הולנת"ע המליצה על הקמת 5 יישובים כפריים חדשים בבקעת ערד

ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים החליטה להמליץ על הקמת היישובים הקהילתיים ממערב לערד ומצפון לכביש 31. כחלק מחיזוק ההתיישבות היהודית בדרום יוקמו 4 יישובים עם 500 יח"ד כל אחד, וכן יישוב לאוכלוסייה הבדואית עם אלף יח"ד

שיתוף הכתבה
מבט ממעוף הציפור מערד לים המלח (שאטרסטוק) מבט ממעוף הציפור מערד לים המלח (שאטרסטוק)

ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים (ולנת"ע) החליטה היום (ג') להמליץ על הקמתם של 5 יישובים כפריים-קהילתיים חדשים בבקעת ערד, בחלק המזרחי של מטרופולין באר שבע, ממערב לעיר ערד ומצפון לכביש מספר 31 באזור המכונה "מבואות ערד". הוועדה אישרה בכך את עדכון תוכנית המתאר המחוזית של מחוז דרום (תמ"מ 23/14/4).

התוכנית להקמת 5 היישובים היא חלק מתפיסה כוללת של הממשלה שמטרתה לחזק את ההתיישבות היהודית בדרום. ב-4 היישובים המיועדים לאוכלוסייה היהודית ייבנו על פי התוכנית 500 יחידות דיור כל אחד, וצפי אוכלוסייה של 1,800 תושבים בכל אחד. הצפיפות הממוצעת למגורים בישובים אלו תהיה של 3 יח"ד לדונם.

עוד מצוין בתוכנית כי "לצורך שמירה על השטח שבין הישובים כשטח פתוח, רציף ומתפקד מבחינה אקולוגית, תוכנית מפורטת תכלול את השטח שמחוץ לתחום הפיתוח של הישוב ועד ליישוב הגובל ותקבע בו הוראות לפיהן תתאפשר חקלאות פתוחה בלבד. לא תותר הקמה של שדות סולאריים ומבנים חקלאיים". ביישוב המיועד לאוכלוסייה הבדואית ששטחו יהיה כ-800 דונם, ייבנו 1,000 יח"ד, והיקף האוכלוסייה הצפוי בו עומד על 5,000 תושבים. 

נציג ארגוני הסביבה, מנהל תחום התכנון בחברה להגנת הטבע, אסף זנזורי, העלה הצעה נגדית, שלא להמליץ על הקמת היישובים החדשים, אלא לתמוך בעיבוי וחיזוק יישובים קיימים, אולם בהצעה זו תמכו 3 - המשרד להגנת הסביבה, רשות הטבע והגנים והחברה להגנת הטבע, לעומת 7 שתמכו בהצעה להמליץ על הקמת היישובים החדשים.

בנייר עמדה שהגישה החברה להגנת הטבע בשנת 2022, נכתב כי "קיים מלאי תכנוני בלתי מנוצל בישובים קיימים באותם אזורים", וכי מדובר ב"חוסר יעילות כלכלית המהווה עול נוסף על המשק, פגיעה חברתית בחוסנם של היישובים הקיימים ופגיעה סביבתית. בפועל במקום לפתח את הישובים הקיימים שאותם הקימה (הממשלה, ר.ל) בעבר היא זונחת אותם ומפתחת להם מתחרים. יש עשרות אלפי יח"ד בתוכניות מאושרות בכל הישובים אותן ניתן להתחיל לבנות מידית, ללא הנטל הכלכלי, והליכי תכנון ארוכים ויקרים". 

במחקר שנערך עבור המשרד להגנת הסביבה נמצא כי הקמה של ישובים חדשים גובה מחיר כלכלי כבד, וכי "סך כל עלויות ההקמה הם 1.4 מיליון שקל ליח"ד, סכום שגבוה ב-29% מהרחבת יישובים כפריים קיימים, וגבוה ב-188% מהרחבת שכונות חדשות בערים קיימות. 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ולנת"עערדהדרוםיישובים חדשים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...