164 עמודים, התייחסה להשלמת תכניות להתנגדויות אחת לאחת, דחתה את רוב ההתנגדויות, קיבלה חלק מן ההתנגדויות, ועל כן הוכנסו 196 שינויים לתכנית.

[quote]

השופט ג'השאן ציין כי כי "הצדדים אינם חלוקים על העובדה, כי העיר חיפה משוועת לתכנית כוללנית-עדכנית, אשר תתווה מדיניות תכנון עדכנית עבור הציבור ורשויות התכנון". בנוסף, "אין מחלוקת, כי לאחר פרסום התכנית, הוגשו לוועדה המחוזית כ-1,200 התנגדויות".

ויחד עם זאת, בית המשפט דחה כאמור את העתירה, תוך שהוא קובע: "הכלל הוא כי תכנית תופקד מחדש במקרה 'שמרוב שינויים לא יכירוה עוד'". השופט ציין כי "'לא כמותם של השינויים היא הקובעת אלא איכותם'... שהרי לו נקבל מבחן זה (מבחן כמות ההתנגדות שהתקבלו) לא תאושר תכנית מתאר עיר גדולה לעולם... במקרה דנן לא יחול הכלל 'הכמות מייצרת איכות' ויש להתמקד באיכות השינויים ולא בכמותם".

בית המשפט הוסיף, כי "על מנת להפקיד תכנית מתאר כוללנית לעיר מחדש אחרי שלב ההתנגדויות יש להוכיח כי בפנינו 'תכנית חדשה', שלא ניתן להכירה עוד, בחינת שינוי 'מקצה לקצה''". כמו כן, נדרש להוכיח כי השינויים בתוכנית "אינם בגדר הצפוי כתוצאה מהליך התנגדות והם משנים באופן קיצוני את התכנית עד כי שאפשר לראות בה תכנית חדשה. כך לדוגמא, אם התכנית משנה אזור מגורים לאזור תעשייה או ההיפך, נראה בשינוי זה משום שינוי מהותי המשנה מקצה לקצה את התכנית ועלול הוא לפגוע באופן ספציפי בציבור, עד כי מוצדק להפקיד את התכנית מחדש".ההחלטה פורסמה ביומון "כל יום" שמוציא משרד עו"ד עפר טויסטר.

לדברי טויסטר, "כדרכו של עולם, במסלול הכנתה של תכנית, ובפרט בהליך ההתנגדויות שלאחר הפקדתה, משתנה התכנית. כמובן, שכל שהשינויים רבים יותר ומהותיים יותר כך מתרופף הקשר שבין גרסת התכנית שהוצגה לציבור בהליך ההפקדה לבין זאת שתקבל תוקף. קיים מתח מובנה בין הרצון והצורך להביא את ההליך לסיומו, על מנת שתכניות תקבלנה תוקף וניתן יהיה לבצען, לבין זכותו של הציבור להתנגד לתכניות וככל שאלו שונו, לגרסתן המתוקנת. בסופו של דבר, בית המשפט דחה את העתירה, בין השאר תוך שהוא קובע כי 'מקום שנקבע בתכנית כוללנית לעיר גדולה כחיפה, יש לחדד את הכללים להפקדתה של התכנית מחדש, ובעניין זה, אין דין תכנית מתאר לעיר גדולה כגון חיפה, כדין תכנית איחוד וחלוקה בשטח מצומצם או תכנית מפורטת למטרה מסוימת'".

עת"מ 68191-06-18 עמותת שינוי בחיפה (ע"י עוה"ד ע. אטיאס ואח') נ' הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, חיפה - הוועדה להשלמת תוכניות ואח' (ע"י עו"ד א. מירון-שקד). 

 

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:בית המשפט המחוזי בחיפהעו"ד עפר טויסטרהשופט נאסר ג'השאןהוועדה המחוזית חיפהשינוי בחיפהחפ/2000
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...