מהלך השבוע: הממשלה חוזרת לדבר עם עצמה על פתרון משבר הדיור

קבינט הדיור מוקם בפעם השלישית, ולראשונה עומד בראשו שר השיכון, שמסמן את עצמו כ"בעל הבית" של התחום. הבעיות העומדות לפתחו של הענף קשות ומורכבות ולכן טוב שמספר רב של שרים יכונסו סביב שולחן אחד לדון בהן

שיתוף הכתבה
שר הבינוי והשיכון גולדקנופף, מנכ"ל רמ"י ינקי קוינט ובכירי משרד הבינוי והשיכון (משרד הבינוי והשיכון)שר הבינוי והשיכון גולדקנופף, מנכ"ל רמ"י ינקי קוינט ובכירי משרד הבינוי והשיכון (משרד הבינוי והשיכון)

השבוע אישרה הממשלה את הצעת שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף להקמת ועדת שרים לענייני דיור, בנייה ומקרקעין, או בקיצור – "קבינט הדיור", בראשותו. זאת, כשלוש שנים לאחר שקבינט הדיור האחרון, בראשו עמד שר האוצר לשעבר משה כחלון, סיים את תפקידו. בסך הכל תמנה הוועדה עשרה שרים שמשרדיהם רלוונטיים לנושא, בהם שרי האוצר, הפנים, האנרגיה והתחבורה. 

קבינט הדיור הוקם לראשונה על ידי שר האוצר לשעבר יאיר לפיד ב-2013, במטרה לשים סוף לתופעה שממנה סבל ענף הבניה שנים ארוכות, והיא ביזור סמכויות בין מספר רב של משרדים וגופים -  אשר מקדמים קווי מדיניות שונים, ולעתים אף סותרים, בתחום הבניה בכלל והדיור בפרט. התקווה היתה שכינוס השרים סביב אותו השולחן תאפשר לממשלה לדבר בקול אחד, וכך גם לסייע בפתרון משבר הדיור. 

מטרה זו לא הושגה באופן מיידי, גם בשל קוצר ימיה של אותה ממשלה, שהחזיקה מעמד שנה וחצי, וגם משום שהרכב הקבינט ובעיקר מלחמת הקרדיטים ששררה אז בין השרים לא אפשר עבודה הרמונית. רק בתקופתו של משה כחלון כשר אוצר ויו"ר הקבינט, התממשה המטרה שלשמה הוקם, ואכן תקופתו של כחלון זכורה כתקופה אינטנסיבית בתחום שבה קודמו בהצלחה צעדי מדיניות רבים.

כעת מבקש השר גולדקנופף להקים את קבינט הדיור בפעם השלישית, הפעם בראשותו. לצעד הזה ישנה קודם כל משמעות סמלית, לא רק עבור גולדקנופף ברמה האישית אלא גם עבור המשרד בראשו הוא עומד. זוהי הפעם הראשונה שבה שר הבינוי והשיכון – ולא שר האוצר – הוא זה שעומד בראש קבינט הדיור. שר השיכון מסמן את עצמו כ"בעל הבית" של תחום הדיור.

 האם הצעד גם יוביל לעבודה מיטבית של משרדי הממשלה בינם לבין עצמם? כאן הדברים פחות בטוחים, ותלויים בדינמיקה וברצון הטוב שבין המשרדים. בהיותם של היו"רים הקודמים לפיד וכחלון גם שרי אוצר, היה גלום יתרון עבור הענף. במשרד האוצר ידעו שכל החלטה של הקבינט זוכה לתמיכתו הישירה של השר הממונה. במקרה של גולדקנופף המצב אינו כך.

אך בכל מקרה, מאחר שמשבר הדיור הוא משבר כה מורכב הדורש הירתמות של שורה ארוכה של גופים לפתרונו – טוב מאד שהוקם קבינט ייעודי לנושא. הדבר לא יזיק, ובסבירות גבוהה גם יתרום. האתגר המרכזי והמיידי שעמו יהיה על חברי הקבינט להתמודד כעת, הוא השארת רמת הבניה גבוהה ומניעת נפילה חדה מדי בהיצע הדירות על רקע תנאי השוק הקשים והריבית הגבוהה. נאחל להם בהצלחה.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:קבינט הדיוריצחק גולדקנופףמשרד הבינוי והשיכוןמהלך השבועדן קצ'נובסקי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...