משתעבדים לנצח: שיא חדש בתקופת ההחזר הממוצעת בעסקאות המשכנתה החדשות

25.3 שנים – משך זמן ההחזר הממוצע שלקחו על עצמם נוטלי המשכנתאות באוקטובר, הוא הנתון הגבוה ביותר מאז החל בנק ישראל לפרסם אותו, וככל הנראה אי פעם. 1.05 מלש"ח הוא גובה המשכנתה הממוצעת, וקרוב למחצית ההלוואות ברמת מימון של למעלה מ-60%

שיתוף הכתבה
אילוסטרציה (שאטרסטוק)אילוסטרציה (שאטרסטוק)

מחירי הדיור המאמירים לצד עליית ריבית בנק ישראל  דוחקים לפינה את נוטלי המשכנתאות, אשר נאלצים להאריך ככל הניתן את משך ההחזר ולהגדיל את שיעור המימון (LTV) על מנת להצליח לרכוש דירות. על פי נתוני המשכנתאות של הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל שפורסמו אתמול (ד'), משך ההחזר הממוצע בעסקות שנחתמו במהלך אוקטובר כבר עומד על 25.3 שנים – הנתון הגבוה ביותר מאז החל בנק ישראל לפרסם את הנתון ביולי 2011, וככל הנראה שיא כל הזמנים . מדובר בפעם השניה בסך הכל שבה חוצה הנתון  את רף 25 השנים, לאחר שבמרץ האחרון הגיע זמן ההחזר ל-25.1 שנים. מדובר בתוספת של שנה בדיוק לתקופת ההחזר לעומת 24.3 שנות החזר ממוצע באוקטובר אשתקד.

באוקטובר 22 חלה אמנם ירידה בהיקף המשכנתאות שניטלו על ידי הציבור בשל מיעוט ימי העסקים בתקופת החגים. יחד עם זאת, בהיקפה הממוצע של כל אחת מ-5,811 העסקאות שנחתמו חלה עלייה, וזה עמד על 1.05 מיליון שקלים. היקפן הממוצע של המשכנתאות שניטלו עבור 654 עסקאות במחיר מופחת – מחיר מטרה או מחיר למשתכן - היה גבוה אף יותר, ועמד על 1.09 מיליון שקלים, ואילו היקפה הממוצע של משכנתה למטרת רכישת דירה להשקעה היה מעט נמוך מהממוצע הכללי ועמד בדיוק על מיליון שקלים.

היקפן הממוצע של המשכנתאות שניטלו באוקטובר עמד על 1.05 מיליון שקלים. היקפן הממוצע של המשכנתאות שניטלו עבור 654 עסקאות במחיר מופחת – מחיר מטרה או מחיר למשתכן - היה גבוה אף יותר, ועמד על 1.09 מיליון שקלים, ואילו היקפה הממוצע של משכנתה למטרת רכישת דירה להשקעה היה מעט נמוך מהממוצע הכללי ועמד בדיוק על מיליון שקלים.

מדובר בעליה קלה לעומת עסקה ממוצעת של 975 אלף שקל בחודש ספטמבר, עלייה של 13% בהיקף המשכנתה לעומת אוקטובר 2021, שבו עמדה משכנתה ממוצעת על 927 אלף שקל, ועליה של 27% ביחס לאוקטובר 2020 שבו עמדה המשכנתה הממוצעת על 790 אלף שקל.

בשיעור המשכנתאות המוגדרות ברמת סיכון גבוהה, שבהן שיעור ההלוואה גבוה מ-60% ביחס למחיר הנכס, וכיום קרוב למחצית מכלל ההלוואות, 46.5% ליתר דיוק, הן מסוג זה. מדובר בעליה משמעותית ביחס לנתוני אוקטובר אשתקד, אז עמד שיעורן של ההלוואות ברמת סיכון גבוהה על 40% בלבד.

 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:שוק המשכנתאותבנק ישראלמחירי הדירותהפיקוח על הבנקים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...