ראש מנהלת ההתחדשות החדשה בחדרה: "5,000 התחלות בניה בפינוי בינוי עד 2025"

לדברי גל לחמי אשר מונתה לפקיד לאחר מספר תפקידים במגזר הפרטי, "ההיתרים הראשונים לפינוי-בינוי יינתנו כבר בחודשים הקרובים". ולגבי חדרה היא משוכנעת: "זו עיר עם המון פוטנציאל שנמצאת רגע לפני התפרצות"

שיתוף הכתבה
גל לחמי (יחצ)גל לחמי (יחצ)

על אף שנכנסה לתפקידה רק לפני שבועיים, גל לחמי, ראש מנהלת ההתחדשות העירונית הטרייה בחברה הכלכלית חדרה לא מהססת לסמן את היעד לשלוש השנים הקרובות – התחלת בניה של 5,000 יחידות דיור במיזמי התחדשות עירונית עד שנת 2025. "העיר עוברת מהפכה משמעותית בכל הנוגע להתחדשות עירונית. ייבנו אלפי יחידות דיור ברישוי ותכנון. העיר עומדת להיבנות מחדש הלכה למעשה - גם מרכז העיר ישתנה וגם היא תימתח מערבה, בעיקר בכל הנוגע לשכונת גבעת אולגה".

לחמי אף מציינת שחלק מהפרויקטים קרובים מאוד ליישום: "אני צופה שההיתרים הראשונים לפינוי-בינוי יהיו כבר בחודשים הקרובים. שתי הסנוניות הראשונות הן פרויקט הגדוד העברי בשכונת אולגה שיוסיף 270 יחידות דיור, שההיתר שלו צפוי להתקבל עד הרבעון הראשון של 2023 ופרויקט נוסף יהיה ברחוב סמילנסקי במרכז העיר, שם ייבנו 208 יחידות דיור. בחודשים הקרובים הוא צפוי לעלות על הקרקע".

האזורים המרכזיים שצפויים להשתנות בשנים הקרובות לדבריה הם "מתחם הפיאצה ומתחם השוק - סמלים מרכזיים של העיר - צפויים להיתוסף 2,000 יחידות דיור ושטחי תעסוקה ומסחר. זה יפיח חיים בכל מרכז העיר, שכיום הוא ישן מאוד. תוכנית נוספת היא סלע בית"ר, שצפויה לחבר את אזור תחנת הרכבת למרכז העיר, ולהוסיף גם 1,500 יחידות דיור".

"אני יודעת לחשוב כמו יזם"

לחמי (35) היא בעלת תואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת רייכמן, ותואר ראשון במדעי המדינה מאוניברסיטת בר אילן. בשלוש השנים וחצי האחרונות היא שימשה מנהלת הפיתוח העסקי בחברת הנדל"ן הציבורית רותם שני , המתמחה בעיקר בייזום עסקות התחדשות עירונית וייזום נדל"ן למגורים. לפני כן שימשה לחמי מנהלת פיתוח עסקי בעמידר במשך ארבע שנים וחצי.

הדמיה של תוכנית מתחם הפיאצה במרכז חדרה (ניבה ואריאל אבירם אדריכלים)הדמיה של תוכנית מתחם הפיאצה במרכז חדרה (ניבה ואריאל אבירם אדריכלים)

איך את תופסת את המעבר מהשוק הפרטי לציבורי?

"זה מעבר דיכוטומי. יש הרבה הבדלים בין הפרטי לציבורי. ההבדל המרכזי הוא היחס לטעויות. במגזר הפרטי אם עשית טעות, תשלם עליה ותשתדל מאוד לא לחזור עליה, כי בסופו של דבר זה יוצא מהכיס שלך. במגזר הציבורי יש יותר סלחנות לטעויות. לי אישית קשה עם זה. זה בסדר לעשות טעות, אבל צריך ללמוד ממנה. זה משהו שאני הולכת להביא איתי מהמגזר הפרטי לציבורי.

"יש המון מאכערים - יזמים לא מקצועיים שמחתימים דיירים, וסוחרים בחתימות שלהם. צריך להחזיר את האמון דרך מנהלות ההתחדשות העירונית וליצור תהליכים סגורים יותר, כי בסוף כשהדיירים חותמים למאעכרים, אלה המתחמים שנתקעים. אני מתכוונת להיות גורם המקצועי שיהיה אפשר לדבר אתו"

"דבר שני הוא הפרספקטיבה על פרויקטים. במגזר הפרטי ההסתכלות היא על פרויקט בודד, או לכל היותר מספר מצומצם של פרויקטים בפרישה רחבה, בכמה ערים. במגזר הציבורי הפרספקטיבה רחבה והוליסטית יותר ובפרישה גיאוגרפית מצומצמת, כלומר אתה עוסק רק בחדרה. במגזר הציבורי יש משקל גדול יותר למדיניות ולאסטרטגיה, ולא רק שורת רווח. ברמה האישית, אני חושבת שהיכולת לשלב בין המיומנות של המגזר הפרטי לציבורי חשובה מאוד - בייחוד בתפקיד של ראש מנהלת, שבו יש הרבה ממשקים בין הפרטי-עסקי לציבורי".

אילו מיומנויות את מביאה אתך, שיעזרו לך במגזר הציבורי?

"בעיקר למדתי לקחת פרויקט מאפס ברמת כתובת, לנתח אותו בכל ההיבטים ולהתגבר על החסמים: כלכליים, תכנוניים, משפטיים ועוד, ולהרכיב אותו מחדש. אני מתכוונת לקחת את כל הידע הזה ולהעביר אותו למגזר הציבורי. בנוסף, אני יודעת לחשוב כמו יזם. כשאני אבוא לפגישה עם יזמים, אני אדע בדיוק מה הם חושבים ומה הם מתכננים, כי אתמול הייתי שם".


מה האתגר הגדול בתחום של התחדשות עירונית ?

"הקושי הגדול הוא ליישם. יש המון מאכערים - יזמים לא מקצועיים שמחתימים דיירים, וסוחרים בחתימות שלהם. צריך להחזיר את האמון דרך מנהלות ההתחדשות העירונית וליצור תהליכים סגורים יותר, כי בסוף כשהדיירים חותמים למאעכרים, אלה המתחמים שנתקעים. חשוב להתייעץ עם גורם מקצועי, ואני מתכוונת להיות גורם המקצועי שיהיה אפשר לדבר אתו".

מטרופולין שיחבר בין הצפון למרכז

לחמי היא ילידת חדרה, אך לא חושבת שזה תנאי הכרחי לתפקיד שלה: "אני חושבת שברמה המקצועית הייתי יכולה לעשות את זה בכל עיר. אבל יש משהו קסום בלחזור לעיר שגדלתי בה ולעזור לפתח אותה. הגעתי לחדרה כי אני מוצאת בה עניין - זו עיר עם המון פוטנציאל, שנמצאת לפני התפרצות.

"זו עיר שיש לה כמעט הכל", ממשיכה לחמי, "משאבי טבע אדירים כמו חוף ים, שאין להרבה ערים. יש לה פארקים ושטחים פתוחים המאפשרים גמישות יחסית והשלמת שטחים (לפרויקטים של התחדשות עירונית , במקרה שהשטח הבנוי לא מספיק, דנ"ק) כדי לייצר כדאיות כלכלית, ויש לה גם נגישות גבוהה לאזור המרכז: העיר נמצאת בסמוך לכבישים 2, 4, 6 ו-9, שהם כבישי אורך ורוחב. יש תחנת רכבת לחיפה ולתל אביב עם זמן נסיעה של 30 דקות. העיר תוכל לממש את עצמה באמצעות ההתחדשות העירונית".

לדבריה, העיר נהנית מנתוני הגירה חיובית, והיא מצפה שהנתונים יגדלו בשנים הקרובות. "בכל הארץ רואים קורלציה חיובית בין ערים שעוברות התחדשות עירונית למשיכה של אוכלוסיות חזקות. אני חושבת שזה מה שעומד לקרות בחדרה. העיר תהיה מטרופולין שיחבר בין צפון המדינה למרכז".

 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתפינוי בינוי חדרהגל לחמי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...