5 שנים וסיימתם לבנות: משרד השיכון ורמ"י מחמירים את מדיניות מתן הארכות ליזמים

במטרה להאיץ את הבניה, צפויה מועצת מקרקעי ישראל לאשר מדיניות חדשה שתקבע את פרקי הזמן בהם היזמים חייבים לסיים את בנייה בקרקעות שרכש מהמדינה ואת הקנס על כל שנת עיכוב. בבנייה רוויה למגורים תחויב להסתיים בתוך 5 שנים, בנייה נמוכה בתוך ארבע

שיתוף הכתבה
שר השיכון יצחק גולדקנופף ומנהל רמ"י יעקב קוינט ( (אלעד זגמן, ענבה, לע"מ, יוסי אלטמן)שר השיכון יצחק גולדקנופף ומנהל רמ"י יעקב קוינט ( (אלעד זגמן, ענבה, לע"מ, יוסי אלטמן)

הצעת החלטה שתעודד יזמים לבנות מהר יותר על קרקעות מדינה שברשותם צפויה לעלות לדיון בישיבת מועצת מקרקעי ישראל שתתקיים ביום ב' הקרוב (12.6). זאת במטרה למנוע מיזמים להחזיק בקרקעות שנים ארוכות ללא בניה, ועל ידי כך להוסיף לשוק יחידות דיור.ההחלטה קובעת כי רמ"י תוכל לבטל עסקאות עם יזמים בשל אי עמידה במועדים שנקבעו לסיום הבנייה, בנוסף לאי עמידה בהארכות לסיום הבנייה - אם ניתנו.

עד היום ניתנו אמנם ארכות בנייה, אך אלו נקבעו באופן נקודתי, פר בקשה שהתקבלה לקבלת ארכה. כעת מתכוונת המועצה לקבוע כללים אחידים, שבהם יחוייבו כלל חוכרי הקרקעות. אלו יכללו את פרקי הזמן שבהם מחוייב היזם לבנות מרגע קבלת הקרקע, את היקף הארכות שהוא יהיה זכאי לבקש – ואת מחירן, ולבסוף ככל שהבנייה תמשיך להתעכב – גם את המועד שבו יהיה היזם מחוייב להשיב את המקרקעין לידי רמ"י. אם לא יעשה כן, הרשות תהיה רשאית לפנות את הקרקע, ולחייב את היזם בעלויות הכרוכות בכך. 

עם זאת, רמ"י שומרת לעצמה את הסמכות לקבוע מראש בהסכם מועד סיום בנייה שונה, שמתייחס למועד מסירת המגרש, לחסמי בנייה שאינם תלויים ביזם, ולגודל המיזם ומורכבותו. כמו כן, רמ"י תטיל מהיום את האחריות לדווח על עמידה או אי עמידה בזמנים על היזם.

רמ"י לא תחזיר כסף

על פי ההחלטה המסתמנת, בבנייה נמוכה הכוללת עד 4 יחידות דיור בסך הכל, ייקבע מועד סיום הבנייה על 4 שנים מיום אישור העסקה. ככל שהיזם לא ידווח על קבלת היתר בניה תוך 4 שנים מיום קבלת הקרקע - הוא יחויב בתשלום עבור כל שנה שבה הפרויקט התארך - בסכום של 25,000 שקל עבור כל יחידת דיור. חיוב שכזה יאפשר בין היתר גם חיוב יחסי, במקרה בו נבנו רק חלק מיחידות הדיור.

במקרים של קרקע שנועדה לבנייה רוויה, ייקבע מועד סיום הבנייה על 5 שנים מיום אישור העסקה. אם היזם לא עמד בזמנים, הוא יחויב מראש בתשלום של 3% מערך הקרקע עבור כל שנת ארכה, לתקופה שלא תעלה במצטבר על 4 שנים מהמועד שנקבע לסיום הבנייה. 
על קרקע למטרת תעסוקה יחויב היזם, מראש, עבור כל שנת ארכה, בתשלום של 6% מערך הקרקע או 50,000 שקל, הגבוה מבין השניים, לתקופה אשר לא תעלה במצטבר על שנתיים מהמועד שנקבע לסיום הבנייה.

רמ"י לא תחזיר ליזם כספים ששילם בעד קבלת ארכה וסיים את הבנייה לפני סוף תקופת הארכה, וכאמור תפעל לביטול ההסכם והשבת הקרקע לידיה ברגע שהופר הסכם בשל אי עמידה בזמנים, כולל זמני ההארכות שניתנו. במקרה כזה, תחזיר רמ"י ליזם את הכסף ששילם עבור הקרקע, בניכוי דמי שימוש בשיעור של 0.5% מהסכום הכולל על כל חודש - החל ממועד אישור העסקה ועד למועד ביטול העסקה או פינוי הקרקע - המאוחר מבין השניים, וכן בניכוי עלויות פינוי הקרקע אם יהיו, ובנוסף תגבה פיצויים מוסכמים בשיעור של 5% מהסכום הכולל של העסקה.

במקרה שבו הסתיימה הבנייה רק בחלק מהקרקע, וניתן יהיה לפצל אותה למגרשים, תהיה רמ"י רשאית לבטל את ההסכם באופן חלקי. 

1,200 בקשות הארכה בשנה

על פי נתוני רמ"י, בין השנים 2017-2021 הוגשו סה"כ 6,100 בקשות ארכה לבניה, ובממוצע כ-1,200 בקשות בשנה. קצת יותר מחצי מהן אושרו בתשלום, כ-691 בקשות. 85% מהבקשות לארכה נגעו לבניה נמוכה למגורים, רק 4.9% נגעו לבניה רוויה שכוללת עשרות ומאות יח"ד. 10% מהבקשות נגעו לבניה לתעסוקה.

סך התשלומים שהתקבלו תמורת קבלת הארכות בין השנים האלו עומד על 277,196,546 מיליון שקל, כך שההחלטה החדשה שתתקבל, צפויה להעלות משמעותית את התשלומים שיתקבלו עבור הארכות כאלו.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רשות מקרקעי ישראלמועצת מקרקעי ישראלהאצת תכנון ובינוייצחק גולדקנופף
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...