הממשלה מגדילה את כוחה במוסדות התכנון: ממנה נציגי שני משרדים נוספים בחקיקת בזק

בתזכיר שהופץ להערות הציבור ליומיים בלבד, במהלך חג הפורים, נקבע כי שרת ההתיישבות או נציגיה יצורפו למועצה הארצית ולוועדות המחוזיות, וכך ייעשה גם לגבי שר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף. בכך ישתנה המאזן במוסדות אלו לטובת הממשלה

שיתוף הכתבה
שרת ההתיישבות אורית סטרוק (קובי גדעון, לע"מ)שרת ההתיישבות אורית סטרוק (קובי גדעון, לע"מ)

הממשלה ממנה בחקיקת בזק נציגי שני משרדי ממשלה במוסדות התכנון, ובכך צפויה להגדיל את כוחה במועצה הארצית לתכנון ולבניה ובוועדות המחוזיות, אשר מורכבות מנציגי ממשלה לצד נציגי שלטון מקומי וארגוני חברה אזרחית. שני הנציגים אשר צפויים להתווסף להרכבים הקיימים הם שרת ההתיישבות או אורית סטרוק נציג מטעמה ושר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף או נציג מטעמו. מינויים אלו נעשים בעקבות הסיכומים בנושא בסכמים הקואליציוניים עם הציונות הדתית ועוצמה יהודית.

בכך, ממצב שבו מספר חברי הממשלה במועצה הארצית עמד על 12 מתוך 32 חברים (37.5%),צפוי מספרם לגדול ל-14 מתוך 34 חברים (41%). שאר חברי המועצה הם 10 נציגי הרשויות המקומיות, ו-10 נציגי ציבור וארגוני חברה אזרחית בתחומי התכנון הרווחה והגנת הסביבה.

בהרכב הוועדות המחוזיות כבר כיום קיים רוב למשרדי הממשלה, כאשר 10 מתוך 19 חברים הם נציגי משרדי ממשלה (כולל נציג רשות מקרקעי ישראל ). עם זאת, אלו כוללים נציגים של משרדים "מוטי שימור", דוגמת המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות. כעת עם הוספת הנציגים החדשים, יעלה משקלה של הממשלה ל-12 מתוך 21 נציגים, וכוחם של המשרדים מוטי הפיתוח יגבר.

הקבלות למהפכה המשפטית

מינויה של סטרוק למוסדות התכנון נעשה בהליך בזק, במסגרתו הופץ תזכיר החוק לציבור למשך 48 שעות בלבד – בימים ב' ו-ג', כלומר בערב פורים ובפורים. מהלך זה גרר ביקורת חריפה מצד גורמים רבים.

לדברי יו"ר איגוד מהנדסי הערים צחי כץ, "חיזוק כוחה של הממשלה בוועדות התכנון תאפשר לממשלה להוביל החלטות בעלות אינטרסים פוליטיים בניגוד לעמדות הרשויות המקומית ולאנשי המקצוע. התוצאה- פגיעה באיכות החיים של תושבי המדינה בהווה ובעתיד. השרים לא מבינים בתכנון, רוצים עוד כוח והשפעה וכולנו נסבול מזה. הממשלה ראתה את עוצמת הרשויות המקומיות בקורונה ורוצה להגביל את כוחן".

כמו כן, הזכירה ההתנהלות לרבים את אופן התנהלות הממשלה בקידום המהפכה המשפטית. כך למשל כתב האקטיביסט יוסי דורפמן בפוסט שפרסם בפייסבוק: "שימו לב לעוד מחטף שמזכיר את פעילות הקואליציה לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. חוק התכנון והבנייה עובר שינוי עקב ההסכמים הקואליציוניים: השרה אורית סטרוק ונציגיה מוכנסים לוועדות התכנון. כך מוקטן כוחם של נציגי הציבור ומשתנה המאזן לטובתה.

"התזכיר הוצג ביום א' בערב. זמן להערות הציבור: יומיים, במהלך חג פורים... פעם חקיקה שמשנה את סדרי המשטר, עכשיו חקיקה שמשנה את מוסדות התכנון – כך משמשות החלטות בירוקרטיות את הפיכת המשטר בישראל מסוג של דמוקרטיה לסוג של דיקטטורה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:המועצה הארצית לתכנון ובנייההוועדות המחוזיותמערכת התכנוןאורית סטרוקמשרד ההתיישבות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...