בנק ישראל מייקר פעם נוספת את הריבית ב-0.5% לרמה של 3.75%

זו הפעם השביעית בתוך 8 חודשים שבה מייקר הבנק את הריבית, לאחר שבאפריל 22 עוד עמדה הריבית על 0.1%. מטרת הצעד היא בלימת האינפלציה, שהגיעה ל-5.3% ב-12 החודשים האחרונים, אך הוא צפוי להביא להמשך ההאטה בשוק הדירות. הקבלנים: "בנק ישראל גרר את ענף הבניה לירידה של 30% בהתחלות הבניה"

שיתוף הכתבה
נגיד בנק ישראל אמיר ירוןנגיד בנק ישראל אמיר ירון

בנק ישראל הודיע היום (ב') על עלייה נוספת בריבית בנק ישראל בשיעור של חצי אחוז נוסף, בהתאם להחלטת הוועדה המוניטרית של הבק. בכך תיקבע ריבית הבנק על רמה של 3.75% אחוז, וריבית הפריים על 5.25%. מדובר בפעם השביעית ברציפות שבה מעלה הבנק המרכזי את שיעור הריבית. החלטה זו צפויה להמשיך את מגמת ההאטה בשוק הדיור, בשל הכבדת נטל המשכנתאות על הרוכשים, והגדלת עלויות המימון של הקבלנים. הריבית החדשה תיכנס לתוקפה בעוד שלושה ימים, ב-5.1.23, ותעמוד בעינה לפחות עד למועד הפרסום הבא ב-20.2.

בהודעה שבה פורטו שיקולי הוועדה המוניטרית בכתיבת הריבית נכתב כי "האינפלציה בישראל מקיפה מנעד רחב של סעיפי המדד ועומדת על 5.3% בשנים-עשר החודשים האחרונים. עם זאת, חלה התמתנות מסויימת בחלק מסעיפי המדד. הציפיות לאינפלציה לכל הטווחים נמצאות בתוך תחום היעד. הפעילות הכלכלית במשק איתנה, אך נראה שקצב הצמיחה האט ביחס למחצית הראשונה של 2022. שוק העבודה מוסיף להיות הדוק, אף שבחודשים האחרונים חלה התמתנות מסוימת בנתוני התעסוקה". עוד נכתב כי "חטיבת המחקר עדכנה את התחזית המקרו-כלכלית שלה ומעריכה שהתוצר צפוי לצמוח בשנת 2023 בשיעור של 2.8% ובשנת 2024 בשיעור של 3.5%".

בהתייחס לשוק הדיור נכתב כי " מחירי הדירות עלו בשנים-עשר החודשים האחרונים בקצב גבוה באופן משמעותי. עם זאת, מספר התחלות הבנייה וההיתרים ממשיכים להיות גבוהים בהשוואה לעבר, מספר העסקאות לרכישת דירה והיקף המשכנתאות שניטלו ממשיכים לרדת".

הקבלנים: "על בנק ישראל לעצור את מהלך העלאת הריבית מיד"

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו הגיב להחלטת הבנק ואמר: "בשורה תחתונה, בנק ישראל גרר את ענף הבנייה בסוף השנה לירידה של כ-30% בקצב התחלות הבנייה לעומת הרבעון הראשון של השנה. התחלנו לבנות השנה, להערכתנו, פחות מ-64,000 יחידות דיור – כמעט כמו בשנה שעברה ורחוק כמעט 40,000 יחידות דיור ממה שנדרש לשוק כעת.

"על בנק ישראל לעצור את מהלך העלאת הריבית מיד. הממשלה צריכה למכור השנה קרקעות מוזלות בהיקף של לפחות 100 אלף יחידות דיור ולהמשיך בקצב הזה לפחות שלוש שנים. מחיר הקרקע חייב לרדת ויחד איתו הממשלה צריכה לתת פטור ממס רכישה על הקרקע, לבצע השקעה מאסיבית בהפחתת בירוקרטיה וקיצור הליכי רישוי בנייה, להשקיע בתשתיות תומכות דיור, לתמרץ רשויות מקומיות במימון הוצאות פיתוח בגין תוספת דירות ולהאיץ ולתקצב הכשרה מאסיבית של עובדים בתחומים שישראלים מבצעים".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ריבית בנק ישראלבנק ישראלאמיר ירוןהוועדה המוניטרית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...