דחיינות התכנון הכתה שוב: ככה משבר הדיור לא ייפתר לעולם

בעולם התכנון, גם כאשר מתקבלות ההחלטות הנכונות ביותר, יהיה מי שייפגע. החלטת המועצה הארצית אתמול שלא להחליט לגבי אופן הבניה סביב תחנות המטרו היא סממן להתנהלות שלא תאפשר לנו לפתור את משבר הדיור וגם לא לצאת מהפקקים

שיתוף הכתבה
צילום: אלעד מלכהצילום: אלעד מלכה

החלטתה של המועצה הארצית לתכנון ובניה אתמול שלא להכריע בעניין הגבלות הבנייה על תמ"א 38 בסמיכות לתחנות המטרו המתוכננות ולהעביר את הנושא לעיון נוסף בוועדות המחוזיות והמקומיות, החזירה אותי קצת יותר מחודש אחורה, אל ימי פיזור הכנסת. אז כשלה המערכת הפוליטית באישורו של חוק המטרו והשאירה את העבודה לממשלה המתפקדת הבאה שתושבע, אלוהים יודע מתי. על פניו, אין קשר ישיר. מדובר בגופים שונים שנדרשו להחליט בנושאים שונים שמלבד הכותרת "מטרו" אין להם הרבה מהמשותף. אך שני המקרים מלמדים על הרפיון וחוסר הנחרצות שמאפיין את קידומו של הפרויקט ההנדסי הגדול והיקר ביותר מקום המדינה.

אין לי שום דבר נגד עיון נוסף במחוזות. יש סיכוי טוב שיעלו שם על כמה טעויות. סביר להניח שידייקו את התוכנית ויוסיפו לה תובנות חשובות. אלא שבינתיים יחלפו עוד כמה חודשים שבהם תושבי אלפי בניינים רעועים בגוש דן לא יבינו אם אפשר או אי אפשר לקדם תמ"א 38 בבניין, ועוד כמה חודשים שבהם אף יזם, בין אם של תמ"א 38 ובין אם של פינוי-בינוי, לא ירצה להתקרב אליהם. ובינתיים, כפי שהמחיש לנו מקרה הפינוי הבהול של המבנה ברמת גן לפני שבועיים – הזמן לא משחק לטובת אף אחד.

ההתנהלות הזו מדאיגה לא רק בגלל הנושא הספציפי שנדון במקרה הזה – האופן שבו יש לבצע התחדשות עירונית בסביבתן של תחנות המטרו, אלא משום שלמערכת התכנון הישראלית אין את הפריווילגיה להמשיך להתנהל במקצבים הללו. בכל יום שחולף, אתגרי התשתיות הולכים ומתעצמים, בעיקר באזור גוש דן, ואנשי התכנון צריכים לקבל שורה ארוכה  של החלטות, שגם בחיוניות שבהן תמיד יש מי שמפסיד.

במקרה זה קדמה לדיון זעקתם המובנת של כל העוסקים בתמ"א 38 – יזמים, עורכי דין ודיירים. יחד עם זאת לא נראה שיש מחלוקת אמיתית לגבי האמת הצרופה שבבסיסה של תמ"א 70, והיא שבסמוך לתחנות מטרו בלב גוש דן אין כל הצדקה לבניית פרוייקטים שמוסיפים 10 או 12 דירות למרחב. על מנת לנצל באופן יעיל את הקרקע בנקודות הללו על המדינה לדאוג להוספת אלפי דירות סביב כל אחת מהתחנות הללו.

איני יודע האם מחאת היזמים היא זו שהובילה את המועצה הארצית ואת העומד בראשה עו"ד שלומי הייזלר לדחות את ההכרעה בנושא, או שהיו אלו סיבות אחרות. כך או כך, על מוסדות התכנון הבכירים של המדינה ללמוד לקבל החלטות מהר וביעילות. שכן בצורה שהדברים מתנהלים כעת, לעולם לא נצא מהפקקים וגם לא נפתור את משבר הדיור.  


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:המועצה הארצית לתכנון ובנייההמטרו של גוש דןתמ"א 70תמ"א 38שלומי הייזלר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...