ועדת הכספים אישרה: תקופת מכירת הדירה הישנה של משפרי הדיור תקוצר לשנה וחצי

כיום מאפשר החוק למשפרי דיור להחזיק בשתי הדירות במקביל למשך שנתיים מבלי שייחשבו כמשקיעים – הגדרה שתחייב אותם בתשלומי מס גבוהים משמעותית. ועדת הכספים אישרה את תיקון החוק המקצר את התקופה ונכלל בחוק ההסדרים הקרוב. בניגוד להצעת האוצר - אין מדובר בחקיקה קבועה אלא בהוראת שעה לתקופה של שנתיים

שיתוף הכתבה
יו"ר ועדת הכספים משה גפני (שאטרסטוק)יו"ר ועדת הכספים משה גפני (שאטרסטוק)

ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, אישרה היום (א') את הסעיפים בפרק ד' בחוק ההסדרים העוסקים ב"שחלוף דירות" – פרק הזמן שבו רשאי משפרי הדיור להחזיק בשתי דירות בו זמנית מבלי שייחשבו כמשקיעים. על פי ההצעה שאושרה תקוצר תקופה זו לשנה וחצי במקום שנתיים כיום. בהצעת החוק המקורית ביקש האוצר לקצר את התקופה לשנה בלבד, אולם בדיון שנערך בנושא בשבוע שעבר סרב היו"ר גפני להעלות את התיקון להצבעה ודרש לתקן את ההצעה כך שהתקופה תוארך לשנה וחצי.

שינוי נוסף שדרשה הוועדה הוא מתן מעמד של הוראת שעה להצעת החוק, לתקופה בת שנתיים בלבד, וזאת בניגוד להצעת האוצר המקורית שביקשה לעגן את התיקון כחקיקת קבע. כניסתה של התקופה המקוצרת לתוקף צפויה לחול מייד עם אישורו של חוק ההסדרים בקריאה שניה ושלישית. כלומר, משפרי דיור שירכשו את דירותיהם לאחר אישור החוק כבר יחוייבו במכירת דירתם הישנה בתוך 18 חודשים על מנת שלא להיחשב כמשקיעים.

חוק מיסוי מקרקעין קובע את התקופה שבמהלכה יכולים משפרי דיור יכולים להחזיק במקביל בשתי דירות בטרם מכרו את דירתם הישנה, ועדיין להיחשב לבעלי דירה יחידה. זאת לצורך הקלה בשיעור מס הרכישה שהם חבים בו, וכן לקבלת פטור ממס שבח. נכון להיום, כשמדובר בדירה שנרכשת על מנת להחליף דירה קיימת, ניתן לקבל פטור מתשלום מס השבח אם הרוכש מוכר את הדירה הראשונה תוך שנתיים מהמועד בו רכש את הדירה החדשה, וגם מס הרכישה ששולם על הדירה החדשה מחושב בהתאם למדרגות של בעל דירה יחידה – בעוד משקיע נדרש לשלם 8% מס מהשקל הראשון.

מדובר אם כן בהטבות המגיעות למאות אלפי שקלים, וזאת עוד לפני שמתייחסים לעליית הערך שממנה נהנים משפרי הדיור בתקופה שבה החזיקו בדירה הישנה. מההטבה הזו נהנים גם משפרי דיור וגם משקיעים המחזיקים בבעלותם יותר משתי דירות, ולדברי נציגי האוצר מטרות התיקון לחוק היא למקד את ההטבה בדירה הראשונה ולהגדיל את היצע הדירות בשוק.

בדברי ההסבר להצעת החוק, נכתב כי ההטבות הנהוגות כיום "מתמרצות את משפרי הדיור להמתין לעליית מחירי הדיור לפני שהם מוכרים את דירתם הישנה, וכי מצב זה מביא למלאי גדול של "דירות בהמתנה", מקטין את היצע הדירות הזמינות בשוק ומביא לעליית מחירי הדירות".

עוד מצוין כי "ככלל, משפרי הדיור המחזיקים ב'דירה בהמתנה' מאופיינים בהכנסה גבוהה מאוד למשק בית, שמגיעה בממוצע לפי שניים בערך מההכנסה של משק בית ממוצע בישראל. מכאן שהתקופה הארוכה הקבועה כיום בחוק מיסוי מקרקעין , המאפשרת גם לבעלי דירות המחזיקים בשתי דירות למשך שנתיים ליהנות מהטבות המיסוי המיועדות לבעלי דירה יחידה, מיטיבה עם משקי בית בעלי הכנסות גבוהות ופוגעת בזוגות צעירים המעוניינים לרכוש דירה, עקב ההשפעה השלילית של 'דירות בהמתנה' על מחירי הדירות".

אולם לטענת גפני בדיון, תקופה בת שנה עשויה שלא להספיק למשפרי הדיור לשם מכירת הדירה הישנה, וכך הם עלולים למצוא את עצמם ממוסים כמשקיעים על אף שלא היה בכוונתם להחזיק בדירה לאורך זמן. אסף וקלסר מאגף תקציבים במשרד האוצר, אמר מנגד כי "בשורה התחתונה הנתונים מראים שמהטבת המס הזו נהנים העשירונים העליונים. אנחנו חושבים שזה יתרום להורדת מחירי הדיור וישרת בעיקר את מי שאין לו".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משפרי דיורחוק מיסוי מקרקעיןועדת הכספים של הכנסתחוק ההסדרים 2023משה גפניאסף וקסלר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...