פרופ' אלון טל: ​​​​​​​"לא באנו לישראל לשבת בלול - תסתפקו ב-2 ילדים"

פרופ' אלון טל קורא בפודקאסט "מגדל בבל" לחדול מעידוד ילודה, אחרת הצפיפות פה תהפוך בלתי נסבלת • "איך עושים זאת? העצמת נשים, העצמת נשים, העצמת נשים"

שיתוף הכתבה
פרופ' אלון טלפרופ' אלון טל

בעידן של שחיטת פרות קדושות, אולי הפרה האחרונה שנותרה בחיים בישראל היא אתוס הילודה, ההורות והפריון של האמהות והאבות הישראלים. מרבית מדינות העולם המפותחות מציגות בשנים האחרונות שיעור ילודה נמוך מ-2 ילדים למשפחה, ואילו בישראל עומד הפריון הממוצע על 3.1 ילדים למשפחה. כל המרבה הרי זה משובח. מדובר באתוס מימיה הראשונים של המדינה. בספטמבר 1948, בעיצומה של מלחמת העצמאות, כבר מינתה הממשלה הטרייה ועדה לבחינת האפשרויות לעידוד ילודה. ב-19 ביולי 1949 נקבע פרס של 100 לירות לכל אישה היולדת ילד עשירי וראש הממשלה דוד בן גוריון אמר במפורש כי נשים היולדות פחות מארבעה ילדים, דומות לחיילים המתחמקים משירות צבאי ולבוגדים.

70 שנה אחרי, כשמדינת ישראל בדרך בטוחה להיות מדינה של 15-20 מיליון תושבים, פרופ' אלון טל, ראש החוג למדיניות ציבורית באוניברסיטת תל אביב, האיש שהקים לפני עשרות שנים את ארגון אדם טבע ודין ומי שמכהן היום כיו"ר משותף של עמותת צפוף ("פורום לאוכלוסיה, סביבה וחברה") זועק בקול כי הגיעה העת לחשוב מחדש. תפתחו את הראש, ותקשיבו למה שהוא אמר לנו בפודקסאט "מגדל בבל", על צפיפות, הגבלת ילודה, ויכולת הנשיאה המקסימלית והאופטימלית של מדינת ישראל.

"הגענו למצב שהכמות משפיעה על האיכות. אם אתה רוצה מדינה עם טבע, מדינה שההמתנה בחדרי מיון ובבתי משפט תהיה סבירה, אז יש לנו בעיה. לכל מקום יש מספר אופטימלי וכושר נשיאה. אני לא יכול לדמיין איכות חיים בירושלים עם 3-4 מיליון תושבים. אפשר למשל להכפיל את מספר הנוסעים בכל קרון רכבת, אבל ברור שכל הנוסעים יסבלו מעט יותר".

"לא באנו לישראל כדי להתיישב בלול. אנחנו רוצים לחיות טוב. זאת השאלה שאני מנסה להעלות מול הציבור. אפשר לבנות עוד בתי חולים ובתי ספר, אבל אנחנו רוצים לחיות במדינה של גורדי שחקים? אני מנסה לשאול האם מה שהיה נכון בקום המדינה עדיין אקטואלי היום. תשובתי היא ודאי שלא. הנסיבות השתנו. אנחנו המדינה המערבית הצפופה ביותר, האם אנחנו רוצים להכפיל את זה?".

[quote]

- אבל היום אפשר לבנות עד השמים. כבר אין מגבלות שטח.

"וזו משאת נפשך? רוב הישראלים לא חושבים שצריך לנסוע לחו"ל כדי לגעת בטבע. אם היום צריך 60 אלף יחידות דיור בשנה, בשנה הבאה זה כבר עוד 1,200 יחידות דיור, עוד 2%. באיזשהו שלב נגיע למספר בלתי נסבל. המדיניות הציבורית צריכה לדבר על יציבות, ואז גם נוכל לצמצם פערים חברתיים".

- אף פוליטיקאי לא יעז לעשות זאת.

"אני חולק עליך. ב-2003 היה לנו שר אוצר מצוין שקיצץ בקצבאות הילדים ב-50% והוריד 1.5 ילדים בממוצע בציבור הבדואי וחצי ילד בממוצע בציבור החרדי. ב-2013 היה שר אוצר שדיבר בצורה דומה. זה לא מחבקי עצים כמו אלון טל. היתה תקופה שרצינו להחזיר את ששת המיליונים, זה היה יעד קדוש. גם היתה מלחמה דמוגרפית. אבל היום גם הציבור המוסלמי כבר הצביע ברגליים, ושנה ראשונה שיש להם פריון נמוך מהציבור היהודי, אז הגיע זמן לעשות הפסקה".

- איך עושים זאת?

"יש שלוש דרכים לעשות זאת: העצמת נשים, העצמת נשים והעצמת נשים. כל השאר פרשנות. אין מדינה שהצליחה להוריד את כמות הילודה מבלתי לתת לנשים אופק מקצועי מעבר ללהיות אמא. היום כל האופציות פתוחות לנשים וחשוב לעודד לימודי ליבה במגזרים מסוימים, עזרה לטיפול בילדים כדי שאישה תוכל לצאת לעבודה. זה יהיה טוב למדינת ישראל וגם לנשמה של מדינת ישראל. גם הציבור החרדי תקוע בפקקים ורוצה לקבל שירות טוב בבתי חולים".

 "זה חוצפה לדור שלנו שחושב שיש לו זכות לחסל את כל השטחים הפתוחים ולהשאיר לדורות הבאים רק בנייה. אתה חייב לתחום קו אדום והטבע לא משקר. קיבלנו ארץ מלאה בטבע, וקיבלנו גם אחריות. לא משנה אם אתה יהודי, מוסלמי, דרוזי, כולם מבינים שאלוהים נתן לנו ארץ כדי לשמרה. היתה תקופה שהרבה ילדים היה אקט פטריוטי. זו מדיניות וזה בא מלמעלה. אפשר וצריך לעשות זאת. שני ילדים זה ברכה, שלושה פחות, ארבעה זה בעיה. אני נותן הכשר לשניים, אפילו 2.1 ילדים. עם ישראל תמיד ידע להתאים את עצמו לנסיבות חדשות".

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:פודקאסטפרופ' אלון טלמגדל בבל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...