איגודי המתכננים קוראים להוציא שינויי חקיקה מחוק ההסדרים

איגוד המתכננים, התאחדות האדריכלים ואיגוד אדריכלי הנוף פרסמו קריאה משותפת שבה, בין השאר, הם טוענים כי "חלק מהשינויים הם בעלי השפעה מרחיקת לכת על האיזונים והבלמים בתהליכי תכנון, וכן על שמירת איכות הסביבה וזכויות הפרט בהליכי תכנון"

שיתוף הכתבה
ארנה אנג'ל (רונית ולפר)ארנה אנג'ל (רונית ולפר)

איגודי המתכננים יוצאים בקריאה משותפת להוציא שינויי חקיקה בנושאי תכנון בנייה מחוק ההסדרים. כך עולה מהודעה שפרסמו היום (ג'). האיגודים המקצועיים - איגוד המתכננים, התאחדות האדריכלים ואיגוד אדריכלי הנוף -  התאגדו לבחינה משותפת של השינויים המוצעים במסגרת חוק ההסדרים. לדברי האיגודים, "חלק מהשינויים הם בעלי השפעה מרחיקת לכת על האיזונים והבלמים בתהליכי תכנון, וכן על שמירת איכות הסביבה וזכויות הפרט בהליכי תכנון". 

עוד הם מוספים כי, "חלק מהשינויים עלולים לשנות את אופן קבלת ההחלטות במוסדות התכנון, תוך הפרת האיזון לטובת צורכי הפיתוח על חשבון אינטרסים אחרים: חברתיים, סביבתיים ואף כלכליים".

בין ההערות העיקריות של איגוד המתכננים: החוק מצמצם את סמכויות הרשויות המקומיות לקבל החלטות תכנוניות לגבי תוכניות שבתחומן. לטענתם, צמצום סמכויות הרשויות המקומיות פוגע ישירות ביכולת ההשפעה שלהן ושל התושבים שהן מייצגות, ומנוגד לתהליכי ביזור שמינהל התכנון הוביל בשנים האחרונות. עוד נטען כי החוק מצמצם את היכולת והמוטיבציה של מוסדות התכנון לקבל התנגדויות או להציע שינויים שיטיבו עם הכלל, מהחשש שאלה יאריכו את משך התכנון.

לטענת האיגודים, החוק מצמצם את כוחם של אנשי מקצוע ושל משרדי ממשלה, האמונים על היבטים שונים בתכנון, כמו לדוגמה אנשי המקצוע במשרד להגנת הסביבה. בסעיפי התשתיות הלאומיות, הייעוץ הסביבתי בוועדות התכנון יוצא מידי המשרד להגנת הסביבה ומועבר ליועצים פרטיים. בכך נשלל תפקידו החשוב של משרד זה לתרום להובלת מדיניות סביבתית בתהליכי קבלת ההחלטות

עוד לטענתם, החוק מצמצם את כוחם של אנשי מקצוע ושל משרדי ממשלה, האמונים על היבטים שונים בתכנון, כמו לדוגמה אנשי המקצוע במשרד להגנת הסביבה. בסעיפי התשתיות הלאומיות, הייעוץ הסביבתי בוועדות התכנון יוצא מידי המשרד להגנת הסביבה ומועבר ליועצים פרטיים. בכך נשלל תפקידו החשוב של משרד זה לתרום להובלת מדיניות סביבתית בתהליכי קבלת ההחלטות. מוצע לבטל את השינוי הזה, ולהחזיר למשרד להגנת הסביבה את תפקידו החשוב במוסדות התכנון.

תמי גבריאלי (חן ליאופולד באדיבות מכון ירושלים למחקרי מדיניות)תמי גבריאלי (חן ליאופולד באדיבות מכון ירושלים למחקרי מדיניות)

החוק יקטין את יכולת הציבור להשפיע על תוכניות תשתיות לאומיות

האיגודים מעירים כי החוק מאפשר הקלות בהיקף נרחב למתקני תשתיות לאומיות, כך שהיקף הפיתוח יחרוג משמעותית מהוראות התוכנית והתשריט שלה ("מנגנון דמי הקלה"). לדבריהם, מנגנון זה עלול להקטין עוד יותר את יכולת הציבור להשפיע על תוכניות תשתיות לאומיות, שלהן השפעה מהותית על שינוי הסביבה.

בנוסף, נטען כי החוק מאפשר לאשר תוכניות לתשתיות לאומיות על ידי הממשלה, גם אם אישורן התקבל ללא קיום של דיון בעניינן - רק אם אחד המשרדים יבקש לדון בתכנית יתקיים דיון כזה. לפי טענה אחרת, החוק מבקש לפגוע במידע האובייקטיבי המוגש לחברי מוסדות התכנון, לשנות הליכים של הוצאת היתרים, ולהוסיף זכויות ושימושים למתקני תשתית (למשל שימושים סחירים) ללא בחינת ההשלכות של השינויים.

המתכננים טוענים גם כי החוק מאפשר הקלה מסוכנת מאוד במגבלות הרעש ואיכות הסביבה בעת ביצוע עבודות תשתית במרחב העירוני. הם מסבירים כי בעידן שבו יש תהליכי פיתוח מואצים, הממשלה צריכה ליזום החמרה של ההוראות למניעת רעש וזיהום, ולתגבר את הכלים לאכיפתם. לטענתם, העלות הכלכלית של הנזקים הבריאותיים והנפשיים של תושבי הערים תהיה גדולה לאין שיעור מהרווח הכלכלי שבעלות ביצוע התשתיות. הם גם סבורים כי החוק מקל מאוד באישור כריתת עצים לטובת תוכניות לתשתיות לאומיות, ובכך תצטמצם מאוד ההגנה על העצים ותצומצם סמכותו של פקיד היערות.

מסמך מפורט יוגש לכנסת

ההצעה, כך לפי איגודי המתכננים, כוללת הנחיה למנהל מינהל התכנון לגבש שינויים נוספים ב"הליך התכנון במוסדות התכנון ותכולת תוכניות", מבלי שהובהר על אילו שינוים מדובר ובאיזה היקף. באמצעות הנחיה זו, לדבריהם, טמונים שינויים מרחיקי לכת נוספים בהליך התכנון - ללא הנחיה לעבודת מטה שלה יהיו שותפים גורמים נוספים מתחומי ידע שונים - אלא בחינה קצרת טווח שאותה, על פי ההצעה, מלווים גופי ממשל מוטי פיתוח בלבד.

האיגודים קוראים להקים צוות המורכב ממכלול של גופים, בהם גופי כלכלה, חברה, סביבה, אנשי אקדמיה ואיגודי התכנון, "כדי לקדם שינויי חקיקה לטובת ראייה תכנונית ארוכת טווח ועם הצרכים המידיים של המשק - על כל המורכבות של מדינה צפופה ומצטופפת"

לדבריהם, מסמך מפורט יוגש לוועדת הכנסת, ויכלול הערות פרטניות לסעיפים השונים. עוד הם מוסיפים כי, כלל לא ברורה הצעה דחופה זו, בזמן שמוסדות התכנון קידמו במהלך השנים האחרונות מאות אלפי יחידות דיור ותוכניות לתשתיות לאומיות, והקושי הוא ביישומן לא בתכנונן. 

הם מסכמים בקריאה להקמת צוות המורכב ממכלול של גופים, בהם גופי כלכלה, חברה, סביבה, אנשי אקדמיה ואיגודי התכנון, "כדי לקדם שינויי חקיקה לטובת ראייה תכנונית ארוכת טווח ועם הצרכים המידיים של המשק - על כל המורכבות של מדינה צפופה ומצטופפת". על המסמך חתומים יו"ר משותפת של איגוד המתכננים, תמי גבריאלי; יו"ר התאחדות האדריכלים, ארנה אנג'ל; ויו"ר איגוד אדריכלי הנוף, איזי בלנק.
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התאחדות האדריכלים ובוני הערים בישראלחוק ההסדריםאיגוד המתכננים בישראלתמי גבריאליארנה אנג'לאיגוד אדריכלי הנוףאיזי בלנק
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...