במרכז מערכת הבחירות בחיפה: התחדשות עירונית, פינוי בז"ן וסחבת בהליכי הרישוי

חודשיים לבחירות המקומיות, מרכז הנדל"ן מברר מה מציעים המתמודדים בתחום התכנון והבנייה. והפעם - חיפה. כניסת עינת קליש-רותם, אדריכלית ומתכננת ערים, לתפקיד לפני 5 שנים עוררה תקוות גדולות, אך כהונתה אופיינה במאבקים פנימיים ושיתוק. קודמה יונה יהב מבטיח לחדש את השכונות הוותיקות ולהוביל את פינוי בז"ן. דוד עציוני, ששימש כסגנה של קליש-רותם, טוען: "חיפה היא העיר עם פוטנציאל ההתחדשות גדול בארץ, אבל כל היזמים בורחים"

שיתוף הכתבה
יונה יהב, עינת קליש-רותם, דוד עציוני (עיריית חיפה, אלעד מלכה, מיכה בריקמן) יונה יהב, עינת קליש-רותם, דוד עציוני (עיריית חיפה, אלעד מלכה, מיכה בריקמן)

מערכת הבחירות בחיפה אומנם התחילה לאחרונה, אבל הלכה למעשה התחילה לפני למעלה משנתיים, אז איבדה ראש העיר המכהנת, עינת קליש-רותם, את תמיכת מועצת העיר, ומאז מתנהלת עם מועצה לעומתית. העיר מתמודדת עם אתגרים רבים בתחום התכנון והבנייה, החל מכמות גדולה במיוחד של שכונות ותיקות הנזקקות לחידוש, ועד לתוכנית שמקדמת המדינה לפינוי בז"ן, תוכנית שראש העיר הנוכחית מתנגדת לה בתוקף.  

המועמדים המובילים, על פי סקר שביצע לאחרונה מנו גבע עבור "אולפן שישי", הם ראש העירייה לשעבר יונה יהב עם 25%, סגן ראש העירייה לשעבר ומי ששימש עד לאחרונה כמשנה למנכ"ל משרד הבינוי והשיכון , דוד עציוני, עם 10% וראשת העיר המכהנת עינת קליש רותם, שלה 6% תמיכה בלבד. ההערכה בעיר, נכון להיום, היא שיהב ועציוני יתמודדו זה מול זה בסיבוב השני, אך עד למועד הבחירות בסוף אוקטובר יש עדיין זמן רב.  

ליהב, שכיהן כראש עיריית חיפה במשך 15 שנה בשנים 2018-2003, יש דעות נחרצות על הכיוון שאליו העיר צריכה ללכת: "תכנון עיר צריך להיעשות ממקום של בניית אמון. קודם כל עם התושבים, וגם עם היזמים. השגיאה של קליש היא שהיא כל העת נתונה במאבקים. זה מייצר חוסר ודאות וחוסר אמון. בתקופתי נבנו שכונות, לדוגמה נאות פרס שנחשבת לאחת המבוקשות בישראל. צריך לקחת מודלים טובים שהצליחו ולשכפל אותם".  

תמ"א או התחדשות, תוכנית המתאר ומצוקת החניה: מה מציעים המתמודדים ברמת גן?
היפהפייה הנרדמת של חיפה מחכה למימוש הפוטנציאל
הוועדה המחוזית המליצה להמשיך לקדם את התוכנית לפינוי בתי הזיקוק
העסקאות הכי יקרות השנה בחיפה: אחוזה ושמבור בצמרת הרשימה, דניה דווקא לא
 

מה תהיה המדיניות שלך לגבי התחדשות עירונית ושכונות חדשות בעיר?  

"צריך לחדש את השכונות הוותיקות, ולעשות את זה ביחד עם התושבים. לגדול, להתחדש ולבנות באופן כזה שהשכונה תשמור על מרקם החיים הייחודי לה. את זה יכול לבצע רק ראש עיר עם הרבה אחריות והרבה ניסיון. בנייה חדשה חייבת להיעשות תוך התחשבות באופייה המיוחד של חיפה, כעיר הנושקת להר הכרמל ולשמורת הטבע הירוקה שבו". 

מהי עמדתך לגבי פינוי בז"ן?  

"אני אוביל את פינוי בז״ן וכל המפעלים המזהמים עד שנת 2027. אני אפתח במו"מ עם הממשלה ואציג תוכנית לקיצור לוחות הזמנים. זה ניתן לביצוע". 

יונה יהב: "כבר ביום הראשון אתחיל לקבוע יעדים מספריים הניתנים למדידה הן בנושא כמות היתרי הבנייה לבנייה חדשה, והן לגבי שיעור ההיתרים להתחדשות עירונית מתוך סך כמות ההיתרים. אין ספק שהמצב כיום במינהל ההנדסה הוא הגרוע ביותר שהעיר הייתה בו"

מהי עמדתך לגבי סוגיית שדה התעופה ומגבלת הקומות באזור?  

"ראשית, אשקם את האמון עם משרדי הממשלה. פרויקטים בסדר גודל כזה מחייבים אמון בין ראש העיר לבין הממשלה. מדובר בסוגיה מורכבת ביותר שמשלבת תחומים שונים ולא רק נדל״ן, או מגבלת הקומות באזור. כל שינוי שיעשה בשדה התעופה של חיפה ישפיע מבחינה דמוגרפית, תעסוקתית, תרבותית, תיירותית ועוד. לכן יש לבחון את הנושא בצורה כוללת, ולא דרך תחום הנדל״ן בלבד, ולשקול מבין החלופות איזו מהן תשרת בצורה האופטימלית את תושבי חיפה".  

מפרץ חיפה. יפונה עד 2029? (שאטרסטוק)מפרץ חיפה. יפונה עד 2029? (שאטרסטוק)

מהי עמדתך לגבי שכונת סטלה מאריס, שם העירייה חזרה בה מההמלצה לבנייה למגורים?  

"סטלה מאריס היא בראייתי שכונה מהיפות בעולם. אני חושב שהדרך הנכונה ביותר היא הגעה להסכמה עם רשות מקרקעי ישראל , בשיתוף הציבור וארגוני הסביבה לגבי אופי הבנייה. כפי שפעלתי בעבר, וכפי שהגעתי לפשרות בשכונות גדולות ומורכבות, אני בטוח שגם במקרה זה אצליח להגיע לתוכנית טובה לחיפה". 

איך תטפל בבעיות בירוקרטיה וסחבות בהיתרים? 

"בדיוק בשביל זה צריך ראש עיר מנוסה ואחראי שלא צריך לשלם שכר לימוד בשביל להכיר את העבודה. אני נכנס לתפקידי, וכבר ביום הראשון מתחיל בתוכנית לקביעת יעדים מספריים הניתנים למדידה הן בנושא כמות היתרי הבניה שאנו מתכוונים להוציא לבנייה חדשה, והן לגבי שיעור ההיתרים להתחדשות עירונית מתוך סך כמות ההיתרים הכוללת. אין ספק שהמצב כיום במינהל ההנדסה הוא הגרוע ביותר שהעיר הייתה בו. אנו מתכוונים גם לשפר את איכות העבודה, ובעיקר להסיר חסמים ובירוקרטיה". 

יש בעיר טענות שחלק מהפוליטיקאים "עובדים" עבור יזמים. האם לדעתך זו טענה נכונה? ואם כן, מה תעשה למנוע את התופעה? 

"הדלת שלי בבית ובמשרד תמיד פתוחה בפני כל אדם הגון הרוצה בטובת העיר. יזם שרוצה לפתח ולבנות ולעשות טוב לחיפה ימצא אצלי אוזן קשבת ונפש חפצה. עם זאת, אני חושב שיש יזמים ש'התלבשו' על העירייה, ומנצלים את חוסר הניסיון של אותם פוליטיקאים צעירים, מתוך מטרה לקבל בהמשך טובות הנאה והקלות". 

"כל היזמים נוטשים את העיר" 

דוד עציוני מכיר את עבודת העירייה מקרוב, לאחר ששימש כסגנה של קליש-רותם בשנתיים וחצי הראשונות לכהונתה. בשנתיים האחרונות שימש כמשנה למנכ"ל משרד הבינוי והשיכון , תפקיד שאותו סיים לרגל התמודדותו, וברקורד שלו רשומה גם כהונה כסגן יו"ר קק"ל. 

מהן לדעתך הבעיות המרכזיות כיום בתחום התכנון והבנייה בחיפה? 

"חיפה היא העיר עם פוטנציאל ההתחדשות הכי גדול בארץ, פוטנציאל לא ממומש. גם כמשנה למנכ"ל משרד השיכון שמנו 500 מיליון שקל לעודד רשויות להוציא היתרים בהתחדשות עירונית. חיפה היא העיר שניצלה את זה הכי פחות. הפוטנציאל בשכונות החוף הוא בלתי נגמר, כל השכונות מיועדות לפינוי-בינוי או בינוי-פינוי-בינוי. בציר הכרמל הבנייה לא יכולה לעלות לגובה. ובתוך השכונות אנחנו צריכים לעשות ניוד זכויות. בעצם אתה מנייד את הזכויות בשכונות שאתה לא יכול לבנות לגובה לשכונות שאתה יכול לבנות יותר" 

ומה קורה בפועל בחיפה? 

"מינהל ההנדסה לא מתפקד. העיר לא גדלה, היא קטנה, יש הגירה שלילית, אוכלוסיות חזקות עוזבות. העיר נחלשת כלכלית. בפועל, כל פרויקט תקוע שנים במקרה הטוב, ובמקרה הרע לא קורה בכלל. ולכן כל היזמים נוטשים את העיר ומי שנשאר פונה ישירות לוועדה המחוזית". 

ממה נובע הכשל? 

"כמו בכל ארגון זה נובע מהראש. ראש עיר לא יודעת לקדם בנייה, הרסה את חברת התשתיות של העיר, יפה נוף, שהייתה מתוקצבת במיליארדי שקלים, וניתקה את הקשר עם משרד התחבורה ומשרדים ממשלתיים נוספים. היא לא עודדה בנייה, לא עודדה הקמת שכונות, מחיר למשתכן תקוע בנאות פרס בעקבות החלטות שלה. כל אלו גרמו לכך שהעיר לא מנוהלת וכך גם הפקידים נראים, מינהל הנדסה לא תפקד בחמש השנים הללו. הפרויקט הכי גדול שקורה בעיר, זה פרויקט שאני הבאתי, במתקן טיהור השפכים בחיפה בתקצוב של 700 מיליון שקל". 

המועמד דוד עציוני: "חיפה היא העיר עם פוטנציאל ההתחדשות הכי גדול בארץ, פוטנציאל לא ממומש. גם כמשנה למנכ"ל משרד השיכון שמנו 500 מיליון שקל לעודד רשויות להוציא היתרים בהתחדשות עירונית. חיפה היא העיר שניצלה את זה הכי פחות. הפוטנציאל בשכונות החוף הוא בלתי נגמר" 

מה אתה מציע לעשות אחרת? 

"אנחנו מדברים על התחדשות עירונית בכל שכונות מערב חיפה, פינוי בינוי , עירוב שימושים שישקם את כל השכונות המוחלשות ויהפוך אותן לשכונות מובילות, חיבור של חיפה חזרה לים, באמצעות מנהור הרכבת. כך תכניס כספים גדולים בהיטלי השבחה ותייצר שכונות חדשות ואטרקטיביות לזוגות צעירים, שיישארו בחיפה. בנוסף לזה - הגדלה של פארקי ההייטק והקמת פארק הייטק נוסף שכבר תוכנן. השקעת תקציבים גדולים בעיקר בקריית חיים ובעיר התחתית. הבשורה הגדולה תהיה שחיפה פותחת את שעריה ליזמים ולא רואה בהם אויבים. ועל הדרך מרוויחה תעסוקה, מקומות בילוי והכנסות". 

מה הצפי להגדלת האוכלוסייה? 

"חיפה צריכה להכפיל את עצמה בעשרים שנה, ל-600 אלף תושבים". 

מבחינת תשתיות איך תיערכו לזה? 

"מדובר על עבודה שוטפת עם משרדי הממשלה, פתיחת מורדות חיפה, חזרה לעבוד עם משרדי התחבורה, האנרגיה, איכות הסביבה וכמובן הבינוי והשיכון שממנו אני בא, פינוי המפעלים ואימוץ תוכנית רמ"י". 

מה תעשה כדי להסיר חסמים ליזמים? 

"יזם צריך שני דברים, ודאות במינהל הנדסה וברישוי עסקים, ודלת פתוחה, כשגם כשיש בעיות יש לאן להגיע. שכל הגורמים יעבדו במתכונת של של נתניה, ראשון לציון ואשקלון, שבהן היזמים הם לא אויבים. אני מאמין שיזמים ישמחו מהתוכניות שנציג ומהקידום של הפרויקטים בחיפה". 

מהי עמדתך על הבנייה לגובה באזור שדה התעופה? 

"היום זה בכלל לא על המפה, גם בגלל שיהב התנגד לשדה התעופה וגם בגלל קליש שלא ידעה לנהל את הדבר הזה ורק נלחמה. שתי האופציות האפשריות הן הרחבת המסלול לתוך הים, וכך להימנע מתוכנית שתפגע בהתחדשות עירונית. אפשרות שנייה היא אי מלאכותי שכרגע רק תל אביב מציעה ואני הצעתי בשבועות האחרונים שאם יוקם אי מלאכותי הוא צריך להיות מול חיפה ולא בתל אביב". 

נמל התעופה בחיפה (שאטרסטוק) נמל התעופה בחיפה (שאטרסטוק)

לגבי פינוי בז"ן אמר: "אקים מינהלת עם השותפים מהרשויות מסביב, וגם עם משרד ראש הממשלה, שתטפל בעניין הזה". 

מהי עמדתך לגבי שכונת סטלה מאריס, שם העירייה חזרה בה מההמלצה לבנייה למגורים? 

"איפה שניתן לשמר פארקים ירוקים מה טוב. אנחנו צריכים לבנות לגובה בפינוי-בינוי בשכונות, ולאו דווקא להרוס את הריאות הירוקות שנשארו". הוא התייחס גם לשני הפילים הלבנים של חיפה: "גם הקזינו בחיפה וגם תחנת אגד-חירות הישנה (שני מבנים נטושים- דנ"ק )- צריך להפוך אותם לפנינים וצריך להקים שם מסחר, תעסוקה ומלונאות". 

"גאה שעצרתי הקמת תחנת כוח ובתי זיקוק ושלא אישרתי להקים את נמל הדלקים" 

בחירתה של עינת קליש-רותם לראשות העיר לפני חמש שנים, עוררה תקוות רבות בעיר בשל הרקורד שלה. כבעלת תואר שני באדריכלות ודוקטורט בתכנון ערים, הציפייה היתה כי תקופתה תתאפיין בפיתוח נדל"ני שייעשה על פי עקרונות תכנוניים נכונים. במקום זאת, אופיינה כהונתה במאבקים פנימיים רבים, ולאחר מכן תקופת שיתוק בשל מועצה לעומתית. 

"מערכת הבחירות בחיפה התחילה לפני שלוש שנים", אמרה קליש-רותם. "ככה זה כשעושים סדר וניקיון בכספים, בעירייה, במערכת שלא ניקו אותה 25 שנה. כשנכנסתי לתפקיד באו אליי מהוועדה המחוזית ואמרו לי שחיפה נמצאת בכאוס תכנוני. לא היו תוכניות מפורטות לאזורים, לא היו תוכניות אב. הייתה תוכנית מתאר שאושרה קצת לפני שנכנסתי לתפקיד, אך היא היתה מיושנת. היא לא באה עם אמירה תכנונית, בטח לא לגבי  התחדשות עירונית . בהיעדר מדיניות ברורה, כל נושא התכנון והבנייה היה מוקד למאבקים על מאבקים. 

קליש-רותם: "ככה זה כשעושים סדר וניקיון בכספים, בעירייה, במערכת שלא ניקו אותה 25 שנה. כשנכנסתי לתפקיד באו אליי מהוועדה המחוזית ואמרו לי שחיפה נמצאת בכאוס תכנוני. לא היו תוכניות מפורטות ותוכניות אב. הייתה תוכנית מתאר שאושרה קצת לפני שנכנסתי לתפקיד, אך היתה מיושנת" 

"אמרתי לוועדה המחוזית, אני לוקחת את זה על עצמי. בשביל זה הגעתי, בשביל לעשות סדר במפרץ חיפה. בשלוש שנים וחצי הראשונות הובלתי 40 תוכניות אב, תוכניות מדיניות בנייה ותוכניות סטטוטוריות, ברמת המאקרו. רובן עברו ועדה מקומית בתיאום עם הוועדה המחוזית. לאחר הקדנציה שלי יש סדר בתכנון, והמטרה שלי עכשיו לממש את התוכניות. אני יודעת שיש אנשים שמתלוננים שהבנייה לא מואצת - אבל אי אפשר לבנות בלי שיש לך תכנון מסודר". 

מה הייתה הסיבה לעיכוב של ההסמכה לוועדה עצמאית? 

"סיבות של אדמיניסטרציה. כבר לפני חצי שנה קיבלנו את ההמלצה ונתקענו, יחד עם עוד הרבה ערים. אני חושבת שזה קשור לחילופי ממשלות. הם כן שמו לב שחלק מחברי הוועדה המקומית עושים שימוש ציני בפוליטיקה. ראינו ישיבות ועדה מקומית שבהן חברי מועצה יוצאים לדבר עם יזמים ומטים את ההחלטות. זה קשור למועצת העיר חיפה שחלקם משתפים פעולה באופן מדאיג עם יזמי נדל"ן".  

למרות הביקורות, קליש-רותם טוענת כי מבחינת כמות תוכניות ויחידות דיור, חיפה העיר מספר אחת בארץ. "מעל 80 אלף יחידות דיור. יש גם מתחמים וגם התחדשות בניינית. בנינו תשתית כל כך מסודרת לתכנון מאקרו, שיותר קל ליזמים לרוץ קדימה". מבדיקה שלנו על פי דוח הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ל2022, חיפה היא אכן מהערים המובילות בתוכניות אשר אושרו במצטבר עד 2022, עם 31 תוכניות שאושרו, נתון הממקם אותה במקום השלישי, אחרי בת ים ורחובות. 

לדבריה, "יש שינוי בתפיסת העולם. אני מגיעה מעולמות התכנון, יש לי דוקטורט בתכנון ערים. שכונה טובה היא שכונה שאפשר ללכת בה ברגל, שיש צל ברחובות, עירוב שימושים , שכונה שיש בה שבילי אופניים ומרכזי תעסוקה. המטרה של התכנון לצמצם כלי רכב פרטיים".   

הדמיה של פרויקט ההתחדשות הראשון בשכונת נווה שאנן (אדריכל תמיר לזר וסטודיו ימית הדמיות)הדמיה של פרויקט ההתחדשות הראשון בשכונת נווה שאנן ( אדריכל תמיר לזר וסטודיו ימית הדמיות)

"שדה התעופה הוא מוקד כלכלי לא רק לחיפה, אלא למטרופולין ולכל הצפון", התייחסה ראש העיר לסוגיית מגבלת הבניה באזור. "יש סברה מוטעית שרק נדל"ן זה ענף כלכלי מניב. יש עוד ענפים מניבים וחשובים לצמיחה כלכלית, כמו הייטק, אקדמיה ורפואה. יש ראשי עיר בסביבה שמתעקשים לבנות גבוה ולחרב הכנסות שיכולות להיכנס משדה התעופה, מאות מיליוני שקלים בשנה מתיירות. מגדל של 25 קומות אפשר לבנות גם בשני מבנים של 15 ו-10 ולאפשר למטוסים לנחות ולהביא צמיחה כלכלית פי אלף מעוד יחידות דיור. אתה חייב לתת לאנשים תעסוקה". 

לגבי פינוי בז"ן היא אומרת: "התוכנית הזו מדברת על הוצאת בתי הזיקוק, אבל לא מספרים שבמקביל רוצים להכניס הרבה מתחמי אחסון של דלקים ותזקיקי דלק וחומרים מסוכנים. גם לא מספרים לנו שרוצים להקים את נמל הדלקים החדש, שגדול פי שישה מהנמל היום, ולידו רציף כימיקלים גדול פי שלושה מהרציף היום. כשהיה הקמפיין המגוחך של הוצאת מיכל האמוניה, לא שאלו מה ייכנס במקום. 

"אני טענתי כמה פעמים שהתוכנית הזו זורה חול בעיני הציבור, כי מרכז הפטרוכימיה הארצי ימשיך להיות במפרץ וכי אין תקציב לניקוי הקרקע, המזוהמת מאוד. לא יכול להיות שייבנו שכונות חדשות ליד נמל דלק חדש. כל פעם שהעליתי את זה לא ענו לי, ואפילו ניסו להשתיק אותי". 

טוענים לגבייך שאת לא מספיק פוליטיקאית. בסוף כדי לקדם דברים צריך לדעת להתפשר איפה שאפשר. 

"אני פוליטיקאית ששומרת על תושבי העיר שלה. בשני דברים אני גאה: שעצרתי הקמת תחנת כוח ובתי זיקוק ושלא אישרתי להקים את נמל הדלקים. לפני כמה זמן ראיתי שהולכים להקים את נמל הדלקים ב-2024. למה דווקא אז? כי בטוחים שאני כבר לא אהיה בתפקיד ושיהיה ראש עיר משתף פעולה. אני מחויבת לתושבי חיפה ובריאותם. אני עובדת מצוין עם משרד השיכון, עם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, עם משרד הביטחון. יש משרדים שאוהבים לעבוד איתי, מי שבא לפגוע בחיפה אני אלחם בו". 

עיריית חיפה חזרה בה מהסכמתה לתוכנית סטלה מאריס. מה קרה? 

"היא עלתה אצלנו בוועדה המקומית, נמצאו בה הרבה בעיות, ולא המלצנו עליה. זה נפל בתקופה שלא הייתה לנו הסמכה. רוב תוכניות ההתחדשות העירונית נמצאות סביב המתחם הזה. הוא יושב במרכז של הרבה תוכניות התחדשות, עשרות אלפי יחידות דיור חדשות. אין לנו במקום אחר בעיר עתודות קרקע לשטחים ציבוריים פתוחים משמעותיים גדולים, גם מישוריים, וגם קדושים ומלאי היסטוריה. לכן ההמלצה שלנו היא שהמקום יהפוך לפארק המטרופוליני הגדול של חיפה".  

עוד טענה לגבי העירייה בתקופתך, היא לריבוי של סחבת ובירוקרטיה.  

"המצב במינהל ההנדסה רחוק מלהיות טוב, יש בעיה אובייקטיבית בכל המדינה, מחסור בכוח אדם איכותי. עד שמשרד האוצר והפנים לא  יאפשרו לגורמי מקצוע לקבל תמריצים יותר טובים, יהיה לנו מאוד קשה. בקדנציה הזו החלפתי חמש ממשלות. דיברנו עם הרבה גורמים בממשלה. אני בקדנציה לקחתי את המטלה לעשות סדר בתכנון. בקדנציה הבאה אני מתכוונת להיכנס לעובי הקורה לתפקוד וניהול של מינהל ההנדסה. לא מוכנה לזה שאדם יחכה למעלית או ממ"ד 5 שנים ולא רוצה שהיזמים ירדפו שנים אחרי המערכת. בקדנציה הבאה אעשה סדר במינהל ההנדסה ובנוהלי העבודה. עשיתי את זה בקדנציה הזו ברישוי עסקים". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:חיפהבז"ןעינת קליש רותםבחירות מקומיותיונה יהבבונים על הקול שלכם
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...