"יש פער גדול בין הפוטנציאל של ההתחדשות בחיפה לקצב שהדברים קורים"

חלק שני לשיחה המרתקת עם מנהל אגף תכנון ברשות להתחדשות עירונית גורי נדלר בפודקאסט "החזית העירונית", והפעם על התוכניות המקודמות במסגרת יוזמת "ההתחדשות הבניינית" בערים השונות, בהן נהריה, חיפה ופתח תקווה. ומה לדעתו הטעות התכנונית הגדולה ביותר שנעשתה?

שיתוף הכתבה
גורי נדלר, מנהל אגף בכיר תכנון, הרשות הממשלתית להתחדשות עירוניתגורי נדלר, מנהל אגף בכיר תכנון, הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית

שבוע חדש ואיתו פרק נוסף של פודקאסט "החזית העירונית". הפעם אנחנו מגישים לכם את פרק 56 חלק ב', שבו מארח אילי בר (מנכ"ל משותף באקו סיטי) את גורי נדלר, מנהל אגף תכנון ברשות להתחדשות עירונית. השניים שוחחו על תוכניות ההתחדשות בערים השונות, המקודמות במסגרת יוזמת "ההתחדשות הבניינית", על השיקולים בהתחדשות עירונית ועוד. להאזנה פרק א'.

להאזנה:

על נהריה אמר נדלר כי "היא עיר מאוד מעניינת, חריגה בנוף בתחום של התחדשות עירונית . נהריה מקדימה את שאר המרחב בעשור לפחות. במסגרת קול קורא ראשון שפרסמנו, היא הייתה מחמש הרשויות הראשונות. יש מאות בניינים בהתחדשות עירונית, בעיקר במרכז הוותיק.

"באיזשהו שלב העירייה והמחוז הציעו -  למרות שאנחנו מתמקדים באזורים של תמ"א 38 , לעשות תוכנית כוללת להתחדשות עירונית. זו תוכנית שמסתכלת על כל העיר, מה לפינוי בינוי ומה להתחדשות עירונית. האתגר בנהרייה היה הפער בין כלכלה לבינוי, זאת אומרת אתה חייב להגיד מה אתה מתכנן פה בלי שיקולים כלכליים ואחר כך להכניס את הכלכלה. בדרך כלל אנחנו מצליחים להתגבר על פערים. ככל שהפער יותר גדול זה מכריח אותך לחשוב מחדש,  אם אנחנו רוצים שהרבה דברים יקרו ומהר. הגענו בסופו של דבר לאיזון, שלא כל מה שהתוכנית מציעה ימומש מחר בבוקר. כן היה לי חשוב ש-50%-30% יתממש מחר בבוקר בתנאים של היום. אנחנו לא מצפים שתוכנית ל-4000 יחידות דיור תקרה ביומיים".

חיפה: פער גדול בין הפוטנציאל לקצב התחדשות עירונית

על חיפה אמר: "בחיפה קורים דברים ויש אנשים טובים. יש פער גדול בין הפוטנציאל של ההתחדשות והרצון בחיפה לקצב שבו הדברים קורים. בחיפה זו תוכנית בקנה מידה מטורף, אנחנו  מדברים על סדר גודל של 13 אלף מבנים של תמ"א 38 ומעל 70 אלף יחידות דיור. חלק מהאירוע בחיפה זה להתמודד עם הגודל. הגישה הייתה לחלק את העיר לכמה מרחבי התייחסות. יש הבדל בין השכונות השטוחות למעלה ההר ובסוף הטופוגריפה קבעה את החלוקה, וכמובן נושאים כלכליים וחברתיים. בסוף התוכנית היא הלחמה של ארבע תוכניות שכל אחת מתייחסת לאזור גאוגרפי אחר. התוכנית היא על התפר, בגלל הכובד שלה, היא בשלבים המוקדמים יותר"

"בפתח תקווה אנו מקדמים תוכניות מפורטות סביב שלוש התחנות באזור הוותיק, סירקין, ארלוזורוב והעירייה. פתח תקווה היא עיר מאוד חיה בתמא 38 בפרויקטים שיוצאים יחסית מוצלחים. זו עיר שיודעת מה היא רוצה ונשאר לנו לתרגם את זה לסטטוטוריקה. פתח תקווה רצתה לאשר לה המון גמישות ואנחנו רצינו לייצר ודאות. היא רצתה שאם המחירים יעלו שיהיה אפשר להוריד קומות. אם אני מוריד קומה אני יכול לתת עוד בניין. פתח תקווה רצתה שבאזור המטרו אם ייצא בניין מתאים שתינתן לו אופציה לתמ"א 38. זה נכנס לתוכנית. זו תוכנית שכבר אושרה בוועדה המקומית ומקווה שתעבור תנאי סף בימים הקרובים והדיון בה יהיה בין הראשונים".

בת ים: אזורי המטרו להעצמה משמעותית

על בת ים אמר נדלר כי "ברור לעירייה שהאזורים למטרו הם אזורים להעצמה משמעותית. יש הרבה תוכניות התחדשות עירונית לטוב ולרע, עשינו המון תוכניות פינוי שהצוות בעירייה צריך להתמודד עם האינטנסיביות שלהם, והוא עושה את זה לא רע. בבת ים אמרו שאנחנו צריכים ראייה כלל עירונית, גם בבת ים עשינו תוכנית כוללת לכל העיר, שמכסה גם מתחמי פינוי בינוי עתידיים וכאלה שאושרו וגם תמ"א 38 . העיר בת ים מוטה מתחמים גדולים. אני חושב שלטווח הקרוב יש עשייה אמיתית בתמ"א 38".

עשרות מיליוני שקלים בלוד

"בלוד השקענו עשורת מיליוני שקלים בהמון תוכניות, 80% מהאזור הוותיק של העיר מתוכננת לפינוי בינוי. בלוד זה ממש לחבר את הפאזל, מה שנשאר. לוד ויבנה הן תוכניות שיותר ממוקדות מהתוכניות האחרות. סדר גודל של 100 מבנים רלוונטיים בכל העיר. בגלל שהן יותר ספציפיות יהיה להן קל יותר לקרות".

התוכנית בראשון לציון כמעט מוכנה

"בראשון לציון יש סדר גודל של כמעט 100 אלף בניינים רלוונטים לתמ"א 38 או להתחדשות בניינית והתוכנית מנסה לתת מענה. יירדו אלו שב-300 מטר בתחום המטרו. התוכנית כמעט מוכנה, לא עברה עדיין ועדה מקומית".

המקום הכי מרכזי במדינה הוא די זוועה

על השאלה איזה מבנה הוא פחות אוהב השיב

"יצא לי להיות במגדל של קריית הממשלה בת"א. כשאתה מסתכל  ממנו מלמלעה למחלף השלום, על הקריה והרחוב ותחנת הרכבת, זה המקום הכי מרכזי במדינה והוא די זוועה כמי שמשתמש בו גם ברגל, גם ברכב"

ועל השאלה מה מעצבן אותו בתחום השיב:

"מעצבן אותי אנשים שמתייחסים להתחדשות עירונית קודם מהמרחב, איך המקום ייראה יותר טוב. האירוע צריך לתכלל בתוכו את כל השיקולים. יש לא מעט אדריכלים, מתכננים שמתחילים את החשיבה מהמרחב הפיזי. מעצבן אותי אנשים שמסבירים לי מה אני צריך לעשות ומה השיקולים. אני מוכן להקשיב לשיקולים יזמיים. אם הם אומרים מה טוב למדינה, מה טוב לתושבים, אני מראש מזלזל".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הרשות הממשלתית להתחדשות עירוניתאילי ברגורי נדלרהחזית העירונית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...