ביטן לבנק ישראל: "חייבו את הבנקים לאפשר הקפאת ריבית במשכנתה, אתם עובדים בשביל הציבור"

במהלך דיון המשך בנושא הקלת נטל תשלומי המשכנתאות, דרש יו"ר ועדת הכלכלה לגבש הנחיה בנושא עד ל-2 באוגוסט: "אם הנגיד לא מאשר - שיגיע בעצמו לדיון ויסביר מדוע". נציגת בנק ישראל: "לא סבורים שיש להוציא הנחיות מיוחדות בנושא". יו"ר הוועדה לצמצום פערים חברתיים: "אתם לא רואים את הציבור"

שיתוף הכתבה
הדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת (דוברות הכנסת , דני שם טוב) הדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת (דוברות הכנסת , דני שם טוב)

הוועדה לצמצום פערים חברתיים בפריפריה וועדת הכלכלה של הכנסת קיימו היום (ג') דיון המשך בנושא הקלת נטל תשלומי המשכנתאות על הציבור, בו דרשו מבנק ישראל לאפשר ללקוחות הקפאת תשלומים של הפער שנוצר מעליית הריבית למשכנתה, גם ללא קבלת אישור פרטני מהבנק. יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ דוד ביטן, ביקש מבנק ישראל לגבש את ההנחיה עד הדיון הבא בנושא שיתקיים ב-2 לאוגוסט, והוסיף כי אם נגיד בנק ישראל לא מאשר את המהלך, "שיגיע בעצמו לדיון הבא ויסביר לוועדה מדוע".

בדיון שהתקיים בשבוע שעבר התבקשו נציגי בנק ישראל לבחון כמה צעדים שאמורים להקל על משלמי המשכנתאות שנפגעו מעליית הריבית, בהם הסרת המגבלה על פריסת המשכנתה שתאפשר הארכה ופריסה חדשה למשכנתאות לתקופה של מעל 30 שנה, הקפאת של כלל התשלומים או רק של הפער שנוצר מעליית הריבית לתקופה מסוימת המוסכמת עם הבנק, ועוד. 

נציגת בנק ישראל בדיון, ד"ר זיו נאור, אמרה: "אנחנו מבינים את קשיי הציבור והנגיד סבר שנכון שהבנקים יתנו מענה ללקוחות ספציפיים שיש להם קושי נקודתי משמעותי לעמוד בהחזרים ולא לכל נוטלי המשכנאות, כי צעד שיקל בצורה כוללת על כלל נוטלי המשכנתאות, משמעותו היא עיקור המדיניות המוניטרית וזו לא המטרה שלנו או שלכם. נמצאים היום על השולחן פתרונות, בהם לאפשר פריסה של רכיב הפריים למשך 30 שנה מרגע הפריסה, מחזור ההלוואה ויצירת תמהיל תשלומים חדש שמתאים ללקוח ויאפשר לו לעמוד בתשלומי ההלוואה, הקפאת תשלומים מלאה של עד חצי שנה או חלקית - לריבית בלבד - של עד שנתיים". 

הדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת (דוברות הכנסת , דני שם טוב) הדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת (דוברות הכנסת , דני שם טוב)

יו"ר ועדת הכלכלה ביטן הבהיר כי הצעדים שפורטו על ידי בנק ישראל הם צעדים שעבורם צריך הלקוח לקבל את אישור הבנק, ודרש מבנק ישראל להוציא הנחייה מחייבת לבנקים לאפשר לאנשים להקפיא את עליית הריבית לעד שנתיים: "לבקש מהבנקים אני יכול גם בעצמי. כאן צריכה לצאת הנחייה שזה מה שאתם מצפים מהם לעשות, ושרק אם יש להם סיבה על פי תנאים מיוחדים שתפרטו, הם לא יאפשרו את זה. זו לא צריכה להיות בקשה. אתם עובדים בשביל הציבור, לא בשביל הבנקים, ואנחנו צריכים לצאת מכאן עם בשורה". 

ד"ר זיו השיבה על כך כי "אנחנו לא סבורים שיש להוציא הנחיות מיוחדות בנושא, לבנקים יש את הכלים שלהם". בתגובה לדברים, אמר יו"ר הוועדה לצמצום פערים חברתיים בפריפריה, ח"כ אברהם בצלאל כי "אתם פשוט לא רואים את הציבור". 

ד"ר שלמה נס, ממנסחי מסמך הפתרונות שנידון בוועדה בשבוע שעבר אמר בדיון היום כי ציפה שאחרי הדיון הקודם בנק ישראל יבין את מצוקת הציבור ויחזור עם פתרונות. "לצערי הציבור שמע סקירה יפה ולא שום פתרון שכולל הקלות בכללי הרגולציה או הנחיות ברורות לבנקים לגבי הקלות לציבור". 

מנהל הרגולציה בבנק לאומי, ברי רוזנברג, אמר כי הבנק כבר פועל לסייע ללקוחות, וכי "במצב כזה לא צריך לחכות שאדם יקרוס, חובתנו היא לאתר את זה מראש ולפנות לאנשים באופן יזום. מי שעלה לו ההחזר החודשי מיוני בשנה שעברה ביותר מ-1,000 שקל, אנחנו נספוג את העלייה למשך 3 חודשים וניתן לו החזר בפעימה אחת בספטמבר, לקראת תקופת החגים". הוא הוסיף כי "כדי להקל באמת על הציבור צריך לאפשר לבנקים להאריך את תקופת המשכנתה מעבר ל-30 שנה. זה קיים במדינות אחרות ויש אנשים שזה ממש יכול להציל אותם".  


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ועדת הכלכלהמשכנתהריביתבנק ישראלזיו נאורדוד ביטן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...