פורסמה התוכנית לפינוי מפרץ חיפה: "הפסקת פעילות בז"ן – בשנת 2029"

על מנת לעמוד בלוחות הזמנים יהיה על האוצר להגיע עם בז"ן להסכם פיצוי עד סוף 2024. בשטח שיפונה מתכוונת המדינה לקדם בנייה של 130 אלף דירות לצד מיליוני מ"ר לתעסוקה, מסחר ומלונאות. יו"ר ועדת ההיגוי אבי שמחון: "התוכנית שגיבשנו תוביל להקמת מטרופולין גדול וחזק בצפון המדינה"

שיתוף הכתבה
מפרץ חיפה. יפונה עד 2029? (שאטרסטוק)מפרץ חיפה. יפונה עד 2029? (שאטרסטוק)

ועדת ההיגוי של התוכנית האסטרטגית לפיתוח מפרץ חיפה במשרד ראש הממשלה, בראשה עומד יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' אבי שמחון, פרסמה הבוקר (ה') את התוכנית האסטרטגית לפינוי בז"ן ופיתוח מפרץ חיפה ולפיה "משק האנרגיה יהיה ערוך להפסקת פעילות התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה בשנת 2029". עם זאת, כדי לעמוד בלוחות הזמנים, צריך משרד האוצר להגיע להסכם עם בז"ן לפיצוי החברה עבור פינוי השטח עד סוף 2024.

התוכנית כוללת את כלל המשימות הנדרשות על מנת ליישם באופן מלא את החלטת הממשלה 1231 - "אסטרטגיה לפיתוח ולקידום מפרץ חיפה", כולל חלוקת אחריות לגופי הביצוע השונים וכן לוחות זמנים לביצוע. מדובר בתוכנית רב שנתית שגובשה בחודשים האחרונים על ידי "ועדת מנכ"לים" ובהם רשות מקרקעי ישראל , משרד האנרגיה, המשרד להגנת הסביבה, מנהל התכנון , חברת נמלי ישראל ושורת משרדי ממשלה נוספים. לצורך ביצוע הוקמה מנהלת לפיתוח המפרץ, שתקדם את התוכנית מול הגורמים הרלוונטיים.

התוכנית הארצית לשינוי פני מפרץ חיפה - תמ"א 75 - ופינוי בתי הזיקוק של קבוצת בז"ן - מתפרשת על שטח כולל של כ-45 אלף דונמים במפרץ חיפה ומציעה פיתוח של שכונות מגורים, אזורי תעסוקה, הרחבת חופי רחצה, פארקים ושימושים כלל מטרופוליניים. כל זאת בשטח שבו קיימים כיום בתי הזיקוק שעתידים להתפנות.

התוכנית צפויה לאפשר הקמת 130 אלף יחידות דיור בתחומה לצד הקמת שטחי תעסוקה בהיקף של כ-5 מיליון מ"ר, מבנים ציבוריים בהיקף של כ-3 מיליון מ"ר, 6,000 דונם שטחי פארק מטרופוליני ונחלים, כ-1.5 מיליון מ"ר למסחר וכן שטחי מלונאות.

יש לציין כי התוכנית מקודמת בניגוד לעמדתה של עיריית חיפה והעומדת בראשה - עינת קליש רותם. לטענת המתנגדים, תוכניות המדינה לפינוי התעשיות המזהמות מהמפרץ אינן נותנות מענה לטיהור הקרקע. עוד הם טוענים כי המדינה אינה נוהגת בשקיפות כאשר במקביל, מקדמת המדינה באזור מסופים לפריקת דלקים וחומרים כימיים נוספים.

"פעילות התעשייה הפטרוכימית הביאה להתפתחות איטית של האזור"

במסמך התוכנית שפורסם הבוקר נכתב בין היתר כי "מפרץ חיפה מאופיין ברמת זיהום אוויר גבוהה והצטברות של חומרים מסוכנים בשל התעשייה הכבדה המצויה בו. פעילות התעשייה הפטרוכימית והכימית תרמה בעשורים האחרונים להתפתחות האיטית, באופן יחסי, של האזור".

עוד נכתב כי מטרת ההחלטה "לקדם אסטרטגיה לפיתוח ולקידום אזור מפרץ חיפה, אשר תתמקד בשיפור איכות החיים של תושבי המפרץ, באמצעות פרויקטים כלכליים משמעותיים כמו גם היערכות מתאימה של משק האנרגיה לצורך עמידה בצורכי משק האנרגיה ההכרחיים להבטחת רציפות תפקודית ומעבר לאנרגיות מתחדשות".

עוד נכתב כי "המטרה היא להוביל לפיתוח אורבני משמעותי, שיש בו כדי לשנות את אופי האזור כולו, מאזור עם תעשייה כבדה לאזור המשלב מגורים, תעסוקה, תעשייה נקייה ושטחים ירוקים. התוכנית כוללת גם סלילת רכבות מהירות לגוש דן, הקמת בית חולים חדש בקריית אתא, פארק מטרופוליני, קידום אזורי תעסוקה ייעודיים בקריית אתא ועוד".

"פרויקטים תוקצבו, ועדות מכרזים הוקמו"

יו"ר ועדת ההיגוי של התכנית האסטרטגית לפיתוח מפרץ חיפה וראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה, פרופ' אבי שמחון, אמר כי "התוכנית שגיבשנו תוביל להקמת מטרופולין גדול וחזק בצפון המדינה, שיוכל בעתיד להשתוות לכוח המשיכה של גוש דן. זה ישנה את דמותה של המדינה וישפיע על פיתוח הצפון כולו. אנחנו נחושים להוביל את המהלך הזה במהירות וביעילות האפשרית, ופועלים יחד עם כל משרדי הממשלה השותפים לתוכנית אף להקדים את לוחות הזמנים של היערכות משק האנרגיה".

ראש המנהלת לפיתוח מפרץ חיפה וסגן ראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה, יובל אדמון: "אנחנו עובדים מיום הקמת ועדת ההיגוי והמנהלת על הפיכת החזון של פיתוח המפרץ לתוכנית אופרטיבית, מפורטת ומתואמת ליישום בשנים הקרובות. הרוב המוחלט של חבילות העבודה כבר יצאו לדרך, עם דגש על הקמת תשתיות האנרגיה שיאפשרו את הפסקת פעילות התעשייה הפטרוכימית במפרץ. פרויקטים תוקצבו, ועדות מכרזים הוקמו, תוכניות סטטוטוריות מקודמות - ואנחנו פועלים יחד כל המשרדים על מנת לעמוד בלוחות הזמנים שהצבנו לעצמנו בתוכנית".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:המועצה הלאומית לכלכלהמפרץ חיפהתמ"א 75אבי שמחוןיובל אדמון
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...