ש"ס התנגדה, עיריית ירושלים תקעה פרויקט התחדשות במגזר החרדי

חשיפת מרכז הנדל"ן: בעקבות התנגדות ש"ס הסירה עיריית ירושלים את שמה כמגישת תוכנית לבניית מאות דירות חדשות בשכונת שמואל הנביא, שבניינים רבים בה הוגדרו מסוכנים. דיון חוזר שאמור היה להתקיים בתוכנית מתעכב: "ראש העיר קובע את סדר היום, ולא מעלה את התוכנית לדיון"

שיתוף הכתבה
משה ליאון (ראובן קופיצ'ינסקי) אליעזר ראוכברגר (אריה לייב אברמס) על רקע השכונהמשה ליאון (ראובן קופיצ'ינסקי) אליעזר ראוכברגר (אריה לייב אברמס) על רקע השכונה

מזה שנים רבות שתושבי השכונה החרדית שמואל הנביא בירושלים מבקשים לקדם בה שורה של תוכניות פינוי בינוי במטרה לחדש את בנייני המגורים, ומסיבה טובה. חלק ניכר מבנייני השיכון שהוקמו במקום בשנות ה־50 סובלים מליקויים הנדסיים חמורים וחלקם הוגדרו בעבר כמבנים מסוכנים. למרות זאת, מזה זמן רב שאחת התוכניות הגדולות במתחם אינה מתקדמת, וזאת על אף שרוב תושבי המתחם כבר חתמו על הסכם לקידום הפרויקט מול החברה היזמית חוצות ירושלים.

מדובר בתוכנית ברחוב עץ הדר 1-19 שמסמכיה אף הועברו אל הוועדה המחוזית בחודש פברואר האחרון. התוכנית מציעה את בנייתן של 220 דירות חדשות במקומן של 76 דירות ותיקות הבנויות כיום במקום. לטענת הדיירים, מאז הועברה, התוכנית נתקעה, וזאת לאחר שהעירייה החליטה שאינה מתכוונת להמשיך לקדם אותה. לטענת התושבים, התקבלה ההחלטה מטעמים פוליטיים פסולים.

מאחר שהתוכנית עוברת בסמוך לתוואי הרכבת הקלה, קידום התוכנית בוועדה המחוזית מחייב את הצטרפות העירייה כמגישה של התוכנית. על אף שהוועדה המקומית אישרה את הצטרפות העירייה כמגישה בתוכנית, בסופו של דבר לא הצטרפה העירייה בפועל בעקבות ערעור מטעם חברי ש"ס במועצה אשר הפעילו לחץ פוליטי על ראש העיר לסגת מההגשה. בעקבות זאת, הסירה הוועדה המקומית ירושלים את עצמה מרשימת המגישים דבר שהוביל לכך שהתוכנית לא עמדה בתנאים שיאפשרו את קידומה בוועדה המחוזית.

מהנדס המבנים המסוכנים: "קיימת סכנה ממשית"

שכונת שמואל הנביא הוקמה בשנות ה־50 בירושלים כשכונת עולים. כיום, חלק גדול מהדירות סובלות מרטיבות קשה, מערכות חשמל ומים מסוכנות וקורות בטון מתפוררות. בשנתיים האחרונות הדיירים קידמו תוכניות פינוי בינוי ראשונות מסוגן במגזר החרדי ובהיקף כולל של אלפי דירות, ובהן גם את התוכנית ברחוב עץ הדר. 

מקלט בשכונה באדיבות דיירי השכונהמקלט בשכונה באדיבות דיירי השכונה

באוגוסט 2018, פרסם מהנדס מבנים מסוכנים של עיריית ירושלים "הודעה על קיום סכנה ממשית המתייחסת לבניין 92 ברחוב שמואל הנביא". בממצאיו כתב המהנדס: "בקומת כניסה של הבניין ניתן לראות סדקים, התנתקות ונשירת גושי בטון וברזל חלוד מעמודים שנמצאים באזור הכניסה לבניין ובאזור חדרים טכניים. בנוסף ניתן לראות התפוררות ונשירה גושי בטון וברזל חלוד בחלקי התקשרות לחדרים הטכניים וסדרים בקירות הבניין". בהתאם לדברים הללו קבע המהנדס "שהבניין מהווה סכנה למחזיקים, לציבור ולנכסים הסמוכים" וקבע שיש לבדוק את יציבות המערכת הקונסטרוקטיבית של הבניין ולבצע חיזוקים ותיקונים לפי תוצאות הבדיקה בתוך 45 יום.

גם במכתב שפורסם כשנה וחצי לאחר מכן במסגרת סקירת מבנים עבור משרד התחבורה, שנעשתה בשמואל הנביא 4 המסקנות היו דומות: "אני מבקש ממך להפנות את הנושא למחלקת מבנים מסוכנים על מנת שאיש לא ייפגע". אך מעבר לכמה מקרים נקודתיים הקשורים לעבודות הרכבת הקלה במתחם, לא נעשו עבודות תחזוקה ובדיקה מעמיקה של בטיחות המבנים מטעם העירייה עד ליום זה. יתרה מכך, האחריות גולגלה לפתח הדיירים, אשר יזמו את הרעיון לבצע התחדשות עירונית בצורה של פינוי בינוי בשכונה.

האשמות לפוליטיקה מגזרית

באתר עיריית ירושלים, ניתן למצוא את תב"ע התוכנית תחת מדור תכנון ובנייה, וממנה עולה שהתב"ע התקבלה ב־4.7.2021, ולאחר כחצי שנה התוכנית החלה בתהליך ההפקדה. הוועדה המקומית, כאמור, החליטה להצטרף כמגישת התוכנית. ב־22 בחודש פברואר האחרון אישרה הוועדה המקומית לתכנון ובניה החלטה להפקיד את התוכנית בוועדה המחוזית ומאותו ציון דרך אין עדכון או ציון תאריך לדיון זה או אחר בתוכנית.

יום לאחר העברת ההחלטה לוועדה המחוזית שלחו חברי סיעת ש"ס מכתב ליו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובניה בירושלים, אליעזר ראוכברגר (דגל התורה) ובו ביקשו לקיים דיון חוזר בתוכנית זו בנימוקים שהתוכנית משנה את אופיה ופניה של השכונה ושראוי שתוצג באופן שקוף לבעלי הנכסים. עוד טענו כי יש לבחון את התוכנית באופן רציני ומושכל תוך שמיעת עמדותיהם של הרבנים המתגוררים בשכונה, קודם אישורה. מאז כאמור נבלם קידומה של התוכנית.

בשיחה עם יעקב צויבל, מנכ"ל חוצות ירושלים, החברה היזמית שמקדמת את הפרויקט, הוא מספר: "בעקבות כך שהתוכנית בבלוק 7 (עץ הדר) נתקעה, מסרו לנו ממינהל התכנון בעירייה שאין טעם להמשיך בתהליך משום שהעירייה לא יכולה להצטרף כמגישה. כשיפסקו העניינים הפוליטיים העירייה תוכל להצטרף והדברים יוכלו להתקדם. יש לנו כמה בניינים נוספים שהגיעו לרוב הנדרש וגם איתם אנחנו לא מתקדמים".

שכונת שמואל הנביא באדיבות נציגות דיירי השכונהשכונת שמואל הנביא באדיבות נציגות דיירי השכונה

המצב נשאר כמו שהוא

נציגות הדיירים של רחוב עץ הדר טוענת שהסיבה בגינה הפרויקט תקוע היא סיבה פוליטית וכניעתו של ראש העיר ללחצים הפוליטיים הללו היא זו שתוקעת את את הפרויקט רחב ההיקף, הראשון בהיקף כה משמעותי במגזר החרדי. "מה שקרה הוא שהגישו ערר בעירייה, ומה שצריך היה לקרות הוא דיון בערר כחלק ממליאת מועצת העיר. אבל זה פשוט לא קרה. משה ליאון קובע את סדר היום ולא מעלה את הדיון במליאה כבר כמה חודשים וללא המהלך הזה התוכנית תקועה".

במכתב ששלחו לאליעזר ראוכברגר בתחילת החודש באמצעות עו"ד מאיר דויטש טענו שמכתב שנשלח בעניין תקיעת התוכנית בתחילת חודש מרץ לא קיבל מענה עד לרגע זה למרות שהוא מייצג למעלה מ־80% מבלי הדירות במתחם. בנוסף, במכתב, צוין שהתייחסתו של ראוכברגר הכרחית לאור מרוכבתו של הפרויקט והרגישות סביב הציבור החרדי. כמובן שהנקודה החשובה ביותר שהועלתה במכתב היא מצבם הפיזי של הבניינים שדורש התייחסות וטיפול. גם למשה ליאון נשלח מכתב על ידי עורך דין הדיירים, וגם עליו לא התקבלה תגובה.

הדיירים טענו שיתרה מזאת, הם פנו בתור נציגות דיירים חוקית של אלפי תושבים לעוזרו של ראש העירייה בבקשה להיפגש איתו על מנת לפתור את המחלוקות בין הצדדים אך נענו באופן מזלזל ומעליב לטענתם.

"הנושא יידון בהתאם ללוח הזמנים של הוועדה המקומית"

מעיריית ירושלים נמסר: "מדובר בתכנית להתחדשות עירונית אשר אושרה ע"י הוועדה המקומית. על ההחלטה הוגשה בקשה לדיון חוזר במליאת הוועדה, ע"י מספר חברים, בהתאם לחוק התכנון והבנייה. הנושא יובא לדיון בהתאם ללוח הזמנים ולסדר היום של הוועדה המקומית".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עיריית ירושליםמשה ליאוןירושליםפינוי בינוי שמואל הנביאבניינים מסוכניםפוליטיקהמבנים מסוכנים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...