"התמדה וחריצות חשובות, אך מעל כולן נדיבות היא התכונה החשובה ביותר להצלחה. זה חוזר אליך עשרות מונים"

בכל שבוע, מרכז הנדל"ן מאיר בזרקור את הפינות הפחות מוכרות של בכירי הענף. והפעם - יושבת ראש לשכת שמאי המקרקעין נחמה בוגין מספרת על החוויה שעיצבה אותה בתחילת הקריירה, משתפת במסקנות מכישלון עסקי צורב ומתארת את השפעת נהיגת המרוצים על חייה

שיתוף הכתבה
צילום: ניר שהרבני. עיצוב: מכטינגר פרסוםצילום: ניר שהרבני. עיצוב: מכטינגר פרסום

לפני חצי שנה עשתה שמאית המקרקעין נחמה בוגין היסטוריה, כאשר הייתה לאישה הראשונה אי פעם שנבחרה לתפקיד יו"ר לשכת שמאי המקרקעין. לבוגין, אשר מלבד היותה שמאית ואשת נדל"ן גם מכהנת כאלופת ישראל בנהיגה במסלול המרוצים בפעם השלישית ברציפות - שבירת שיאים וקביעת תקדימים היא דבר שבשגרה. כעת היא מספרת על החוויות מתחילת הדרך, משתפת את השמאים הצעירים מנסיונה, מתארת את חלקו של אביה בהצלחתה, וגם מצביעה על הטעות הקשה ביותר שעשתה הממשלה בטיפול במשבר הדיור.

חוויה מכוננת במהלך הקריירה
"בתחילת שנות ה-90, בשנים הראשונות שלי כבעלת משרד עצמאי, פנתה אלי עמותת יישובי כביש חוצה ישראל. היא כללה את כל היישובים שבתחומם הכביש היה אמור לעבור, בעיקר יישובים חקלאיים שחלקם נפגעו קשה בשל הפקעת קרקעות מאסיבית. הם גייסו אותי בתור המייצגת שלהם והתחלתי לשבת איתם בכנסת, בדיונים של ועדת הכספים על החוק. זו היתה הפעם הראשונה שהייתי מעורבת לעומק בחקיקה משמעותית לקידום פרויקט שנכון לאותה תקופה היה חסר תקדים. בתור שמאית צעירה מצאתי את עצמי בליבו של פרויקט התשתית המרכזי שקודם במדינה".

טעות שלמדתי ממנה
"היה מקרה שבו שיתפתי בפרויקט גורם מקצועי נוסף שמאד בטחתי בו, במקצועיות שלו ובמסירות שלו לפרויקט. אולם עד מהרה התברר שהוא חסר מחויבות אמיתית לעניין, הטיפול שלו היה כושל, והוביל לבסוף לכישלון הפרויקט כולו. עבודה של שנים שירדה לטמיון. החוויה היתה מאד מאכזבת, והביאה אותי לחשוב על איך לבחור אנשים שאיתם אני עובדת, והאם בכלל כדאי לשתף.

"בסופו של דבר יצאתי מהאירוע עם שתי תובנות. הראשונה - כנראה שהייתי צריכה לעשות תיאום ציפיות יותר ברור בהתחלת העבודה לגבי אופי הפעילות של אותו גורם כי יצאתי מתוך הנחה שהוא יפעל כמוני, באותה רמת מסירות והתמדה, וזה לא קרה. לשמחתי, מספר הפעמים שדבר כזה קרה לי במהלך קריירה ארוכה מאד של למעלה מ-30 שנה, הוא אפילו לא מספר האצבעות של יד אחת. לכן התובנה השנייה והחשובה יותר מבחינתי, היא שהדרך שפעלתי עד היום בבחירת שותפים תוך הסתמכות על האינטואיציה, היא הדרך הנכונה ואסור לי לתת למקרה בודד כזה ליצור אצלי חוסר ביטחון או שינוי דפוסי פעולה, שעד היום היו מאד מוצלחים".

דמות שהשפיעה עלי במיוחד
"אבא שלי, חיים שכטר. במקצועו הוא היה חשמלאי רכב, אדם חסר השכלה ממשפחה שעלתה לארץ בחוסר כל, שהתחיל מכלום והקים עסק מאד מצליח. אבל הדבר המרכזי היתה האישיות שלו - איש מאוד כריזמטי, מאוד מכיל, כל מי שסביבו ידע שתמיד אפשר לסמוך עליו. למדתי ממנו הרבה על התנהלות בחיים, על התמדה, אופטימיות ותעוזה. הוא היווה השראה לא רק לי, אלא להרבה אנשים אחרים שהכירו אותו".

(ניר שהרבני)(ניר שהרבני)

ההצלחה הכי גדולה שלי עד היום
"הילדים שלי כמובן, שאני גאה בהם בטירוף. מעבר לכך  אני גאה בעובדה שאני מגיל צעיר נמצאת בצמרת המקצוע שאני עוסקת בו, ושיש לי את הזכות להשפיע ולקדם מהלכים משמעותיים, זה גורם לי סיפוק גדול מאוד".

העצה שלי למי שנמצא בתחילת דרכו
"לשמאים בתחילת דרכם אני ממליצה להיות אופטימיים, להעיז, להיות הגונים, צנועים ונדיבים. בכלל, כששואלים אותי מה הדבר הכי חשוב כדי להצליח, הרבה אומרים התמדה ועבודה קשה וזה כמובן נכון, אבל התכונה שאני תמיד אומרת היא נדיבות. אם תהיה נדיב - תצליח. זה חוזר אליך עשרות מונים".

ההחלטה הראשונה שהייתי מקבלת אם הייתי שרת הבינוי והשיכון
"לבטל את מחיר למשתכן לאלתר. זו תוכנית גרועה שעושה הרבה נזק. מצד אחד, היא לא פתרה את הבעיה של הזוגות הצעירים שלשמה היא נועדה, ורק מעטים הצליחו למצוא בה פתרון ראוי. הרוב הגדול מצאו עצמם רוכשים דירות לשם השקעה שלא עניינו אותם, או נאלצו לוותר על הזכייה כי הפרויקט יבשיל רק בעוד הרבה זמן או כי התכנון לקוי. יחסית לעלות המטורפת שהושקעה בו, מספר הזוגות הצעירים שזכו לפתרון אמיתי היא קטנה.

"מעבר לכך, הנזק היותר גדול שהתוכנית עשתה, זה שהיא רוקנה את השוק מקרקעות. התפרסמו לאחרונה מחקרים של בנק ישראל שמאשרים את העמדה שבה אני מחזיקה, שעליות המחירים החדות ביותר היו באזורים שבהם התוכנית הופעלה בהיקפים גבוהים. זה כבר מוכח מחקרית".

הדבר שלדעתי אנשים הכי לא מבינים לגבי עולם הנדל"ן
"שאסור לעשות עסקה בלי להתייעץ עם שמאי מקרקעין ! הרמת לי כאן להנחתה. אבל ברצינות – שמאי מקרקעין הוא באמת הגורם היחיד שיכול לבדוק את הנכס מכל ההיבטים שלו. אנחנו שומעים על הרבה מקרים שאנשים החליטו לעשות עסקה בלי שמאי ואז למשל מתברר שמה שחשבת שהוא דירה הוקם כמחסן, או מקרה שעליו שמענו לאחרונה - שחדר שפיזית מחובר לדירה שקנית בכלל שייך לדירה ליד. אני באמת לא מבינה אנשים שמשקיעים מיליוני שקלים בעסקה הכי גדולה של החיים שלהם, וחוסכים כמה אלפי שקלים על בדיקה שהיתה יכולה למנוע נזק עצום".

קולגה שאני מעריכה במיוחד.
"יו"ר לשכת שמאי מקרקעין לשעבר יוסי זרניצקי. אצלו היתה לי הזכות להתמחות ולעשות את צעדיי הראשונים במקצוע. הוא איש יקר ומיוחד, ואנחנו בקשר חם עד היום. כשהייתי מתמחה שלו יוסי היה יו"ר הלשכה, והיום אני בתפקיד, אז יש פה גם סגירת מעגל קטנה".

הדבר שאני הכי אוהבת לעשות מחוץ לשעות העבודה
"נהיגה במסלול המרוצים, אדרנלין מטורף, השלמה מדויקת לעבודה היומיומית שמלאה בחוות דעת, דיינים, בתי משפט וכו'. אני אלופת ישראל במרוצי מכוניות לגברים ונשים (אין הפרדה),ומשתדלת פעם בשנה להתחרות במרוץ בחו"ל".

אם לא הייתי שמאית מקרקעין הייתי...
"פסיכולוגית או אדריכלית".

התחזית שלי לשנה הקרובה
"אני מעריכה שבתוך כשנה מהיום תהיה התייצבות של הריבית במקום יותר נח לעומת עכשיו, ושהפעילות בשוק תחזור ואפילו תתגבר, הביקושים הכבושים יתפרצו והמחירים יחזרו לעלות. אני אומרת את זה על בסיס המעגלים קודמים של המשברים שחווינו. אחת ל-3-4 שנים באה שנה של עצירה, ישיבה על הגדר וחישוב מסלול מחדש, ואח"כ התפרצות של ביקושים כבושים, אלה הם חיינו".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:נחמה בוגיןלשכת שמאי המקרקעיןנחמה בוגין משרד שמאות מקרקעין
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...