עליית הריבית כיווצה את גובה המשכנתה הממוצעת ב-4.4% ל-950 אלף שקל

רצף העלאות הריבית של בנק ישראל משפיע לא רק על מספר העסקות לנטילת משכנתה אלא גם על היקפן. ירידה חדה במיוחד של 12% נרשמה בהלוואות למטרת רכישה במבצעי המכר של המדינה, לרמה של 1.1 מיליון שקלים "בלבד" לעומת 1.25 מיליון שקלים בנובמבר

שיתוף הכתבה
צילום המחשה (שאטרסטוק)צילום המחשה (שאטרסטוק)

העלאות הריבית של בנק ישראל לאורך שמונת החודשים האחרונים מתחילות להשפיע על היקפי העסקות לנטילת משכנתה, ואלה מתחילות להתכווץ. כך עולה מנתוני המשכנתאות שפרסם היום (ג') בנק ישראל. בחודש דצמבר 2022 עמד היקפה של משכנתה ממוצעת על 951 אלף שקלים, לעומת משכנתה ממוצעת של 993 אלפי שקלים בחודש נובמבר. מדובר בירידה של כ-4.2% בגובה המשכנתה.

בסך הכל נטל הציבור 7,952 הלוואות במהלך חודש דצמבר, המשקפים עלייה קלה של 4.4% במספר העסקות לנטילת משכנתה לעומת חודש נובמבר. עם זאת, היקף ההלוואות (הביצוע) נותר זהה ועומד על 7.56 מיליארד שקלים, כך שבהיקפן הממוצע של המשכנתאות חלה כאמור ירידה קלה.

בתחילת חודש ינואר העלה בנק ישראל פעם נוספת את ריבית הבנק בשיעור של חצי אחוז נוסף, וקבע אותה על רמה של 3.75% אחוז, כך שריבית הפריים נקבעה על 5.25%. מדובר היה בפעם השביעית בתוך שמונה חודשים שבה מייקר הבנק את הריבית, שעד לחודש אפריל 2022 עוד עמדה על 0.1%. המשמעות היא ייקור משמעותי של עלויות המימון, ובהתאם לכך ירידה בהיקפי ההלוואות שהציבור מסוגל לקחת.

44% מההלוואות - במינוף של למעלה מ-60%

הסקטור שבו הורגשה ירידת היקפי המימון בצורה המשמעותית ביותר, היה בגזרת לווי המשכנתאות המיועדות לרכישת דירות מסובסדות במבצעי המכר מטעם המדינה – מחיר מטרה ומחיר למשתכן. סקטור זה נטל 769 הלוואות, אשר המשיכו ההלוואות להיות גבוהות משמעותית מהממוצע, ועמדו על 1.1 מיליוני שקלים. עם זאת גם כאן חלה ירידה בהיקפה הממוצע של כל הלוואה, שעמד בחודש נובמבר על 1.25 מיליון שקלים – צניחה של 12% בגובה המשכנתה. 941 הלוואות ניתנו בדצמבר למגזר המשקיעים, בגובה ממוצע של 920 אלף שקלים לכל הלוואה.

44% מהיקף ההלוואות הכולל לחודש דצמבר, 3.33 מיליארד שקלים, ניטלו במסגרת הלוואות של למעלה מ-60% ממחיר הנכס. מדובר ברמה גבוהה יחסית של הלוואות ברמת סיכון גבוהה, אך גם במקרה זה חלה ירידה קלה בשיעור הלוואות מסוג זה, אשר הגיעו בחודשים האחרונים לרמה של 46%-47% מכלל ההלוואות.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:שוק המשכנתאותריבית בנק ישראלבנק ישראלריבית הפרייםמשכנתאותמחיר מטרה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...