מהלך השבוע: השיא של רמ"י מרשים מאוד אך המבחן הגדול עוד לפניה

ההישג שהציגה רמ"י השבוע - חוזים חתומים לבניית למעלה מ-80 אלף דירות ב-2022 - חשוב במיוחד בימים אלו בהם מסתמנת ירידה בהתחלות הבניה. אך האתגר החשוב יותר הוא יכולתה של רמ"י להזרים הקרקע לשוק במהירות

שיתוף הכתבה
מהלך השבוע, 6.1. מנכ"ל רמ"י יעקב קוינטמהלך השבוע, 6.1. מנכ"ל רמ"י יעקב קוינט

נתוני סיכום השנה שפרסמה בסוף השבוע שעבר רשות מקרקעי ישראל (רמ"י),שלפיהם נחתמו עסקות לשיווק קרקע ליותר מ-80 אלף יחידות דיור – שיא כל הזמנים, הגבוה בהרבה מהשיא הקודם שהוא 64 אלף דירות – הם לא רק מרשימים מאוד, הם גם חשובים. שכן, אם קיים איזשהו סיכוי להשאיר את רמת התחלות הבנייה גבוהה, גם בתקופה זו של עליית ריבית, זה יהיה רק באמצעות שיווקי קרקעות מדינה בהיקפים גדולים בצמוד לחוזים מחייבים, הכוללים מועד התחלת בנייה מחייב.

אך כאן אנחנו מגיעים למבחן הגדול שבו על רמ"י לעמוד כעת. שכן אחת הרעות החולות הידועות של ענף הבניה , היא הזמן הממושך שחולף ממועד הזכייה במכרזי רמ"י ועד לקבלת הקרקע בפועל. חוזי החכירה מאפשרים לרמ"י למסור את הקרקע בתוך שנתיים מיום הזכייה – פרק זמן שאותו היא נוהגת לנצל במלואו, לעתים אף בתוספת של כמה חודשי הארכה. את התשלום במלואו, יש לציין, רמ"י גובה באופן מיידי – עד 90 יום מיום זכיית היזם במכרז.

קבלן שלא מקבל קרקע, לא יכול להגיש בקשה להיתר בנייה. לא זו בלבד, אלא שבימים אלה של רמת ריבית כה גבוהה, משמעות העיכוב במסירת הקרקע היא עלויות מימון אסטרונומיות המושתות על היזם ושסופן, מטבעם של הדברים, להתגלגל לפחות חלקית אל רוכשי הדירות.

לכן, ההישג של רמ"י בשיווק הקרקע ב-2022 הוא באמת מרשים, אך אין בו די. כעת על הרשות לוודא כי מסירת הקרקע בפועל נעשית בהקדם, כדי שלנתוני השיווק המרשימים יהיה ביטוי של ממש גם ביכולתו של הענף להגדיל את היצע הדירות – כבר בשנה-שנתיים הקרובות.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ינקי קוינטדן קצ'נובסקירמ"יהיתר בנייהמכרזי רמ"ימהלך השבוע
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...