הותמ"ל: אישרנו ב-2018 תוכניות ל-60 אלף דירות - גידול של 44%

דוח הפעילות השנתי של הותמ"ל: 27 אלף יחידות דיור שאושרו בתוכניות התחדשות עירונית • 53 תוכניות עם כ-200 אלף יח"ד נמצאות בשלבי טיפול • צפו בדוח המלא

שיתוף הכתבה
דלית זילבר דלית זילבר

הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור (הוותמ"ל), בראשות סגן הממונה על התקציבים באוצר אריאל יוצר, הציגה היום (ג') את דוח הפעילות השנתי לשנת 2018. מהדוח עולה כי בשנת 2018 אושרו בוותמ"ל 59,307 יחידות דיור ב־15 תכניות שקיבלו תוקף, לעומת 41,802 יח"ד ב-2017 - גידול של 44% באישור מספר יחידות הדיור. 

בהודעת הוועדה צוין כי כ־50% מכלל יחידות הדיור שאושרו בוועדה הינם באזורי הביקוש: במחוזות תל אביב והמרכז הוכרזו 47% מיחידות הדיור המטופלות בוותמ"ל, ובכלל אזורי הביקוש הוכרזו יותר מ־60% מיחידות הדיור. במחוזות דרום וצפון הוכרזו 38% מיחידות הדיור שהועברו לטיפול הוותמ"ל.

עוד עולה מדוח הותמ"ל לשנת 2018 כי נכון לסוף השנה מצויות בטיפולה 53 תוכניות, הכוללות כ־200,000 יח"ד, וכי הן נמצאות בשלבי טיפול שונים. 16 תוכניות מתוכן, הכוללות כ־81,000 יח"ד, מצויות בהליך סטטוטורי והיתר בשלבי תכנון שונים, וטרם הוגשו לוועדה.

מאז תחילת פעילותה ב־2014 אישרה הוועדה למתחמים מועדפים לדיור 52 תוכניות, הכוללות תוספת של 164,055 יחידות דיור.

החל משנת 2017 מקדמת הוותמ"ל גם תכניות להתחדשות עירונית. כיום מקודמים בוותמ"ל 11 מתחמים במסלול פינוי־בינוי, ובהם תוספת של יותר מ־27,000 יח"ד. בשנת 2018 אושרה התכנית הראשונה במסלול זה, בשיתוף מלא של התושבים המתגוררים במתחם. 

מה עוד נטען בדוח המסכם את שנת 2018? הוועדה מצביעה על קיצור זמנים משמעותי בתהליך הסטטוטורי: על פי הנתונים שאספה הוועדה, ב־52 התוכניות שאישרה הותמ"ל ממוצע הזמנים מרגע קליטתן במערכת המקוונת ועד לאישורן, עומד על כ־11 חודשים, וממוצע הזמן לגיבוש התוכנית מרגע הכרזת המתחם ועד לקליטת התוכנית במערכת המקוונת עומד על 11.5 חודשים - כ־22.5 חודשים בסך הכול.

שר האוצר משה כחלון: "הותמ"ל היא כלי חשוב וחיוני להגדלת היצע יחידות הדיור במדינת ישראל ולמניעת משבר הדיור הבא. אחד הגורמים למשבר הדיור שאיתו אנו מתמודדים היום הוא החוסר במלאי התכנוני. מהלך הגדלת היצע יחידות הדיור תוך דגש על תכנון איכותי בשנים האחרונות, הינו פרי עבודה מאומצת של מוסדות התכנון ובהם הותמ"ל. מהעבודה המצוינת שעושה הותמ"ל היום ייהנו בעתיד הזוגות הצעירים במדינת ישראל".

מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר: "גם בשנת 2018 מינהל התכנון ממשיך לעמוד ביעדי התכנון ואף מעבר לכך. אושרו 152,000 יחידות דיור, 25% יותר מבשנה שעברה, הודות לעבודה המאומצת של הוועדות המחוזיות והוותמ"ל. בשנת 2018 המשיכה הוותמ"ל להיות גורם משמעותי בהגדלת היצע יחידות הדיור, לרבות בתוכניות ביישובי החברה הערבית וקידמה תוכניות בהיקף של 29,299 יחידות דיור. כמו כן, בשנה האחרונה הפכה הותמ"ל גם לגורם משמעותי בקידום תוכניות להתחדשות עירונית, משימה שתמשיך גם בשנת 2019". 

יו"ר הותמ"ל אריאל יוצר: "הוותמ"ל סיימה שנת פעילות רביעית, והדוח שפורסם היום מציג באופן ברור את היקף הפעילות המשמעותי של הוועדה. בשנת 2019 תמשיך הוועדה במאמציה למצוא פתרון למשבר הדיור, והיא אף צפויה להרחיב את תחום פעילותה ולקדם תוכניות אסטרטגיות על קרקעות מרובות בעלים ולהביא לאישור אלפי יחידות דיור בתוכניות להתחדשות עירונית".

מתכננת הותמ"ל דקלה פרסיקו: "אני גאה להציג את עיקרי פעילות הותמ"ל לשנת 2018. התוצרים שמוצגים כאן לראשונה הם עדות לשיתוף הפעולה ולעבודה המאומצת של משרדי הממשלה השונים, של הרשויות המקומיות שלהן נעשה התכנון ושל צוות הוותמ"ל, אשר חברו יחד במסגרת מאמצי הממשלה להוביל מהלך מרכזי בהגשמת היעדים הלאומיים להגדלת היצע יחידות הדיור במדינת ישראל. כל זאת תוך הצגת תכנון איכותי ללא פשרות, אשר פונה למגוון האוכלוסיות השונות וצורכי הדיור השונים, והטמעת פתרון לכל האתגרים המונחים בפני תהליכי הפיתוח בתוך התכנית עצמה, כתפיסת עולם לרבות תכנון מוטה תחבורה ציבורית, מענה לתשתיות על ועוד".

 

אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הוועדה הארצית לתכנון ובנייה של מתחמים מועדפים לדיוראריאל יוצרהתחדשות עירוניתמשה כחלוןדלית זילברמינהל התכנוןדקלה פרסיקו
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...