המועצה הארצית מקדמת עמדות טעינה לכלי רכב חשמליים בתחנות דלק

המועצה החליטה לתקן את תוכנית המתאר הארצית לתחנות דלק כך שיתווספו עמדות טעינה מהירות לרכבים חשמליים ועמדות תדלוק במימן

שיתוף הכתבה
עמדת הטענה לרכב חשמלי (unsplash)עמדת הטענה לרכב חשמלי (unsplash)

המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה היום (ג') לקדם תיקון לתוכנית מתאר ארצית המסדירה הקמת עמדות טעינה לכלי רכב חשמליים בתחנות תדלוק לצורך הטענה מהירה של כלי רכב חשמליים. כיום תוכנית המתאר כוללת התייחסות לסוגי הנעה שאינם בנזין או סולר אלא גז טבעי וגפ"מ, ולפיכך הוצע כי תעשה התאמה גם לעניין עמדות הטעינה המהירות בחשמל וגם לנושא התדלוק במימן.

הכנת התוכנית הינה בהמשך להחלטת הצוות הבינמשרדי בראשות מינהל התכנון , שהוקם מתוקף החלטת ממשלה 542 מיום 24.10.2021, אשר בחן את ההסדרים הנדרשים בתחום התכנון והבנייה, על מנת לקדם את הליכי התכנון הנדרשים למעבר לתחבורה מאופסת פליטות. התיקון עתיד לאפשר ולקדם טעינה חשמלית של כלי רכב חשמליים בתחומי תחנות תדלוק, בדגש על טעינה מהירה ואולטרה מהירה, וכן לאפשר תדלוק רכבים במימן ובדלקים נקיים נוספים, ובכך לסייע למאמצי הממשלה למעבר לתחבורה נקייה וחליפית. תחנות התדלוק נותנות מענה לנהגים ונהגות רבים שאין באפשרותם להטעין את הרכב החשמלי בבית, במקום העבודה או בחניון סמוך, כאשר מהלך זה צפוי לתת פתרון משמעותי לטעינת כלי הרכב החשמליים.

מינהל התכנון בחן את המישורים הסטטוטוריים בהם ניתן לקדם את נושא עמדות הטעינה לכלי הרכב החשמליים, ומצא בין היתר כי נדרש להתאים את תכנית המתאר הארצית לתחנות תדלוק. במישורים האחרים פועלים מינהל התכנון ושמרד האנרגיה לקידום תקנות בנייה, הנחיות לעיצוב הרחוב והנחיות לתכניות כוללניות וגיבוש מסמך אנרגיה לעיר נקייה מפליטות באמצעות צוות בינמשרדי.

בשנים האחרונות, ולאור החלטות ממשלה וקידום חוקים בעניין השימוש ברכב החשמלי, מעודדת הממשלה, בהובלת משרד האנרגיה, את השימוש ברכב החשמלי. לעומת הרכב המונע בדלק או סולר, ברכב החשמלי אפשרויות טעינה בכמה אופנים – עמדות טעינה באזורי המגורים, המסחר והתעסוקה ברמת מתח נמוכה ולאורך שעות, ועמדות טעינה מהירות ומהירות במיוחד ברמת מתח גבוהה יותר בתחנות טעינה ייעודיות. המהלך נעשה בהובלת משרד האנרגיה, שבשיתוף משרדי ממשלה נוספים פועל להסדרת מכלול הנושאים הדרושים על מנת לייצר את התנאים האופטימליים לפיתוח שוק כלי הרכב החשמליים בישראל, ומקדם הסרת חסמים להאצת המשק.

משרד האנרגיה כבר הקצה ב-2018 כ-30 מיליון שקלים להקמת כ-2500 נקודות טעינה, בפריסה רחבה ומגוונת, לכל רוחבה ואורכה של המדינה. במסגרת מכרזים אלה, הוקמו עד היום למעלה מ-1000 שקעי טעינה ברחבי בארץ. במהלך השנה הקרובה, צפויה להסתיים הקמתן של מרבית שקעי הטעינה שנותרו.

בנוסף, יצא המשרד השנה במכרז נוסף להקמת עמדות טעינה ציבורית בהיקף של 8 מיליון שקלים, ועד סוף השנה ייצא בעוד שני קולות קוראים להקמת עמדות טעינה בתמיכה של כ-16 מיליון שקלים. עמדות אלו יהוו הרחבה של בסיס הטעינה במרחב הציבורי וברשויות המקומיות ויותקנו בחניונים ושטחים ציבוריים, בקניונים ובכבישים מהירים.

מינהל הדלק והגז במשרד צופה כי הקולות קוראים, יובילו להקמה של לפחות 60 שקעי טעינה של עמדות מהירות ואולטרה-מהירות לאורך כבישים בין-עירוניים, כ-20 שקעי טעינה של עמדות מהירות ואולטרה-מהירות בשטחים ציבוריים ברשויות מקומיות וכן להקמה של כ-3000 שקעי טעינה (AC) במרחב הציבורי והציבורי למחצה. 

מנכ"לית מינהל התכנון , דלית זילבר: "מדינת ישראל התקדמה היום שלב נוסף בהנגשת השימוש ברכב חשמלי לכלל האוכלוסייה, כך שתתאפשר טעינת רכבים חשמליים באופן מהיר ובטוח בתחנות התדלוק,  לצורך עמידה ביעדים הלאומים של שימוש  באנרגיה נקיה וקידום תחבורה דלת פחמן".

מנכ"ל משרד האנרגיה, ליאור שילת: "משרד האנרגיה רואה בתוכנית זו ובעידוד המעבר לתחבורה חשמלית, חלק מצעדים הכרחיים לעמידה ביעדי הממשלה להפחתת זיהום אוויר ולמאבק במשבר האקלים. המשרד פועל במישורים נוספים להסרת חסמים לכניסת כלי רכב חשמליים לשוק בישראל, ופועל להאצת הקמת תשתית הטעינה, שתאפשר את המעבר מכלי רכב המונעים בתוצרי נפט לכלי רכב חשמליים".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:המועצה הארצית לתכנון ובנייהדלית זילברמשרד האנרגיהרכב חשמליעמדות הטענה לרכבים חשמליים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...