קבינט הדיור אישר: מענק של 50 אלף שקל לרוכשי דירות יד שנייה וסבסוד בהיקף חצי מיליארד ש' למכרזי קרקע בפריפריה

המענק יינתן לחסרי דירה עבור רכישת דירה שמחירה עד 600 אלף בלבד, ויוגבל ל-2,000 מענקים בשנים 23-24. עוד קבע הקבינט את יעדי השיווק של רמ"י ומשרד השיכון על 90 אלף דירות ב-2023, ואת יעדי העסקאות בפועל על 61 אלף דירות. רה"מ הנחה בתום הדיון את המשתתפים להתכנס שוב תוך שבועיים כדי לבחון את התקדמות התוכניות שאושרו

שיתוף הכתבה
רה"מ בנימין נתניהו ושר הבינוי והשיכון גולדקנופף (שאטרסטוק, אלעד זגמן, ענבה, לע"מ)רה"מ בנימין נתניהו ושר הבינוי והשיכון גולדקנופף (שאטרסטוק, אלעד זגמן, ענבה, לע"מ)

קבינט הדיור אישר היום (ג') פה אחד את התוכניות והיעדים שהציג שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, בישיבה הראשונה של קבינט הדיור מאז הקמת הממשלה, בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו. בין ההצעות שאושרו היום, נמצאת תוכנית למתן מענק בסכום של 50,000 שקל לחסרי דירה הרוכשים "דירות זולות יד שנייה" בבנייה רוויה בלבד, אשר מחירן אינו נמוך מ-300,000 שקל ואינו עולה על 600,000 שקל.

המענק יינתן למשפחה או לאדם יחיד שעומדים בקריטריונים של "חסרי דירה" - בהתאם להגרלה שתופעל על ידי משרד הבינוי והשיכון - שיקצה לטובת התוכנית 100 מיליון שקל במהלך שנת 2023-2024, כלומר רק 2,000 חסרי דירה יוכלו לזכות במענק.

מי שיקנה דירה בסיוע המענק לא יוכל למכור אותה במשך 5 שנים ממועד רכישתה, ואם יעשה כן יצטרך להחזיר את הסכום שקיבל כמענק בתוספת ריבית והצמדה. כמו כן, הזוכים במענק לא יוכלו להשתתף בהגרלות של תוכניות דירה בהנחה. יש לציין כי קבלת המענק לא תפגע בהיקף המשכנתה לה זכאים הרוכשים.

הטענה העיקרית שעלתה נגד ההטבה, נוגעת לכך שהיא תסייע בעיקר אם לא רק לרוכשי דירות בערים שבהן יש ריכוז של חרדים וניתן עדיין למצוא דירות ב-600 אלף שקל, כמו דימונה, ערד וצפת. ח"כ זאב אלקין מהמחנה הממלכתי, כתב היום בטוויטר כי "את ההנחה לעשרות אלפי זוגות צעירים בדירות בהנחה מצמצמים דרמטית, את הסיוע לרשויות מקומיות שמקדמות בנייה ביטלו, אבל למענק ברכישת דירה שהותאם רק לרשויות חרדיות פתאום יש כסף. חבל ששכחתם, שיש עוד ציבורים במדינה חוץ מהציבור החרדי. מגיע סיוע ברכישת הדירה לכולם ולא רק למגזר מסוים".

שיווק ותכנון דירות

החלטה נוספת שאושרה בקבינט הדיור, קובעת את יעדי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ומשרד הבינוי והשיכון לשנת 2023. על פי ההחלטה, על שני הגופים להגיש למוסדות התכנון תוכניות בהיקף של 115 אלף יח"ד במהלך השנה (65 אלף ע"י רמ"י ו-50 אלף משרד השיכון) להוציא לשיווק קרקעות בהיקף של 90,000 דירות (55 אלף רמ"י ו-35 אלף משרד השיכון),מתוכן לפחות 6,500 דירות בישובים ערביים, ולהגיע ליעד עסקאות משותף של 61,000 דירות שקרקעות לבנייתן יירכשו בפועל.

כמו כן הכוונה היא להקצות 3,600 דירות להשכרה לטווח ארוך, מתוכן 1,520 דירות במחיר מופחת. בנוסף, שר הבינוי והשיכון הציג לאישור הקבינט יעדים לשנת 2024. 

קבינט הדיור (קובי גדעון, לע''מ) קבינט הדיור (קובי גדעון, לע''מ)

בשל כישלונם של מכרזים בפריפריה בגלל חוסר כדאיות כלכלית, והרצון לתמרץ יזמים לגשת אליהם, ההחלטה של משרד הבינוי והשיכון ורמ"י מגדילה את המענקים לרוכשים בפרויקטים האלו מ-40,000 שקל ל-50,000 שקל, וכן תינתן תוספת סבסוד של 35,000 שקל במכרזים שישווקו במסגרת "מחיר מטרה" ביישובים בעלי ערך קרקע שאינו עולה על 100,000 שקל ליחידת דיור, על פי שומה מסוף שנת 2020. העלות התקציבית של החלטה זו נאמדת בחצי מיליארד שקל. 

נתניהו: "לשחרר עשרות אלפי דירות שכבר עברו תהליך תכנון"  

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הנחה בתום הדיון את המשתתפים להתכנס שוב תוך שבועיים כדי לבחון את התקדמות התוכניות שאושרו. נתניהו אמר כי "הורדת מחירי הדיור היא יעד מרכזי במלחמה שלנו ביוקר המחייה. אחת המשימות היא לשחרר עשרות אלפי יחידות דיור ברשויות המקומיות שכבר עברו את תהליך התכנון. ראשי העיר אומרים שהם יאשרו את בנייתן רק כשיהיה בידם מימון לתשתיות כמו ביוב, חשמל ומים. במשרד האוצר אומרים שיאשרו תשתיות רק לאחר שתחל הבנייה. לבקשתי, שר האוצר אמר שהוא מוכן להקדים את המימון של התשתיות לראשי ערים, דבר שישחרר מספר גדול של יחידות דיור לשוק. כמו כן הנחיתי להביא לישיבה הבאה יעדי עסקאות והתחלת בנייה לשנת 2024".

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', אמר כי "ההחלטות שקיבלנו היום מצטרפות לשורת רפורמות דרמטיות שהעברנו במסגרת חוק ההסדרים, ובכלל זה הקרן לתמרוץ הדיור (קרן הארנונה) ולתקציבים גדולים מאוד לפיתוח ולתשתיות תומכות דיור. כדי לפתור את מצוקת הדיור נדרש שיתוף פעולה של כלל משרדי הממשלה ומכאן חשיבותו של קבינט הדיור בהובלת ראש הממשלה"

שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, אמר כי "מטרת העל של הקבינט הזה היא לזרז, לפשט, ולקדם תהליכים על מנת לפתור את הבעיה מהשורש ולהתקדם בדרך ליעד שכולנו מכוונים אליו והוא פתרון למצוקת הדיור בישראל, שנמשכת כבר יותר מידי זמן. אנחנו הולכים לבצע בעזרת השם מהפכה בדיור שתלויה בכל משרדי הממשלה. זה בידיים שלנו יחדיו. לטובת כלל אזרחי ישראל".

סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, חיים פייגלין: "ההחלטות החדשות של קבינט הדיור בחלקן הן החלטות חיוביות ובעלות משמעות, אך הן רחוקות מלהספיק. האתגרים של ענף הבנייה והתשתיות  גדולים ורובם לא נענו במסגרת על ידי קבינט הדיור. הדור הצעיר הנוכחי יהפוך את ישראל למדינה של 20 מיליון תושבים ונדרש לה עכשיו תכנון שיכלול שתי ערי מטרופולין ענקיות בנגב ובגליל לצד עיבוי ישובי הפריפריה, כך שיהפכו לתחליפים מבוקשים אמיתיים לגוש דן. אנחנו הקבלנים אומרים: תנו לנו את האפשרות לבנות מחוץ לגוש דן ולהכין את ישראל לעתיד. לתכנן 115 אלף דירות עכשיו היא החלטה מנותקת ממציאות קצב גידול האוכלוסייה כאן והתעלמות מצרכי הבנייה האמיתיים של ישראל".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:קבינט הדיורבנימין נתניהויצחק גולדקנופףחסרי דירה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...