הבנק שיעזור לכם להגשים את חלום הבית בקיבוץ

בנק לאומי זיהה זה מכבר את הביקוש הגובר למגורים בשטחי הקיבוצים, ופועל להעמיק את פעילותו במגזר זה. אילו סוגי הלוואות ניתן לקבל? ואיך זה קשור לסטטוס שיוך הקרקעות בכל קיבוץ? עו"ד דנה בצלאל חדד, אחראית על מגזר הקיבוצים בחטיבת המשכנתאות של בנק לאומי, מסבירה

שיתוף הכתבה
קיבוץ להב ממעוף הציפור (קיבוץ להב)קיבוץ להב ממעוף הציפור (קיבוץ להב)

הבאז הנדל"ני סביב קרקעות הקיבוצים החל אי-שם בסוף שנות התשעים של המאה הקודמת, אז החליטה רמ"י (אז מינהל מקרקעי ישראל) לשים סוף לשליטת הקיבוצים המופרטים באדמותיהם, ודרשה מהם לנקוט בשיוך קרקעות. כלומר, להעביר את זכויות החכירה בהן לידי החברים, תמורת תשלום דמי היוון למדינה.

מאז, במסגרת הליך מוסדר של הקיבוצים מול רמ"י, חלום הבית בקיבוץ הפך בר-הגשמה למאות אלפי זוגות צעירים ומשפרי דיור, וכמובן לבני הקיבוצים עצמם, שיכולים לראות בעיניהם עתיד דיורי נוח, פסטורלי ובמחיר שפוי, להם ולמשפחותיהם.

מי שערים לביקוש הגובר למגורים בקיבוצים הם גופי המימון השונים, לרבות הבנקים הגדולים. בנק לאומי, אשר העמיד בשנים האחרונות אשראי בהיקף לא מבוטל לאלפי חברי קיבוץ כמו גם למצטרפים חדשים, הוא אחד הבולטים שבהם.

"אנו רואים במגזר הקיבוצים פלח שוק איכותי וסגמנט נדל"ני בעל פוטנציאל להתרחבות משמעותית. לכן שמנו לעצמנו למטרה להעמיק את פעילות הבנק בשוק הזה, תוך התאמת שירותי המימון שאנו מעניקים לצרכיו הייחודיים", אומרת עו"ד דנה בצלאל חדד, האחראית על מגזר הקיבוצים באגף פיתוח עסקי של חטיבת המשכנתאות בבנק לאומי.

"האגף מצוי כיום בקשר שוטף עם מנהלי קהילות בלמעלה מ-200 קיבוצים בכל רחבי הארץ, שהם הרוב המכריע של הקיבוצים בישראל, תוך שהוא מעניק לחבריהם שירותי מימון מגוונים".

עו"ד דנה בצלאל חדד, אחראית על מגזר הקיבוצים בחטיבת המשכנתאות של בנק לאומי (צילום: כפיר סיון)

מופרטים בדרכם

מגזר הקיבוצים נחלק לכמה סוגים: קיבוצים בהם כבר הושלמו תהליכי ההפרטה עד תומם, לרבות שיוך מלא של כל הקרקעות לחברים. במקרים אלה, התושבים הם בעלים רשומים של הקרקע שביתם בנוי עליה, ועל כן הליך קבלת המשכנתא בהם הוא כבכל עיר או יישוב אחר; סוג נוסף הינו  קיבוצים שבחרו בחלופה של "שיוך קנייני ישיר", במסגרתו קיים הסדר של רמ"י עם חברי הקיבוץ החדשים והוותיקים לרכישת הקרקע בתנאים מועדפים; כמו כן, ישנם קיבוצים אשר בחרו ב"חלופת האגודה", היינו, כאלה שרכשו את כלל הקרקעות ומוכרים אותן באופן ישיר לחברים, ללא מעורבות של רמ"י.

לדברי בצלאל חדד, "לאומי מציע כיום פתרונות מימון בתנאים אטרקטיביים עבור כל אחד מסוגי הקיבוצים הללו, לאורך כל שלבי השיוך ולמגוון ייעודים רחב – החל מרכישת הקרקע מרמ"י, דרך בניית מבנה חדש, שיפוץ או הרחבה שלו, ועד מחזור אשראי מבנקים אחרים למטרות מגורים. כל זה, כשתנאי המימון משתנים בהתאם להחלטת הקיבוץ האם לרכוש את הקרקעות או לא".

יודגש כי בנוסף לסוגי הקיבוצים המוזכרים לעיל, כיום ישנם עדיין כמה עשרות קיבוצים המתנהלים בשיתופיות מלאה, בהתאם למתכונת הקיבוצית המסורתית. לדברי בצלאל חדד, גם עבורם מצא בנק לאומי פתרונות מימון לחברים, כמענה לצמיחה הדמוגרפית בתחומם.

"בנק לאומי הוא גוף מימוני שיודע להעניק שירותי מימון יצירתיים ופורצי דרך ללווים בקיבוצים, לבטח בהתחשב במורכבות המצב הרישומי והמשפטי הקיים בסגמנט השוק הזה", אומרת בצלאל חדד. "היכולת של לאומי להביא את יתרונותיו גם אל מעבר ל'שער הצהוב' ולהעניק לקיבוצים שירותי מימון ממש כמו לתושבי הערים, הוא עדות למסוגלות  ולנחישות של הבנק".

"חטיבת המשכנתאות של בנק לאומי פועלת כל העת על מנת לשפר את סל המוצרים שהבנק מעניק ללקוחות מהמגזר הזה, לרבות בכל הנוגע לסכום המימון ושיעורו מערך הנכס. בסופו של דבר, בנק גדול שמלווה את הלווים מתחילת התהליך ועד לחיתום על התיק, נותן להם שקט נפשי, ורואים את זה במספר הפניות הגובר ללאומי מצדם של תושבי הקיבוצים".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רמ"יבנק לאומימשכנתאות בקיבוציםעו"ד דנה בצלאל חדד
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...