300 דונם, השקעה של 30 מיליון שקל: אושרה תוכנית להקמת ה"סנטרל פארק" של רחובות

הוועדה המקומית אישרה את הקמת פארק תל שלף, על שטחים חקלאיים ופתוחים במערב רחובות. בין היתר יוקמו בפארק, שצפוי להיפתח בשנה הבאה, שבילי אופניים, מתחמי חקלאות אורבנית ואגם ניקוז כפתרון להצפות

שיתוף הכתבה
ניסים סלמן, מנכ"ל החברה לפיתוח רחובות, על רקע הדמיה של הפארק המתוכנן (אלירן אביטל, מיכל טורנר) ניסים סלמן, מנכ"ל החברה לפיתוח רחובות, על רקע הדמיה של הפארק המתוכנן (אלירן אביטל, מיכל טורנר)

עיריית רחובות אישרה בשבוע שעבר בוועדה המקומית את הקמת פארק תל שלף - הפארק הגדול ביותר בעיר. תל שלף ממוקם במערב רחובות, במקביל לכביש 411 הסמוך לעיר יבנה ומשתרע על שטח של כ-300 דונמים של שטחים חקלאיים, טבע חופשי, אתר היסטורי הכולל ממצאים ארכיאולוגיים מתקופת מלכי יהודה ותקופת הברונזה, ושני בתים לשימור שנבנו בתחילת המאה ה-20 ואף  שימשו כאתרים לצילומי הסידרה "פאודה". 

במסגרת התוכנית, שהינה פרי יוזמתן של עיריית רחובות והחברה לפיתוח רחובות (ה.ל.ר),יוקמו בפארק החדש שבילי אופניים, שבילי הליכה, פינות ישיבה ומתחמי חקלאות אורבנית שיאפשרו חקלאות פעילה בתוך הפארק. באזור זורם נחל גמליאל שמזין אגם חורף שאותו העירייה תפתח כאגם ניקוז ואגם נופי שיהיה מלא מים כל השנה, וייתן מענה להצפות בימי החורף. 

במתחם יש שני מבנים מפוארים שאותם העירייה תשמר. מדובר במבנים שנבנו על אדמות אל-קוביבה על ידי האחים מוסא ורפעת שהין בתקופת המנדט הבריטי. על אדמות הכפר ממנו נותרו רק שני המבנים, הוקם כפר גבירול שבשנות ה-50 סופח לעיריית רחובות והפך לשכונת אבן גבירול. 

השטח בו מתוכנן הפארק (עיריית רחובות) השטח בו מתוכנן הפארק (עיריית רחובות)

במהלך השנים משכו המבנים המפוארים הרבה מטיילים אבל גם פולשים וחסרי בית ועל מנת להילחם בתופעה, מנהל מקרקעי ישראל שפך בתוך המבנים כמויות עצומות של בטון שפגעו קשות במבנים המיועדים לשימור. בעיריית רחובות עובדים היום על תיקי תיעוד ושימור למבנים והמטרה היא לשקם אותם, לפרק את הבטון ולהפוך אותם למבני ציבור שישמשו בין היתר כחללי עבודה משותפים, וכמבנים לפעילויות חינוך, תנועות נוער ופעילות ספורט.

העבודות להכשרת הפארק צפויות להתחיל באוגוסט הקרוב 

הפארק החדש יחובר ברשת של שבילי אופניים לשכונות מערב העיר רחובות: רחובות ההולנדית, אבן גבירול ושכונת קרית משה המתחדשת. 

הדמיה של הפארק המתוכנן ברחובות (מיכל טורנר) הדמיה של הפארק המתוכנן ברחובות (מיכל טורנר)

ניסים סלמן, מנכ"ל ה.ל.ר, החברה לפיתוח רחובות, מציין כי "בניגוד להרבה ערים גדולות שתוכננו על קרקע מדינה והוקצו בהם שטחים פתוחים מרובים המשמשים כפארקים עירוניים גדולים, רחובות נבנתה ברובה על קרקע פרטית ולכן הרשות המקומית לא יכולה להקים פארקים גדולים ברחבי העיר באמצעות הפקעת קרקעות פרטיות".

"אחד היעדים שלנו כרשות מקומית בחתימה על הסכם הגג של שכונת קריית משה היה לשפר את איכות החיים של התושבים באמצעות הקמת מגה פארקים שתל שלף הוא המרכזי שבהם. ואכן התוכנית להקמת פארק תל שלף כפארק טבע עירוני עוגנה בהסכם הגג של העיר רחובות מול מדינת ישראל לחידוש שכונת קריית משה הוותיקה. כאשר הסכם הגג מסדיר גם את המימון לפיתוח הפארק  (בהיקף כספי מוערך של כ-30 עד 40 מיליון שקלים),וגם מסדיר סטטוטורית את הקמת הפארק ופארקים נוספים בעיר". 

התוכנית אושרה בוועדה המקומית לאחר תיאום מראש עם מתכננת מחוז מרכז, האדריכלית יעל סולומון ומתכנן מחוז מרכז ברשות מקרקעי ישראל, אדריכל דוד אמגדי ובשיתוף פעולה מלא עם רשות הניקוז, ולכן בה.ל.ר מעריכים כי היא תאושר בתוך זמן קצר בוועדה המחוזית. 

סלמן מוסיף כי "יש לנו גאווה גדולה מהרבה מאוד פרויקטים נפלאים שמקודמים ומבוצעים בעיר, אבל אחד המופלאים שבהם, משנה מציאות ויוצר איכות חיים, הינו פארק תל שלף. מדובר בגבעה החולשת על שטחים חקלאיים כאשר בראשה שני מבנים גדולים לשימור. אנחנו מתכוונים להפוך אותו לפארק טבע עירוני גדול ולשלב חינוך, פנאי, ספורט, טבע וחקלאות בשטחים הנפלאים הללו ולחבר את העיר לפארק הזה ברשת של שבילי אופניים. אישור הועדה המקומית הינו אבן דרך משמעותית. העבודות להכשרת הפארק צפויות להתחיל בחודש אוגוסט והפארק צפוי להיפתח בשנת 2024". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עיריית רחובותרחובותה.ל.ר החברה לפיתוח רחובות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...