תוקף ההחלטה על מתן ההיתר פג - אך בית המשפט אישר לרשות להוציא היתר לתמ"א 38

בפס"ד יוצא דופן דחה ביהמ"ש ת"א עתירה נגד הוצאת היתר בניה לפרויקט תמ"א שהתבסס על החלטה שפג תוקפה. זאת בנימוק שניתן היה להאריך את תוקפה של ההחלטה

שיתוף הכתבה
תמ"א 38 (שאטרסטוק)תמ"א 38 (שאטרסטוק)

בית המשפט המחוזי בתל אביב בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים דחה לאחרונה עתירה נגד היתר בנייה שתוקפו פג, בנימוק כי ניתן לבקש הארכה במקרה זה.  ההליך התנהל בנוגע לבניין מגורים ברמת גן, שם הגיש יזם בקשה להיתר בנייה על פי תמ"א 38 . נגד הבקשה להיתר הבנייה הוגשה התנגדותו של אחד מדיירי  הבניין, ולאחר שהוועדה המקומית דנה בבקשה להיתר ובהתנגדות לה, היא החליטה לאשרה, בכפוף לתנאים מסוימים. 

נציין כי כדי לקבל היתר בנייה, יש להגיש בקשה להיתר בנייה לוועדה המקומית, וככל שזו תחליט לאשר את הבקשה להיתר בנייה, ניתן יהיה להפיק את היתר הבנייה מכוחה של אותה החלטה, כל עוד היא בתוקף.  מועדי תוקפה של החלטה לתת היתר בנייה, ואפשרויות הארכת תוקפה, קבועים בתקנות התכנון והבנייה (רישוי בנייה),תשע"ו-2016.

לאחר שניתן היתר הבנייה, הגיש המתנגד עתירה מנהלית ובה טען כי יש לבטל את היתר הבנייה, הואיל ותוקפה של ההחלטה שמכוחה הופק פקע שמונה חודשים לפני שניתן ההיתר. בית המשפט לעניינים מנהליים דחה את העתירה, ופסק כי למרות שהיתר הבנייה נחתם לאחר שפג תוקפה של ההחלטה לאשרו, אין מקום להורות על בטלותו.

עורך הדין יוני שוורץעורך הדין יוני שוורץ

בית המשפט הסביר את ההחלטה בכך כי  "אין בכך הפרה מהותית של הדין כדי להביא בהכרח לבטלותו של המעשה המנהלי". וכי "בהתאם להלכת הבטלות היחסית – יש לבחון את מהות הפגם, ולהתאים את הסעד הראוי לכלל נסיבות המקרה".

 לו הייתה מוגשת בקשה היה ניתן להאריך את היתר הבנייה

בית המשפט קבע כי בהתאם לתקנות ניתן היה להאריך את תוקפה של ההחלטה לתת את היתר הבנייה עד למועד שבו ניתן ההיתר בפועל, לו הייתה מתבקשת הארכה שכזו. לפיכך, למרות העובדה שהיתר הבנייה ניתן לאחר שפג תוקפה של ההחלטה לתת אותו, ועל אף שלא התבקשה הארכת תוקפה של ההחלטה - אין לבטל את היתר הבנייה. וזאת מאחר שההיתר ניתן בתוך התקופה שעל פי התקנות הייתה קיימת אפשרות להאריך את תוקפה של ההחלטה – ומשכך, במקרה שכזה, ראוי להחיל את הלכת הבטלות היחסית. הלכה זאת מאפשרת להבחין בין תוצאות הפגם, לבין תוצאתו המשפטית, ולהתחשב הן באינטרס של היזם ושל הדיירים להתחיל את הבנייה, והן באינטרס הציבורי, בחיזוק הבניין והוספת ממ"דים לדירות, ולא לבטל את היתר הבנייה.

 כאמור, בית המשפט ביסס את פסק דינו על כך, שממילא ניתן היה להאריך את תוקפה של ההחלטה לתת את היתר הבנייה. יצוין, כי גם אם הייתה חולפת  תקופה זו, בהתאם לפסיקות שונות של בתי המשפט לעניינים מנהליים, בתנאים מסוימים, קיימת לבית המשפט "סמכות טבועה" להאריך את תוקפה של החלטת הוועדה המקומית. 

שאלת הפעלת הסמכות נוגדת את הסמכות הרגילה של בית המשפט לעניינים מנהליים

ואולם, החלטה שקיבל לאחרונה בית המשפט המחוזי חיפה בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים, מסבכת את התמונה. במסגרת עתירה מינהלת נגד הוועדה המקומית לתכנון ובנייה חיפה, בית המשפט לעניינים מנהליים הציג גישה שונה ואף קבע כי "שאלת הפעלת 'סמכות טבועה' לשם הארכת מועדים מעבר לאלה שנקבעו בדבר חקיקה, נוגדת את סמכותו הרגילה של בית המשפט לעניינים מנהליים".

לפיכך, אנו ממליצים ליזמים שלא להשתהות, ולהפיק את היתר הבנייה במהירות המרבית, טרם שתפקע החלטתה של הוועדה המקומית.

 הכותב הוא עו"ד יוני שורץ ראש תחום תכנון ובניה ממשרד גינדי כספי ושות ', המתמחה בנדל"ן תכנון ובניה, בסיועו של מר יוסף מינץ (טרום מתמחה).


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:תמ"א 38היתר בנייהמשפטוןיוני שוורץ
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...