בעקבות הצניחה בעסקאות: נתוני המשכנתאות הנמוכים ביותר מאז משבר הקורונה

במהלך פברואר נטל הציבור 5.7 מיליארד שקל בלבד של הלוואות משכנתה - בדיוק 50% לעומת פברואר אשתקד, והנתון הנמוך ביותר מאז מאי 2020. עוד נרשמת נטישה של מסלול הפריים שהפך ליקר ביותר בעקבות עליית הריבית

שיתוף הכתבה
ירידה בנטילת משכנתאות. אילוסטרציה (שאטרסטוק)ירידה בנטילת משכנתאות. אילוסטרציה (שאטרסטוק)

צניחת מספר העסקאות בשוק הנדל"ן למגורים באה לידי ביטוי בהיקפי המשכנתאות שניטלו במהלך חודש פברואר על ידי הציבור בישראל, ואלו עומדים על 5.73 מיליארדי שקלים בלבד. כך עולה מנתונים שפרסם היום (ב') בנק ישראל. מדובר בירידה של 10% לעומת נתוני ינואר, אז נטל הציבור כ-6.36 מיליארדי שקלים, וכן ירידה של 50% לעומת נתוני פברואר 22. כמו כן, זהו הנתון הנמוך ביותר מאז חודש מאי 2020 – שיא משבר הקורונה, במהלכו נטל הציבור משכנתאות בהיקף של 5.2 מיליארדי שקלים בלבד.

לדברי יונתן ברלינר, חבר הנהלת התאחדות יועצי המשכנתאות, "הריבית הממוצעת על המשכנתאות ממשיכה לעלות גם החודש, בעקבות מסלול הפריים שמושך את כל הממוצע כלפי מעלה. הנתון המעניין ביותר הוא העזיבה של הציבור את 'המלך' של עולם המשכנתאות – מסלול הפריים, שהפך תוך מספר חודשים למסלול עם הריבית היקרה ביותר בשוק. החודש רק 35% מהמשכנתאות נלקחו במסלול הפריים, ואנו צפויים לראות ירידה משמעותית נוספת בחודשים הקרובים.

לדבריו, "במקום מסלול הפריים, הציבור עובר למסלולים הצמודים למדד המחירים לצרכן, שמתאפיינים בריבית בהחזר חודשי נמוכים יותר בתחילת המשכנתה, אך יקרים מאוד בטווח ארוך. הדבר נעשה בגלל עיוות שמנהיג בנק ישראל באופן חישוב יחס ההחזר, שלוקח בחשבון רק את ההחזר החודשי ההתחלתי ובכך מעודד הסתכלות לטווח הקצר על חשבון הטווח הארוך".
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ריבית בנק ישראלהתאחדות יועצי המשכנתאותשוק המשכנתאותיונתן ברלינר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...