היסטוריה: חברת מימון חוץ בנקאי ראשונה הוסמכה לספק ערבויות חוק מכר

פרסום ראשון: שר הבינוי והשיכון חתם אתמול על מתן רישיון לחברת הנאמנות "בונוס ערבויות", השייכת לחברת "בונוס" שבבעלות אריק גולדיאן, לספק ערבויות חוק מכר למיזמי תמ"א 38 במסלול עיבוי וחיזוק. זוהי חברת הנאמנות הראשונה שהוסמכה, במסגרת המהלך שמוביל הממונה על חוק המכר עמית גריידי, וחברות נוספות נבחנות. המטרה: הפחתת השימוש בהערות אזהרה

שיתוף הכתבה
בעלי בונוס אריק גולדיאן על רקע מיזם תמ"א 38 (בונוס, שאטרסטוק)בעלי בונוס אריק גולדיאן על רקע מיזם תמ"א 38 (בונוס, שאטרסטוק)

מהפכה בשוק ערבויות חוק המכר עם כניסתה של חברת מימון חוץ-בנקאי לראשונה לענף, במסגרת מודל "חברות הנאמנות" שמקדם משרד הבינוי והשיכון . שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף חתם אתמול (א') על ההחלטה למתן רישיון לחברת נאמנות ראשונה, " בונוס ערבויות", להתחיל לפעול בתחום העמדת ערבויות חוק המכר. מדובר בחברה בת של חברת המימון החוץ בנקאי "בונוס" שבבעלות רו"ח אריק גולדיאן. אשר מתמחה במתן אשראי ליזמים עבור מגוון רחב של עסקאות תחת שיעבוד נדל"ן. בשלב הראשון,  החברה תעמיד ערבויות חוק מכר, אך ורק  עבור מיזמי תמ"א 38 -1 (עיבוי וחיזוק).

ערבויות חוק מכר הן ערבויות שמחויבים יזמי בנייה למגורים להעמיד לזכות רוכשי הדירות, ואשר מטרתם להגן על הכספים שהעבירו הרוכשים לידי היזם, וזאת עד לשלב קבלת המפתח. עד היום היו רשאים הבנקים וחברות הביטוח להעניק ערבויות מסוג זה ליזמים

לפני כשנה החל הממונה על חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון, עמית גריידי, לקדם את יצירתה של חלופה נוספת למתן ערבות לפי החוק – חברות הנאמנות. בפברואר האחרון פרסם המשרד "קול קורא" הפונה לחברות נאמנות, שהן חברות בת של חברות מימון, להגיש לשר בקשה להכיר בהן כחברות נאמנות לעניין חוק המכר במספר מוגבל של פרויקטים.

הציפייה: הפחתת השימוש בערבות חוק מכר כבטוחה

בונוס היא הראשונה שאושרה מתוך מספר חברות המימון חוץ-בנקאי המצויות כיום בהליכים לקבלת רישיון מטעם משרד השיכון להקמת חברות נאמנות, והיא  צפויה להצטרף כשחקן נוסף לצד הבנקים וחברות הביטוח שמעניקים כבר היום ערבויות. מסגרת הערבויות הראשונית שתוכל להעמיד בונוס במסגרת הרישיון שקיבלה הינה עבור ליווי של שני פרויקטים. זאת משום שבמשרד השיכון מעוניינים לבצע "טבילת אש" שבמסגרתה יוכלו להיווכח כי הכלי החדש אכן פועל, בטרם ירחיבו את טווח ההלוואות.

הסיבה המרכזית שבגינה ביקש גריידי ליצור את הכלי החדש, היא פתיחת תחרות בשוק בעקבות העדר פתרון מספק למתן ערבויות חוק מכר למיזמי תמ"א 38 -1. באופן מסורתי מסרבים הבנקים וחברות הביטוח להעמיד ערבויות חוק מכר לפרויקטים מסוג זה, הן בשל המורכבות היחסית של קידום הפרויקט, תוך שבעלי דירות קיימים ממשיכים להתגורר בשטח, ובעיקר בשל היותם מיזמים בקנה מידה קטן. לכן הבטוחה המרכזית שאפיינה פרוייקטים מסוג זה עד היום, היא רישום " הערת אזהרה " על שם הרוכשים. אולם במשרד השיכון מתייחסים לבטוחה זו כבעייתית, וככזו שבמקרה של הסתבכות של היזם עלולה שלא להגן על כספי הרוכשים. מסיבה זו, גם מעוניינים במשרד כי את המענה הראשוני יספקו החברות לפרוייקטים מסוג תמ"א 38-1.

לדברי הבעלים ומנכ"ל חברת " בונוס ", רו"ח אריק גולדיאן, "היום לראשונה מצטרף ענף המימון החוץ-בנקאי כשחקן בתחום ערבויות חוק המכר, וזו גאווה גדולה לעמוד בראש החברה הראשונה שזוכה ברישיון לאחר שעמדה בתנאים שהגדיר משרד הבינוי והשיכון . הצעד שיזם הממונה על חוק המכר להקמת חברות הנאמנות הוא בשורה לא רק עבורנו, אלא בעיקר עבור היזמים ורוכשי הדירות במיזמי תמ"א 38 , שמתקשים לקבל מענה למתן ערבות חוק מכר במסגרת הכלים הקיימים". עוד לדברי גולדיאן, כבר כיום מצויה החברה בקשר עם מספר פרויקטים לגבי מתן ערבויות חוק מכר. 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עמית גריידיבונוסמימון חוץ בנקאיערבויות חוק המכראריק גולדיאןחברות נאמנות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...