"גם אם השוק יקפא לכמה חודשים, לא נראה שינוי לטובה בסופם"

בכירי הענף מגיבים בחריפות לנתוני השפל שהציגה הכלכלנית הראשית מהבוקר, המצביעים על צניחה של 65% במספר העסקות באוקטובר לעומת השנה שעברה. בהתאחדות הקבלנים קראו לממשלה החדשה "לשבת אתנו ולהגיע לנוסחה שתגדיל מיד דרמטית את היצע הקרקעות ותקצר את הליכי הרישוי. ללא שינוי שכזה, התוצאה של צונאמי הביקושים תהיה אחת: זינוק מטאורי במחירי הדירות"

שיתוף הכתבה
ראול סרוגו (רועי טפר)ראול סרוגו (רועי טפר)

תגובות חריפות בענף בנייה בעקבות נתוני השפל במספר העסקות לרכישת דירה שעלו מסקירת הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שפורסמה היום (ג'). בתגובה לפרסום מסרה התאחדות הקבלנים בוני הארץ כי "הנתונים מצטרפים לשורת נתונים שצריכה להדיר שינה מעיני מקבלי ההחלטות מכל הדרגים בענף, ובראשם השרים שימונו בקרוב. בכל חודש שעובר, מורחקים משוק הדיור עוד ועוד בתי אב הזקוקים לפתרון אמיתי. מדובר במחסור של כ-200 אלף יחידות דיור, והמספר עולה בכל חודש".

על פי הנתונים שפורסמו, מספר העסקות שנחתמו באוקטובר האחרון היה הנמוך ביותר מאז אפריל 2020 - שיא תקופת הקורונה. סך הדירות שנרכשו באוקטובר היה 5,100 אלף דירות בלבד - צניחה של 65% לעומת החודש המקביל אשתקד, וירידה של 36% לעומת ספטמבר האחרון.
 
עוד מסרה ההתאחדות כי "כל ניסיונות העשור האחרון לטפל במשבר הדיור על ידי הרחקת רוכשים, נכשלו כישלון חרוץ. גם אם לכמה חודשים יקפא השוק, לא נראה שינוי לטובה בסופם. ההפך הוא הנכון - אנו צפויים לגל ענק של ביקוש שיגיע לשוק ברגע שהמשק יתייצב. אם לשפוט לפי הכלכלנים הבכירים במשק, זה יקרה בשנה הקרובה". הקבלנים סיכמו באמירה לפיה על הממשלה "לשבת אתנו ועם כל הגורמים המובילים את השוק, ולהגיע לנוסחה שתגדיל מיד דרמטית את היצע הקרקעות לבנייה ותקצר את הליכי הרישוי. ללא שינוי שכזה, התוצאה של צונאמי הביקושים תהיה אחת: זינוק מטאורי במחירי הדירות".

מנכ"ל ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז, אלי רוזנטל, אמר כי "דו"ח הכלכלנית משקף את חוסר הוודאות הקיים כיום בשוק הדיור. העלאת הריבית של הנגיד והאינפלציה שעלתה בצורה משמעותית גורמים לזוגות הצעירים בפרט ולרוכשי הדירות בכלל, לחשוב פעמיים לפני שהם ניגשים לעסקה. לכך יש להוסיף את הממשלה החדשה שעתידה לקום, כשאף אחד לא יודע אילו תוכניות דיור יהיו, ולכן אנשים מעדיפים להמתין. בפועל אנו יודעים שיש פער ביצוע של 250 אלף דירות, כלומר שההיצע רחוק מלפגוש את הביקוש. לצערי, גם אם נראה כמה חודשים של תיקון ברמת המחירים, בטווח הארוך מחירי הדירות ימשיכו לעלות.


 

מנכ"ל ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז, אלי רוזנטל: "הזמן הנוכחי מהווה הזדמנות לטיפול שורשי במשבר הדיור ולהובלת שינוי בשיטת המכרזים של רמ"י שמספסרת בקרקע, מוכרת לכל המרבה במחיר - ומובילה לכך שבחלק מהאזורים במדינה עלות מרכיב הקרקע מערך הדירה נאמד בכ-50%. בנוסף, יש להפחית את הביורוקרטיה והרגולציה האינסופית, ולתגמל רשויות שמנפיקות היתר בנייה בפרק זמן סביר ומעודדות התחדשות עירונית ובנייה ענפה, לצד פיתוח סביבתי משלים"

"הזמן הנוכחי מהווה הזדמנות לטיפול שורשי במשבר הדיור ולהובלת שינוי בשיטת המכרזים של רמ"י שמספסרת בקרקע, מוכרת לכל המרבה במחיר - ומובילה לכך שבחלק מהאזורים במדינה עלות מרכיב הקרקע מערך הדירה נאמד בכ-50%. בנוסף, יש להפחית את הביורוקרטיה והרגולציה האינסופית, ולתגמל רשויות שמנפיקות היתר בנייה בפרק זמן סביר ומעודדות התחדשות עירונית ובנייה ענפה, לצד פיתוח סביבתי משלים".
 
סמנכ"לית השיווק באפגד, יעל דקל, מוסיפה כי "הירידה במספר העסקות שאנו רואים לפי הנתונים, משקפת במידה רבה לא רק את הקיטון בהיצע שהשפיע ישירות על מספר העסקות, אלא גם את הלך הרוח בקרב הציבור שנמצא בתקופה של אי ודאות פוליטית וכלכלית. זיהינו בתקופה האחרונה שרבים העדיפו לשבת על הגדר ולחכות להחלטות הממשלה החדשה, אולי להורדת הריבית, אולי לתוכניות חדשות שייטיבו עם חלק גדול מהשוק, בהם הזוגות הצעירים והזכאים. יש לציין שהביקושים בפועל לא ירדו, ובקרוב כשאותו ציבור יירד מהגדר ויחזור לשוק - הוא יגלה שהמחירים בזמן הזה המשיכו לעלות, והביקוש נשאר קשיח".
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משבר הדיוראלי רוזנטלארגון הקבלנים והבונים במחוז תל אביב והמרכזאפגדיעל דקל-הניגהתאחדות יועצי המשכנתאות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...