רמ"י תיקנה את השומות במכרזי הענק בקריית גת: אלו הפרשי המחיר בין השכונה הכללית לחרדית

על פי הערכים העדכניים, צפויה דירת 100 מ"ר מוזלת שתיבנה בשכונה בעלת הציביון החרדי לעמוד על 1.04 מיליוני שקלים, ואילו בשכונה לציבור הכללי יהיה מחירה גבוה ב-17% ויעמוד על כ-1.22 מלש"ח. לדברי השמאי ארז כהן אין מדובר באפליה: "עלויות הבנייה עבור הציבור החרדי מופחתות, בהשוואה לציבור הרחב. הפרויקטים מאופיינים ברמת גמר נמוכה ותקן חניה נמוך". רמ"י: "השומה נעשתה ע"י אגף שומות מקרקעין במשרד המשפטים"

שיתוף הכתבה
בנייה בשכונת כרמי גת בקריית גת (עיריית קריית גת)בנייה בשכונת כרמי גת בקריית גת (עיריית קריית גת)

רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) עדכנה השבוע את הערכותיה השמאיות לגבי שווי מ"ר בנוי בשני מכרזי הענק לבניית כ-8,600 דירות שפרסמה בקריית גת, במסלול "מחיר מטרה". במקביל, דחתה רמ"י את מועד הגשת ההצעות האחרון בכשבוע ל-12.9, בשל כוונה לערוך סיור קבלנים במקום.

המדובר בשני מכרזים שפורסמו במקביל. האחד,  לבניית שכונת "קריית גת צפון", הנו בהיקף של 5,168 דירות, ומיועד לציבור הכללי. 50% מכלל הדירות במתחם ייועדו לרוכשי דירה ראשונה במסגרת יוזמת "מחיר מטרה". המכרז השני, לבניית שכונת "כרמי גת מערב", הנו בהיקף של 3,411 יח"ד, המיועדות לפי חוברת המכרז להיבנות כשכונה בעלת צביון חרדי. במתחם זה 60% מהדירות תהיינה מוזלות.

גם בהערכה השמאית באשר לשוויו של מ"ר בנוי, כפי שזו באה לידי ביטוי בעדכונים שפרסמה רמ"י, יש הבדל משמעותי בין המתחמים. על פי הערכים העדכניים, שווי מ"ר בנוי במרכז אשר מיועד לציבור הכללי עומד על 15,556 שקלים לפני מע"מ, ואילו שווי מ"ר בנוי במכרז המיועד לציבור החרדי עומד על 14,017 שקלים בלבד.

מדובר בנתון בעל חשיבות, שכן מתוכו נגזר מחירה של הדירה המוזלת לזכאים. על פי הנוסחה הסבוכה שאושרה לפני כחודשיים על ידי מועצת מקרקעי ישראל, צפוי מחירה של דירת 100 מ"ר מוזלת בשכונה החרדית לעמוד על כ-1,040,000 שקלים, ומחיר דירה מוזלת בשטח דומה, בשכונה המיועדת לציבור הכללי, יעמוד על כ-1,220,000 שקלים – מחיר הגבוה בכ-17%.

לאור זהותו של שר השיכון ובאווירה הציבורית הנוכחית, קל לקשור את הבדלי השווי הללו לרצונה של הממשלה ושל השר להגדיל את ההטבות למגזר החרדי, והאשמות מסוג זה אכן נשמעו בשבועות האחרונים בתקשורת. ואולם, לדברי שמאי המקרקעין ארז כהן, ישנן הצדקות שמאיות לפערי המחיר למ"ר: "ככלל, עלויות הבנייה עבור הציבור החרדי מופחתות, בהשוואה לציבור הרחב, שפרויקטים המיועדים לציבור החרדי מאופיינים ברמת גמר נמוכה ותקן חניה נמוך. 

עוד לדבריו, "ממוצע שטח דירה עבור הציבור החרדי גדול יותר, כך שדה פקטו המחיר למ"ר במחיר האבסולוטי נמוך יותר. במכרז הנתון, 1,500 שקל בין הפרויקטים משקפים הנחה של 10% ובשוק הנדל"ן היום, זו נחשבת הנחה סטנדרטית".

מרשות מקרקעי ישראל נמסר כי "הרשות אינה עורכת שומות בעצמה אלא באמצעות שמאי מאגר של אגף שומת מקרקעין של משרד המשפטים (השמאי הממשלתי)".


 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רשות מקרקעי ישראלמחיר מטרהקריית גתכרמי גת
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...