שיכון ובינוי הוכנסה לרשימת החברות הריכוזיות

זאת לאחר שחצתה את רף מחזור המכירות והאשראי העומד על 6.14 מיליארד שקל, ומגדיר אותה כחברה ריאלית משמעותית. המשמעות היא שהרגולטור יצטרך להתייעץ עם ועדת הריכוזיות לפני מתן זכויות לחברה

שיתוף הכתבה

 

שיכון ובינוי דיווחה לבורסה אתמול  כי הוועדה לצמצום הריכוזיות כללה אותה ברשימת הגורמים הריכוזיים (ובתוך כך כלל התאגידים בקבוצה וכן בעל השליטה בחברה) בהתאם לחוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות.

החברה נכללה ברשימה משום שנחשבת גורם ריכוזי ותאגיד ריאלי משמעותי. הוועדה מסבירה, "הסיבה להכללת הקבוצה ברשימה היא מחזור המכירות הקובע והאשראי הקובע של הקבוצה שחצו בשנת הכספים 2021 את הרף להגדרתן כריאליות משמעותיות (6.14 מיליארד שקל)". 

בהתאם לחוק, רגולוטור אשר מוקנית לו הסמכות להקצאת זכות, דוגמת רישיון או חוזה או החזקה משמעותית בתחום תשתית חיונית, נדרש בעת קבלת החלטה על הקצאה או על אי הקצאת הזכות כאמור לגורם ריכוזי, לשקול שיקולי ריכוזיות כלל משקית, דוגמת מניעת הרחבת הפעילות של גורם ריכוזי, בשים לב לאחר שהתייעץ עם הוועדה.

בשיכון ובינוי מציינים כי אין באפשרותה של החברה להעריך את השפעת הכללתה ברשימה על פעילותה והיא בוחנת את ההשלכות ושוקלת את צעדיה, כולל הגשת ערעור.  עם זאת, "ככל שהוועדה תקבל החלטה עלולה להיות לכך השפעה מהותית על החברה".

החוק שמנסה לפרק את הפירמידות

חוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות נחקק בשנת 2013 כדי ליישם את המלצות הוועדה הממשלתית להגברת התחרותיות במשק. הוועדה מצאה כי המשק בישראל מתאפיין בריכוזיות חריגה בין-ענפית ביחס לשווקים בעולם, המתבטאת בין השאר בכך שמספר מצומצם של אנשי עסקים שולט בשיעור גדול  של נכסים ריאליים (דוגמת נדל"ן) ופיננסיים  (דוגמת בנקים) . הוועדה סברה כי שליטה זו מושגת בחלק ניכר מהמקרים באמצעות קבוצות עסקיות המסודרות במבנה פירמידלי. 

המלצות הוועדה התייחסה לשלושה מישורים: החובה לשקול שיקולי ריכוזיות כלל-משקית ושיקולי תחרותיות ענפית בהקצאת זכויות, דוגמת המקרה של שיכון ובינוי ; השני, הגבלת השליטה בחברות במבנה פירמידלי; והשלישי, הפרדה בין תאגידים ריאליים משמעותיים ובין גופים פיננסיים משמעותיים. 

הסימן הראשון בפרק שכותרתו "שיקולי ריכוזיות בהקצאת זכות לגורם ריכוזי", עוסק בחובתו של כל משרד ממשלתי המבקש להקצות נכסים ציבוריים (רישיונות, חוזים או מניות בתשתיות חיוניות והפרטות של חברות ממשלתיות) לגורמים ריכוזיים במשק, לשקול שיקולי ריכוזיות כלל-משקית בהתייעצות עם ועדת הריכוזיות. יו"ר וועדת הריכוזיות הוא הממונה על הגבלים עסקיים ולצדו בוועדה חברים מנכ"ל משרד האוצר וראש המועצה הלאומית לכלכלה.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:שיכון ובינויחוק הריכוזיותטמיר כהן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...