"עלייה של עשרות אחוזים בשנה": זו בירת ההתייקרויות המפתיעה של שוק הדירות

ההתחלה היתה קשה ורבים הזהירו מעודף היצע. אך נתוני העסקאות האחרונות בחריש מלמדים על זינוק של עשרות אחוזים במחירי הדירות. קבוצת More מדווחת על מכירת דירות 5 חדרים בקרוב ל-1.9 מלש"ח ודירות גן ב-2.1 מלש"ח

שיתוף הכתבה
רחוב יקינטון בשכונת הפרחים בחריש (אתר העירייה)רחוב יקינטון בשכונת הפרחים בחריש (אתר העירייה)

מאז החלו העבודות להקמתה של העיר חריש בסמוך למחלף עירון לפני כעשור, הביעו גורמים רבים בענף הנדל"ן סקפטיות לגבי סיכויי הצלחתה של העיר. בין היתר עלו החששות כי בעיר החדשה שבה נבנו אלפי דירות בו זמנית, ללא אזורי תעסוקה ומסחר, תיווצר בעיית עודף היצע. עוד היה מי שהצביע על חיבוריה התחבורתיים הלקויים של העיר כמתכון לכישלון אפשרי, והיו מי שהזהירו מפני היווצרות חתך אוכלוסייה בעייתי ביישוב.

אולם קצת פחות מעשור לאחר המכרזים הראשונים בעיר, מספרים מחירי העסקאות בעיר סיפור אחר. לדברי לוט עדרי, זכיין אנגלו סכסון בחריש, עלו מחירי הדירות בחריש בשנה האחרונה בעשרות אחוזים, כאשר בחצי השנה אחרונה לבדה לדבריו הגיעו העליות לכ-30%. משווקים אחרים הפועלים בעיר מדווחים אף על עליות של 50% במהלך השנה האחרונה.

כך למשל, קבוצת MORE שבשליטת היזם חנן מור, שהיתה אחת החברות הדומיננטיות בבניית העיר ופיתוחה, מדווחת בימים אלה על מכירה של 40 יחידות דיור בפרויקט MORE חריש בשכונת הפרחים בעיר, בסכום כולל של 66 מיליון שקלים. מדובר במחיר ממוצע של 1.65 מלש"ח לדירה – מחירים אשר אכן נחשבים לגבוהים מאד ביחס לעיר, שבה על פי נתוני האתרים מדלן ויד2 נעו מחירי הדירות בעיר סביב ה-1.2 מיליוני שקלים עד לפני שנה.

מקבוצת MORE נמסר כי החברה מצפה למחירי מכירה של כ-30-35 אלף שקל למ"ר בשטחי המסחר, בהשוואה למחירי מכירה של כ-15,000 שקלים בתוכנית העסקית. "סך היקף החנויות שיימכר הוא כ-2,700 מ"ר חנויות קטנות, והחברה מצפה לקבל תמורת כ-80–90 מיליון שקל כפול משווי החנויות כפי שמופיע בספרי החברה"

בפילוח לפי חדרים, עמד מחירה של דירת 4 חדרים בשטח של 96 מ"ר פלוס 14 מ"ר על מחיר של כ-1.58 מיליון שקל, דירת 5 חדרים בשטח של  117 מ"ר פלוס 16 מ"ר מרפסת נמכרה במחיר של 1.87 מלש"ח, ומחיר דירת גן 5 חדרים בשטח של  117 מ"ר פלוס 98 מ"ר גינה עמד על מחיר 2.13 מיליון שקל.

במור מסבירים כי "העיר בתנופת התפתחות אדירה - נפתחים עוד גני ילדים ומוסדות חינוך, רק בשנה האחרונה נפתחו יותר מ-20 אשכולי גנים המונים יחד מעל ל-144 כיתות גן וכן נפתחו 19 בתי ספר חדשים. נהירה של תושבים חדשים וצמיחה מהירה באוכלוסיית העיר מובילה לביקוש חזק גם למסחר הרחוב בעיר ולעליית מחירי השכירות".

עוד נמסר כי החברה מצפה למחירי מכירה של כ-30-35 אלף שקל למ"ר, בהשוואה למחירי מכירה של כ-15,000 שקלים בתוכנית העסקית. "סך היקף החנויות שיימכר הוא כ-2,700 מ"ר חנויות קטנות, והחברה מצפה לקבל תמורת כ-80–90 מיליון שקל כפול משווי החנויות כפי שמופיע בספרי החברה".

בין הגורמים: גל הפוסט-קורונה ועצירת בניית השכונות החדשות

כזכור, רק באפריל השנה אישרה הממשלה את התוכנית לפיתוח חריש, שלפיה היא צפויה להכפיל את גודל האוכלוסייה. עדרי מאנגלו-סכסון מסביר כי המחירים הממוצעים שהיה ניתן לראות עד לא מזמן בחריש, של 1.2 מיליון שקל כבר לא רלוונטיים אלא רק בשכונה הישנה, שכונת העירייה, שבה מבנים ישנים משנות השמונים ועד התשעים.

עדרי גם מסביר את הסיבה לעליית המחירים בחריש, "המחירים היו מאוד זולים, אבל אז היה גל היסטרי אחרי הקורונה, גם של מכירה וגם של קנייה, אחד מביא את השני. אז מכרו את הדירות ב-800 אלף שקל. יש הרבה זוגות צעירים שחשבו שיעברו לגור שם, אבל משכירים את הדירה. למשל יש לי קליינטים שגרים ברמת גן  הם השכירו דירת גן ב-4,100 שקל. חלק מהקונים כבר מכרו את הדירה. העיר מקבלת אוכלוסייה יותר מסודרת. זה סוג של ג'נטריפיקציה.  גם אין יותר בנייה בהיקפים גדולים בחריש. אין כבר שכונות שנבנות במהירות. השכונה הבאה תיבנה עוד  4 שנים".

על שכונת הפרחים אמר עדרי כי "בשכונת הפרחים אין עמותות רכישה. מבחינה אדריכלית הדירות בנויות יותר טוב. הקבלנים השקיעו. יש יותר חילונים והיא יותר קרובה ליער ולנוף. שטח הנכסים הוא בין 97 מ"ר ל-110 מ"ר. זו שכונה שקיימת ארבע שנים. יש בה יותר יד שנייה ויד שלישית.  אצל הקבלנים נותרו רק שני בניינים של אפריקה ישראל ".

תופעה בולטת נוספת לדבריו היא ההיקפים הגבוהים של המגורים בשכירות ארוכת טווח בעיר: "בשכונת צוותא  למשל מה שנשאר עכשיו זה יותר שכירות מקבלנים מאשר מכירות. הם קיבלו את האדמה בזול, כדי שיוכלו להשכיר חמש שנים לטווח ארוך".

עם זאת לטענתו, הקבלנים דווקא מעלים את מחירי השכירות: "דירה ממוצעת בחמישה חדרים בהשכרה היא 3,000 שקל, הדירה מקבלן 3,500 שקל. הטענה של הקבלנים היא שכך הם מביאים אוכלוסייה יותר טובה. בעוד לפני שלוש שנים הוא היה משכיר ב-2,000 שקל".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:חנן מורחרישלוט עדרי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...