הרחבת מסלול הפריים התגלתה כמלכודת – ומי שנטל משכנתה ב-2021 משלם ביוקר

נתוני בנק ישראל: מהתייקרות ההחזר החדה ביותר סובל מי שנטל משכנתה ב-2021. זה עומד על 20% וכ-900 שקלים בממוצע. הסיבה - הסרת ההגבלות על רכיב הפריים בינואר של אותה שנה, שאז נחגגה כהטבה משמעותית. בתוך שנתיים חלה עלייה של 32% ברמת ההחזר החודשי הראשוני

שיתוף הכתבה
נגיד בנק ישראל אמיר ירון על רקע עבודות בנייה (מארק ניימן, לע"מ)נגיד בנק ישראל אמיר ירון על רקע עבודות בנייה (מארק ניימן, לע"מ)

עלייה ממוצעת של כ-20% ושל כמעט 900 שקלים בהחזר החודשי בתוך שנה וחצי. זה מה שקרה למי שנטלו משכנתה בשנת 2021, כפי שמעלה ניתוח שפרסמה אתמול (א') מחלקת המחקר של בנק ישראל.

בסך הכל בדק בנק ישראל את מה שהתרחש ברמת ההחזר החודשי עבור מי שנטלו משכנתה בשנים 2017 עד 2022, ומצא כי על אף שגם מי שנטלו משכנתאות בשאר השנים שנבדקו סובלים מעליית ההחזר, את הפגיעה הקשה ביותר ספגו לווי 2021. בעוד שההחזר הראשוני הממוצע של לווי שנה זו עמד על 4,178 שקלים, ההחזר האחרון של סקטור זה עמד בממוצע על 5,046 שקלים.

על פי המסמך, "השינוי בסכום ההחזר החודשי עבור הלוואות שניטלו בשנת 2021 היה המשמעותי ביותר: ממוצע שיעור השינוי עבור 2021 עומד על 20.2%. העלייה בסכומים שחוו לווים בשנה זו היה גבוה באופן משמעותי (כרבע מהלווים חווה עלייה של מעל ל-1,000 ש"ח בסכום ההחזר החודשי)".

המסמך גם מתאר בהרחבה את הסיבה בגינה דווקא לווי שנת 2021 חוו את ההתייקרות החדה ביותר – עליית משקלו של רכיב הפריים בהלוואה, זאת לאחר הסרת המגבלה על גובה רכיב זה על ידי בנק ישראל בינואר של אותה השנה, שאפשרה ללווים להגדיל את רכיב זה עד לשני שליש מכלל המשכנתה. כזכור, בזמן אמת נתפס מהלך זה כהטבה משמעותית לציבור הלווים, בשל רמת הריבית האפסית באותה תקופה, אולם כעת מסתבר כי מי שניצל "הטבה" זו, נאלץ כעת לשלם ביוקר.

חלקו של מסלול הפריים זינק ב-2021

"השינויים בסביבה המקרו-כלכלית משפיעים באופן שונה על סכומי ההחזר החודשי בין השנים השונות, בין היתר, בגלל השוני בתמהיל של ההלוואה הממוצעת בין השנים 2017 עד 2023 ובשל גובה ההלוואה", הוסבר במסמך. "מגבלת הפריים שוחררה בשנת 2021 באופן חלקי כמהלך צרכני שנועד לאפשר לציבור לגוון את תמהיל ההלוואה לדיור שהוא נוטל. כפועל יוצא, גדל החל משנת 2021 שיעורן של ההלוואות החדשות לדיור במסלול ריבית משתנה לא-צמודה שמושפעת מריבית הפריים (ובקצרה, "מסלול הפריים"). שיעור ההלוואות במסלול זה אף הגיע לשיא של 42% בחודש יולי 2022".

בעוד שעד חודש אפריל 22 היה מסלול הפריים המסלול עם הריבית הנמוכה ביותר בשוק, "הרי שעם תחילתן של העלאות ריבית בנק ישראל , הושפעו ההלוואות שניטלו בשנת 2021 ואילך מעלייה זו יותר מאשר הלוואות שניטלו בשנים שקדמו לשנת 2021". עוד צוין כי "המסלול שבו ניכר השינוי המשמעותי ביותר היה מסלול הפריים, על רקע עליית ריבית בנק ישראל מ-0.1% בחודש אפריל 2022 ל-4.5% בחודש אפריל 2023. גם לעליית מדד המחירים לצרכן הייתה השפעה על סכום ההחזר החודשי של הלווים, אם כי פחותה באופן משמעותי".

בתוך שנתיים – עלייה של 32% בהחזר המשכנתה הראשוני

ממוצע החזר המשכנתה הראשוני בחודשים ינואר-מרץ 2023 עמד על 5,522 שקלים, כך עולה מנתונים שפרסם אתמול (א') בנק ישראל. מדובר בנתון הגבוה ב-15% מסכום ההחזר הממוצע בשנת 2022 שעמד על כ-4,800 שקלים, וכן גבוה ב-32% מסכום ההחזר הממוצע ב-2021 שעמד על כ-4,190 שקלים. במסגרת המסמך, שכותרתו "סקירת העלייה בסכום ההחזר החודשי של ההלוואות לדיור", צוין גם כי לצד העלייה ברמת ההחזר, חלה התארכות בתקופת ההלוואה.

את המסמך חיברה חטיבת המחקר של הבנק ולפיו "הגידול בסכום ההלוואה הממוצעת לדיור, יחד עם השינויים בסביבה המקרו-כלכלית (העלייה בריבית בנק ישראל ובמדד המחירים לצרכן), תרמו לעלייה בסכום ההחזר החודשי, הן הראשוני, ברגע העמדת האשראי והן לאורך תקופת ההחזר". עם זאת, נמצא כי "יש שונות רבה בהיקף העלייה בסכום ההחזר החודשי בין הלווים, בין היתר, על רקע השוני הן בתמהיל ההלוואה הממוצעת והן בגובהה. עבור הלוואות שניטלו ב-2021 חל השינוי המשמעותי ביותר בגובה ההחזר החודשי הממוצע".

עוד נמצא, כי על אף שסכום ההחזר החודשי עלה בקרב כל עשירוני ההכנסה, ועל אף שהעלייה בסכום ההחזר החודשי הינה גדולה יותר בקרב עשירוני ההכנסה הגבוהים - שיעור העלייה הגבוה ביותר נצפה בקרב עשירוני ההכנסה 4 עד 7, מה שמשקף נטל גבוה יותר עבור הלווים מעשירונים אלה.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:שוק המשכנתאותבנק ישראלריבית בנק ישראל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...