השוק מגיב להאטה: "התייקרות המשכנתאות שלחה את הרוכשים לשבת על הגדר"

הירידה החדה בהיקף העסקאות מחלקת את בכירי הענף לשניים: אלו שסבורים כי מדובר בהאטה נקודתית ואלו שמכינים עצמם לתקופה ממושכת של ירידה בפעילות. על הסיבות מסכימים כולם: עליית ריבית בנק ישראל ורמת המחירים הגבוהה

שיתוף הכתבה
בניה בירושלים (שאטרסטוק) בניה בירושלים (שאטרסטוק)

נתוני הלמ"ס שפורסמו היום (ה') לפיהם מגמת הירידה בכמות העסקאות מתעצמת, עוררו גל תגובות ברחבי ענף הבניה . עם זאת ניכר כי יש מחלוקת בין מי שסבור כי מדובר בהאטה נקודתית, ובין אלו אשר רואים בהאטה מגמה שתלווה אותנו לאורך תקופה ממושכת. כזכור, על פי הנתונים שפורסמו, במהלך חודש מאי האחרון נמכרו 3,788 דירות חדשות, נתון המשקף צניחה של 19% בכמות הדירות שנרכשה בהשוואה לחודש מאי אשתקד.

שמאי המקרקעין ירון ספקטור , בעלים ומנכ"ל משרד ירון ספקטור שמאות מקרקעין: "הירידה במכירת הדירות החדשות כפי שמראים נתוני הלמ"ס ממשיכה את המגמה של החודשים האחרונים, ועשויה לרמז שהשוק אולי הגיע לקצה. כבר לא רואים את השתוללות הביקושים שאפיינה את השנה האחרונה ואנו אכן מזהים ירידה בכמות העסקאות, בעיקר בתל אביב.

"להערכתי המגמה תתגבר, בעקבות התיקון לחוק המכר שפוגע ברווחיות של הקבלנים עקב אי הצמדה של מחיר הדירה המלא למדד. מה שקורה בשטח הוא שקבלנים רבים מקפיאים עסקאות כדי להבין את הלך הרוח של השוק – בגלל העתירה של התאחדות הקבלנים לבג"ץ נגד התיקון ועמדת משרד המשפטים שרמז שייתכן וישנה בעייתיות חוקתית בתיקון. להערכתי, מגמת ההאטה במכירות תימשך גם בחודשים הקרובים".

עו"ד זיו כספי, מייסד ושותף משרד עורכי הדין גינדי כספי ושות ׳: "הירידה במכירת הדירות משקפת מצב קיים בו חלק מהרוכשים חזרו לשבת על הגדר בעקבות התייקרות המשכנתאות, לאחר עליית הריבית והצפי להמשך ההתיקרות שלהן גם בשנה הקרובה. מחירי הדירות המאמירים והמצב הפוליטי בישראל, יחד עם ההשפעות העולמיות, מובילים יחדיו לחוסר ודאות ולחשש מחוסר יציבות בקרב הרוכשים, ויוצרים מגמת האטה בשוק. שוק הנדל"ן הישראלי ידע תקופות כאלה, אך מכולן הוא גם ידע לצאת ולחזור למימדים רגילים. אני מאמין שכך יקרה גם לאחר התקופה הנוכחית – השוק חזק מספיק ושרד בעבר משברים גדולים יותר. להערכתי מגמת ההאטה היא זמנית בלבד ולא תימשך זמן רב".

עוד זיו כספי צילום סם יצחקובעוד זיו כספי צילום סם יצחקוב

תומר רייפמן מנכ"ל יעז התחדשות עירונית מקבוצת יעז: "לתפיסתי הנתונים על ירידות מתונות לא מצביעות על מגמה וגם לא על האטה בשוק. הביקושים לדירות כפי שעולה מהנתונים עדיין גבוהים מאד. עליית הריבית גורמת לחלק לרוכשים להשתהות מעט עם רכישת הדירות וזה גורם לירידות הקלות במכירות. כמו כן, התיקון לחוק המכר עושה את הפעולה ההפוכה ודווקא מתמרץ רוכשים לקנות. להערכתי אי אפשר לבשר על הצטננות של השוק, אם נבחן את הנתונים בתום השנה הנוכחית להערכתי נמשיך לראות את השוק תוסס ואיתן כתמיד".

תומר רייפמן צילום קרן מזורתומר רייפמן צילום קרן מזור

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין חיים מסילתי: "עליית הריבית החדה של 1.15% במצטבר בחודשים האחרונים והצפי לעלייה בעוד 1.5% בשנה הקרובה גורמת להשתהות בסגירת העסקה בקרב הרוכשים, וזה הגורם המרכזי לירידה במכירות שמראה הלמ"ס. יחד עם זאת, אנחנו רואים שרמת המחירים נשארת גבוהה כך שניתן לראות שהביקושים מספיק חזקים.

"בניתוח נוסף של המגמות העולות מהנתונים, רואים כי הערים נתניה ואשקלון מובילות בכמות הדירות החדשות שנמכרו, להערכתי זה נובע מהעובדה שהציבור מחפש אלטרנטיבות בערים איכותיות שהמחירים בהן עדיין שפויים. רוב הרוכשים מבינים שערים כמו רמת גן או ת"א הן כבר לא בהישג ידו וקונים דירות בערים מרוחקות מעט מהמרכז".

חיים מסילתי צילום דנה קופלחיים מסילתי צילום דנה קופל

יגאל צ'ודנר, מנכ"ל חברת נתיבי הקמה המתמחה בניהול הליכי רישוי וסטטוטוריקה: "בתקופה כה ארוכה שבה אין יציבות שלטונית, לפני בחירות והרכבת ממשלה או ממשלות חדשות, אנו צפויים לתנודתיות בנתוני רכישת הדירות ב-8 חודשים הקרובים לפחות. יישום החלטות הממשלה מוטל בספק, אג׳נדה עתידית אינה ידועה כלל ומכרזי קרקעות ממשיכים לצאת לשיווק ללא תכנון. אם נוסיף לכך את התייקרות החשמל וחומרי הבנייה, זה לא מרמז טובות ונתוני הלמ״ס העתידיים ישקפו את זה רק יותר ויותר".

יגאל צודנר צילום אילן ספיראיגאל צודנר צילום אילן ספירא

כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:חיים מסילתידירות חדשותירון ספקטורלמ"סתומר רייפמןיגאל צ'ודנרזיו כספירכישת דירות חדשות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...