המחוזי מינה נאמנים לרום כנרת; עשרות מיליוני שקלים "נעלמו" מחשבונות פרויקטים שניהלה

ביהמ"ש המחוזי בתל אביב קבע הבוקר (ד') כי יש עילה לפתיחת הליכים מחמת חדלות פירעון נגד החברה שבבעלות אילן ששון. לנאמנים מונו עורכי הדין אהוד גינדס ושי מילוא. עוד התברר בדיון כי צו איסור הדיספוזיציה שניתן לבקשת רוכשי דירות בשניים מהפרויקטים שניהלה החברה ניתן מאוחר מדי, וכי חשבונות הבנק ריקים

שיתוף הכתבה
בית המשפט המחוזי בתל אביב (שאטרסטוק)בית המשפט המחוזי בתל אביב (שאטרסטוק)

שופטת בית המשפט המחוזי תל אביב נועה גרוסמן קבעה היום (ד') כי יש עילה לפתוח בהליכים מחמת חדלות פירעון נגד חברת הנדל"ן רום כנרת שבבעלות אילן ששון, ולפיכך יש למנות נאמן לחברה באופן זמני. זאת בעקבות הדיון שהתקיים אתמול בנושא. לנאמנים זמניים מונו עורכי הדין אהוד גינדס ושי מילוא. על פי החלטת בית המשפט הנאמנים יגישו עד ל-18 בספטמבר דוח ראשוני על מצב החברה והמלצותיהם, ודיון בבקשה למתן צו לפתיחת הליכים בעניינה של החברה יתקיים ב-19 בספטמבר בבוקר. השופטת ציינה כי בשל פגרה שבה נמצא בית המשפט לא ניתן להתחיל מיד בהליכי חדלות פירעון.

להחלטה המלאה של בית המשפט המחוזי 

כמו כן, הטילה השופטת גרוסמן איסור דיספוזיציה (העברת כספים) מכל חשבונות החברה, ומחשבונות בעל החברה. מנגד, דחתה השופטת בקשות להטיל איסור דיספוזציה על חשבונותיה של אשת בעל החברה, משום שלא הוצגה בפנייה סיבה מנומקת מדוע יש לראות בהונה כחלק מהון החברה. עוד קבעה השופטת גרוסמן כי לעת הזאת אין היא רואה צורך להטיל צו עיכוב יציאה מהארץ לא כלפי בעל החברה, ולא כלפי עורך הדין שמונה כנאמן בחשבונות הבנק, חשבונות שבהם נאספו עשרות ואולי אף מאות מיליונים מכספי רוכשי הדירות, ולפחות אחד מהם נמצא ריק לחלוטין.

סך חובותיה של רום כנרת כ-137 מלש"ח; 69 מתוכם לחברת המימון " בונוס "

במסגרת הדיון התגלה כי חשבונות בנק שיועדו למיזמי נדל"ן שאותם ניהלה החברה כ"קבוצות רכישה", הנם ריקים לחלוטין לאחר שעשרות מיליוני שקלים שהופקדו בהם כבר נמשכו, וכי צו איסור הדיספוזיציה שהתבקש והתקבל לגביהם בתחילת השבוע ניתן מאוחר מדי.

בתחילת השבוע הגישה קבוצה של עובדי החברה בקשה לפתיחת הליכים בעקבות חדלות פרעון באמצעות עורכי הדין גיא סרוסי ואוריאל זעירא, וכן בקשה של חברי נציגות מגדל 5 בפרויקט Sea Tower בבת-ים, המייצגים קבוצה של 73 בעלי זכויות בפרויקט שמקימה החברה, צו איסור דיספוזיציה למניעת העברת כספי המבקשים מחשבון הנאמנות לחשבון החברה עקב חדלות פירעונה. בעקבות בקשה זו ניתן צו איסור דיספוזיציה.

ביום שני הגישו מבקשים נוספים חברי נציגות מגדל 4 בפרויקט, המייצגים קבוצה של 73 בעלי זכויות בפרויקט שמקימה החברה, בקשה נוספת למתן צו לפתיחת הליכים לצורך שיקום החברה ובקשה בהולה למינוי נאמן זמני ומתן צו איסור דיספוזיציה למניעת העברת כספי המבקשים מחשבון הנאמנות לחשבון החברה, זאת באמצעות עורכי הדין איתי אנשל ושלי נחום.

לצד זאת, הגישה החברה בקשה נפרדת מטעמה, לצד החברות הקשורות מגדלי בי, מגדלי קרוולה וכן ששון עצמו, לעיכוב הליכים שיאפשר להנהלת החברה להסדיר את ענייניה בעצמה. בקשה זו נדחתה כאמור, וניהול החברה הופקד זמנית בידיהם של הנאמנים.

"הנאמן עו"ד יהודה שרון שמואל, והבעלים ששון, ניתקו מגע"

בהחלטה כתבה השופטת כי "מהכתובים ומהטענות שנשמעו בדיון עולה כי החברה, שפעלה כיזמית לכל דבר, ארגנה וניהלה קבוצות רכישה לבניית הפרויקט הענק שנקרא "סי טאוור" בשכונת פארק הים בבת-ים.. הבעלות בפרויקט מפוזרת בין מאות גורמים שכל אחד מהם מחזיק שבריר בעלות בקרקע. על חלק מהנכסים רשומות הערות אזהרה בהיקף של עשרות הערות. על פי הנטען החברה פעלה כאמור כחברה יזמית לכל דבר, אך הציגה עצמה כמי שמארגנת קבוצת רכישה , דבר שהפטיר אותה מערבויות חוק המכר". 

בהתאם להסכמי ההתקשרות הופקדו הכספים בחשבון הנאמנות שהוחזק ע"י עו"ד יהודה שרון שמואל, אשר מונה כנאמן לניהול ושמירה על אותם הכספים עד לרישום הזכויות במקרקעין על שם בעלי הזכויות". סך התמורות ששולמו על ידי המשתתפים בבניין מספר 4 עמד כבר בשלב הראשוני על 32.94 מיליוני שקלים, ו"היקף נכבד של סכומים שולם גם ע"י המבקשים בבניין מס' 5". 

ביום 9.8.23 נרשמו עשרות הערות אזהרה, ע"י עו"ד בשם מזה מרסל - עובד במשרדו של ששון. "המטרה של הרישום הסיטונאי, כפי שמוסבר בשתי הבקשות, היה חהפעיל את התנאי לפיו לאחר רישום הערות האזהרה ניתן יהיה לשחרר את הכספים מחשבון הנאמנות ולעשות בהם שימוש תוך העברתם לחשבון החברה". 

עוד מתואר בי הן עורך הדין שרון שמואל והן ששון ניתקו מגע ולא ניתן עוד להשיגם. עוד תואר כי לאחר שניתן צו אישור הדיספוזיציה והומצא לבנק דיסקונט, ב-20.8, "התברר כי חשבון הנאמנות כבר ריק מתוכן... עו"ד אנשל (נציג מגדל מס' 4, נ"ב) טען אף הוא כי הכספים נעלמו ליעד בלתי ידוע".   

עוד קבעה השופטת כי  כי "הסיכויים להסדר כרגע אינם נראים לעין. הנושים שהתייצבו לדיון הביעו חוסר רצון מובהק להסדר. כפי שנראה עתה, נכון לעכשיו סיכויי ההסדר הם נמוכים עד אפסיים".  עוד ניתנו סעדים זמניים בדמות צווי איסור דיספוזיציה על נכסי החברה ונכסיו  האישיים של ששון וניתן  ניתן צו זמני למניעת חילוט ערבויות בנקאיות, (בכפוף לסייג שאין הן צפויות לפקוע  בזמן הקרוב) ולהקפאת הליכים כנגד החברה. השופטת גם קבעה כין אין להוציא צו עיכוב יציאה מהארץ נגד ששון ועו"ד שמואל שרון כיוון שלא הוגשה בקשה בכתב.

"פרשת ענבל אור מחווירה לעומת היקף ההונאה"

בהמשך להחלטת בית המשפט המחוזי למינוי נאמנים זמניים לחברת הנדל"ן רום כנרת, מסר עו"ד איתי אנשל, המייצג יחד עם עו"ד שלי נחום את רוכשי הנכסים מהקבוצה: "אין רגע במהלך הימים האחרונים שלא נגלה לנו עוד מחדל ועוד רמיה, עד שנראה שפרשיית ענבל אור מחווירה לעומת היקף ההונאה של קבוצת רום כנרת. בית המשפט הבין היטב את הקטסטרופה וקיבל את בקשתנו לאיסור דיספוזיציה גורף על כלל נכסי החברה. אנו פועלים כבר מהבוקר מול הנאמנים שמונו לביצוע פעולות מידיות  להצלת כספם ולדירותיהם של כלל לקוחותינו רוכשי הזכויות".

"בבית המשפט הצגנו צעד אחר צעד את מלאכת המחשבת שנעשתה כדי להונות את המשקיעים את העובדים ואת הרשויות בעוד שכספי הנאמנות עברו לחברות מימון חוץ בנקאיות והבעלים נמצא במדינה שאין עימה הסכם הסגרה. בית המשפט נדהם לשמוע את הממצאים שהובאו על ידינו בפניו בכל מהלכיה הרמייה של החברה ובעליה ודחה כל הסף ניסיון החברה לדחות את הקץ להקפיא הליכים ולהמשיך לפעול. לאור התשתית שהנחנו בנודע למעשי התרמית הבלתי נתפסים לכאורה שך מכירות דירות בכפל שיעבוד קרקעת הרוכשים לחברות אשראי חוץ בנקאיות ללא ידעת הרוכשים ובניגוד חמור להוראות החוק ולהתחייבויות והצהרות החברה בהסכמים שנחתמו עימם".

"החלטת כבוד השופטת גרוסמן חשובה והגיעה בעתה" אומרים עורכי הדין גיא סרוסי ואוריאל זעירא, המייצגים את רוכשי דירות בפרויקטים סי-טאואר ובי-טאואר בבת-ים, וכן את עובדי חברת 'רום כנרת'. "בדומה למה שהערכנו, אין לנו ספק שמינוי נאמן זמני לנכסי החברה הוא הצעד המתבקש והנכון מכול" אומרים עו"ד סרוסי וזעירא. לדבריהם, רק כך ניתן למפות את כלל נכסי החברה לצד התחייבויותיה, ולאתר הברחות נכסים, אם אירעו, בסמוך למשבר שפקד את החברה.

"עצם העובדה שחשבון הנאמנות של קבוצת רוכשי הדירות במגדל 5 בפרויקט סי-טאואר, נמצא ריק, למרות שהוזרמו אליו עשרות מיליוני שקלים מכספי רוכשי הדירות, בצירוף העובדה שהקרקע שעליה אמור היה להיבנות המגדל לא נרכשה במלואה על ידי החברה, מעידות כאלף עדים, על כך שאנשי החברה לא נהגו, לכאורה, כשורה בכספי רוכשי הדירות, ועל כך יש לנהל חקירה מדוקדקת ולאתר, להיכן הוזרמו הכספים, ולשם מה" אומרים עוה"ד סרוסי וזעירא.

"אנו ניאבק מעתה על כך, שיאותרו כלל העברות הכספים, ויינטלו חזרה מהנהנים מהם, תוך הפעלת עקולים וחילוטים נגדם, כשלנגד עינינו קיימת מטרה אחת: להבטיח את כספם של רוכשי הדירות" אומרים עוה"ד סרוסי וזעירא. "כמו כן, נשאף שכל אחד ואחד מנכסי החברה ינוהל בנפרד, והכספים שנצברו בו ישרתו את כלל הרוכשים באותו פרויקט". פתרון זה, לדברי עוה"ד סרוסי וזעירא, הוחל בהצלחה בפרשת פרי נדל"ן, ורק כך, הושבו לרוכשי הדירות מרבית כספי השקעתם. לדבריהם, על נושי חברת רום כנרת, חברי הקבוצות והספקים, להיערך להגשת תביעות חוב, שרק באמצעותן ניתן יהיה להשיב כספים מקופת הנאמנים.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רום כנרתחדלות פירעוןרום כנרת נכסים והשקעותאילן ששון
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...