"אנו נמצאים בעיצומו של משבר ביצועי ברמת התשתיות"

דלית זילבר מנכ"לית מינהל התכנון נאמה בכנס איגוד המתכננים שמתקיים בלוד: " "מתחילת כהונתי בשנת 2017 ועד היום אושרו למעלה מ 650,000 יחידות דיור; בשלב זה, הבעיה האקוטית אינה בתכנון, אלא בביצוע"

שיתוף הכתבה
נאומה של זילבר (קרדיט צלם: רן בירן עבור איגוד המתכננים) נאומה של זילבר (קרדיט צלם: רן בירן עבור איגוד המתכננים)

במסגרת הכנס השנתי של איגוד המתכננים הנערך כיום בלוד הוענק אות יקיר.ת התכנון למתכננת דלית זילבר מנכ"לית מינהל התכנון . "מתחילת כהונתי בשנת 2017 ועד היום אושרו למעלה מ 650,000 יחידות דיור. בשלב זה, הבעיה האקוטית אינה בתכנון, אלא בביצוע. אנו נמצאים בעיצומו של משבר ביצועי ברמת התשתיות- מתחבורה ואנרגיה ועד לכיתות לימוד. ברור לכל כי לא ניתן לבנות ולאכלס שכונות ללא המענה התשתיתי הנדרש - ביוב, מים, חשמל וכמובן תחבורה ציבורית". אמרה זילבר בנאומה.

מתוך יחידות הדיור שאושרו בתקופת זילבר כ-180,000 יחידות דיור בהתחדשות עירונית, וכ- 185,000 יחידות דיור בחברה הערבית, הדרוזית והצ'רקסית. "אנו ניצבים בפיתחה של תקופה בה תידרש הקצאת תקציבים משמעותיים לקידום וביצוע תשתיות-על חיוניות . מוסדות התכנון אישרו, כאמור, מאות אלפי יחידות דיור, בעבודה מאומצת, מנוהלת ומתוכננת של מינהל התכנון , ובשנים הבאות, ימשיכו לעמוד במיכסות לאישור יחידות דיור בהתאם ליעדי התוכנית האסטרטגית. 

תידרש השקעת תקציבים בהתחדשות העירונית כולל ליווי וסיוע לרשויות המקומיות תוך שימת לב מיוחדת לאזורי הפריפריה, בהקמת שירותי הציבור הנדרשים ובהתאמת תבנית העיר המתחדשת והנערכת להכפלת האוכלוסייה. כל אלה מחייבים תכנון מושכל, יעיל ואיכותי – מינהל התכנון עסק בכך בשנים האחרונות ויידרש להמשך עבודה בראייה כוללת ואחראית גם בשנים הבאות.

במשך כל השנים בהן זכיתי לשמש בתפקידים שונים בעולם התכנון, עצמאותם של מוסדות התכנון ושיקול הדעת של חברי מוסדות התכנון היו נר לרגלי. מוסדות התכנון הארציים והמחוזיים הינם גופים המורכבים מנציגים המייצגים אינטרסים שונים ומגוונים. בפני מוסדות תכנון אלה ניצבים אתגרים קשים ומורכבים. על חברי מוסדות התכנון לקבל, לא פעם, החלטות קשות אשר מטביעות חותם על המרחב הציבורי ולפתחם מוטלת החובה והאחריות לקבל החלטות על סמך שיקולים תכנוניים ומקצועיים, תוך איזון ושקלול בין מכלול האינטרסים המונחים בפניהם. 
        
הצגת כל המידע בפני מוסד התכנון וקיומו של שיח מעמיק ומקצועי הם הערובה לכך שההחלטות שתתקבלנה על ידי מוסדות התכנון יהיו מאוזנות ושקולות ויתנו ביטוי מיטבי למורכבותם של האינטרסים הנוגעים בעניין. 

גם ראש עיריית לוד, עו"ד יאיר רביבו, הדגיש בדבריו את הפערים בתחום התשתיות הלאומיות, המעכבים את תוכניות הפיתוח, ואת הצורך בהעברת סמכויות בתחום התשתיות הלאומיות לראשי הערים, כמו גם את הצורך בהעלאת שכר עובדי ועדות התכנון  כדי לסייע ליזמים בקידום תוכניות.

"מבחינת יחידות דיור אנו בונים בלוד 30,000 בהסכם הגג ועוד 20,000 בהתחדשות עירונית. אבל הפערים האמיתיים הם בתשתיות הלאומיות. אין לי חשמל למקומות האלו. שרת האנרגיה לא האמינה לי שאנו באמת בונים, אין לנו תחמ"שים, אנו בונים ואין לנו חשמל לתת . ואין תשתיות לאומיות, כבישים וביוב. הפתרון לקידום המצב הזה הוא במתן סמכויות לראשי ערים. צריכים לתת לנו, ראשי הערים, לתכנן את התחמ"שים ואת מתקני הביוב. אנו יודעים הכי טוב את הצרכים של התושבים.

באומץ ציבורי החלטנו לוותר על הרבה מקומות חניה במרכז העיר לוד, למען תחבורה ציבורית. אבל משרד התחבורה צריך לתת מענה של תחבורה ציבורית . היום יש לי עימות עם שרת התחבורה, אני אומר לה שאני מקבל את התוכנית שלהם, אני הולך למהיר בעיר בתוך שנה, תוכניות המטרו אושרו להפקדה עם 5 תחנות בעיר, נרשת את כל העיר מסביב בשבילי אופניים שיקושרו לאופנידן, אבל במקביל אני חייב לוודא שאם אני דואג לפחות מקומות חניה משרד התחבורה צריך לדאוג פה ליותר תחבורה ציבורית, אחרת אכלנו אותה

אנו גם מסייעים ליזמים ע"י יצירת מסלול ירוק. הקמנו במנהלת הסכם הגג מחלקה לרישוי שתהפוך למחלקה לרישוי עצמי. אני יוצר תיק מידע, זה נותן ודאות תכנונית. אבל זה לא יעזור אם לא יפתחו את צוואר הבקבוק, צריך להעלות את השכר לבודקי תוכניות ולמתכננים בשירות הציבורי, חייב שיהיו שכר גבוה  וודאות גבוהה כדי שיתקדמו התהליכים".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתדלית זילברמתכנניםיאיר רביבומינהל התכנוןתשתיותלודהתחדשות עירונית בלוד
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...