לשכת השמאים נגד אתר יד2 ומחשבוני הנדל"ן: "גורמים נזק כספי רב לציבור הצרכנים"

הלשכה פנתה אל הרשות להגנת הצרכן בדרישה כי תתערב להסדרת תחום הערכות השווי שנעשה לטענתה על ידי אתרים שאינם מוסמכים לכך, בהם גם מחירון שמפעיל אתר יד2. תגובת יד2: "מובהר למשתמשים כי לא מדובר בשומת מקרקעין ואין בה כדי לגרוע מעבודתם החשובה של השמאים"

שיתוף הכתבה
חיים מסילתי, יו"ר הלשכה (פוטו מרסל)חיים מסילתי, יו"ר הלשכה (פוטו מרסל)

לשכת שמאי המקרקעין יוצאת נגד מחשבוני הנדל"ן השונים, המופעלים על ידי אתרי לוחות, בהם גם אתר יד 2. במכתב חריף ששלחו בימים האחרונים יו"ר הלשכה חיים מסילתי ויו"ר ועדת מחקרי השוק יריב דרורי אל הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, לעו"ד מיכאל אטלן, יצאו נגד תופעת הערכת שווי של נכסי מקרקעין הניתנות על ידי מחשבוני נדל"ן ומתווכים. טענתם המרכזית היא כי בפעילותם של אלה יש משום הפרה של חוק שמאי המקרקעין לפיו "לא יעסוק אדם בשומת מקרקעין דרך שירות לכל בשכר, אלא אם כן הוא שמאי מקרקעין".    

"בשנים האחרונות אנו עדים למקרים רבים בהם מתווכי נדל"ן (אשר נראה שלא מחזיקים ברישיון שמאי מקרקעין) מציעים שירותי הערכת שווי נכס כחלק מהשירות הניתן על ידם", נכתב, זאת בנוסף לאתרי אינטרנט אשר מציעים שירותי "הערכת שווי" לציבור הרחב. "העובדה שהפעילויות הללו קיימות, מהווה סכנה ברורה וממשית להטעיית הציבור ולגרימת נזק אשר יכול להסתכם בסכומי כספי נכבדים בעת נעשה סחר בנכס".

אחד הגופים המוזכרים במכתב השמאים הוא אתר יד 2 המציע את מחירון YADATA. המכתב מציין שהמחירון מבוסס על עסקאות מרשות המיסים ועל היצעים מהאתר. היות וערכי המחירון מושפעים מעסקאות ברשות המיסים, אין הוא לוקח בחשבון עסקאות אשר אינן מדווחות באופן מדויק ועלולות להיות מוטעות (כך שניתוחן מצריך ידע שמאי מקצועי). הרי שללא מידע זה, עלולה להיווצר סטייה.

לפי בדיקה שעשו, השמאים טוענים שהסטייה יכולה להגיע עד לעשרות אחוזים – סכומי כסף רבים לכל המשתמע מכך. בנוסף, הסתמכות על מערכת ההיצעים באתר יד 2 יכולה לכאורה לייצר מניפולציה שעלולה להשליח על מחיר המחירון, למשל בעזרת מרשם היצעים פיקטיביים להעלאת ערך של נכס.

באשר למתווכי הנדל"ן, הטענות המרכזיות של השמאים כנגדם היא שאינם בעלי זכות חוקית לקבוע שווי שוק של נכסים. נוסף על כך, הצגתם של מתווכי נדל"ן פעמים רבות את עצמם, כ"יועצי נדל"ן" יכולה להביא להטעיה משום שאינם מוכשרים לכך מכוח החוק. "לכל טעות כאמור עלולות להיות השלכות קשות אליהן נלווה נזק ממוני רב לציבור הצרכנים בישראל", סיכמו מסילתי ודרורי את הפניה, "לאור האמור אבקש את התייחסות וטיפול הרשות להגנת הצרכן בנושא חשוב זה".

מאתר יד2 נמסר בתגובה כי "מחשבון הידעת הינו מחשבון חכם, אשר מעניק אומדן סטטיסטי בעל טווח מחירים לקונים ולמוכרים, על מחיר נכס תוך שניות באתר. יש לזכור שהערכה מבוססת על נתונים יבשים, ולכל נכס יש את האופי הייחודי שלו שמשפיע על ערכו.

"המחשבון מתבסס על אלגוריתם שרץ על מאגר Big Data המורכב מאלפי מודעות שפורסמו בלוח יד2, וכן מאגר שכולל אלפי עסקאות נדל"ן שהתבצעו בפועל (רשות המיסים). מדובר באלגוריתם שפותח על בסיס שירות שמציעה חברת אקסל שפרינגר (Axel Springer),חברת האם של יד2, הפועל בטכנולוגיית Machine Learning, וזוכה להצלחה רבה בלוחות נדל"ן במדינות אירופה בהן צרפת ובלגיה. שירות דומה מוצע גם בחברות מתחרות בארץ ובעולם. כפי שמובהר למשתמשים בהודעה מפורשת באתר, לא מדובר בשומת מקרקעין ואין בה כדי לגרוע מעבודתם החשובה של שמאי המקרקעין".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:תיווךלשכת השמאים בישראליד 2שמאישמאותמחירוןשוויחוק השמאי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...