מבצע דירה בהנחה הורחב: ההנחה המקסימלית הוגדלה לחצי מיליון שקל

זאת לעומת 300 אלף שקלים הנחה מקסימלית על פי המתווה המקורי. עוד הוחלט להקצות 80% מהדירות במכרזי רמ"י למבצע דירה בהנחה, ולהגדיל את שיעור בני המקום מקרב הזוכים בכל יישוב ויישוב

שיתוף הכתבה
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין (יח"צ)שר הבינוי והשיכון זאב אלקין (יח"צ)

מועצת מקרקעי ישראל בראשות שר השיכון והבינוי זאב אלקין קיבלה היום שורת החלטות משמעותיות לגבי ניהול שוק הדיור. בין ההחלטות: הגדלת שיעור ההנחות במסגרת מבצע דירה בהנחה לחצי מיליון שקלים, הגדלת שיעור הדירות המסובסדות במכרזי מחיר למשתכן ל-80%, הגדלת שיעורם של בני המקום בקרב זוכי ההגרלות הממשלתיות לדיור מוזל, וביטול הצמדת מדד תשומות הבניה לרכיב הקרקע.

על פי החלטת המועצה, יחול מתווה מעודכן למכרזי מחיר מטרה, שיגדיל את היצע הדירות המסובסדות במסגרת תוכנית הדיור ויגדיל את סיכויי הזכאים לזכות. במרבית הישובים בארץ תשווק רשות מקרקעי ישראל מכרזים במסלול זה תוך הקצאת 80% מהדירות לזכאים מחוסרי דיור.

עוד החליטה המועצה כי במכרזים המיועדים לבני מקום בישובי הפריפריה, יחשבו בני מקום תושבים שהתגוררו במקום ב־18 החודשים שקדמו למועד פרסום המכרז, זאת לעומת שלוש שנים בשאר אזורי הארץ. ההחלטה נועדה ליצור תמריץ להישארות אוכלוסייה שהיגרה לאזורים אלו בישובים אליהם עברו על מנת להשתקע בהם, ולהעתיק אליהם את מרכז חייהם. יתרה מזאת, נועדה ההחלטה לצמצם את הביקושים באזור מרכז הארץ ולהסיטם למחוזות הצפון והדרום.

סעיף נוסף העוסק במועד הקובע לקביעת ערך מ"ר לדירה במסלול מחיר מטרה. המועד נקבע ליום 30.12.2020 ללא מנגנון ההצמדה וממנו ייגזר גובה ההנחה של 200 או 300 אלף שקלים לרוכש. בכל מקרה גובה ההנחה לא יעלה על 500 אלש"ח. במקביל תוגבל תקרת ההנחה מ-300 ל-500 אלף שקלים לדירה.

כאמור, המתווה מציע גם הנגשה והרחבה בתנאים להשתתפות בהגרלות בתור "מי שגר במקום ההגרלה". במסגרת ההגרלות שיערכו במכרזי מחיר מטרה 35% מכלל יחידות הדיור במסלול מחיר מטרה יוקצה לבני מקום במרכז הארץ. באזור עדיפות ב' יעלה שיעור יחידות הדיור שיוקצה לבני מקום ל־40% אחוז מכלל הדירות ובאזור עדיפות לאומית א' לא יחול שינוי והוא ישאר 50 אחוז מכלל השיווקים. בהוראת שעה נקבע כי בני מקום במרחבי צפון ודרום של רמ"י יוגדרו ככאלו שגרו במקום לפחות 18 חודש והם יכנסו במכסת היחידות לבני מקום בעדיפות לאחר בני מקום ותיקים.

ביטול הצמדת מדד תשומות הבנייה לרכיב הקרקע בעת רכישת דירה חדשה עשוי לחסוך עשרות אלפי שקלים לרוכשי הדירות, בהתחשב בעלייה החדה שחלה בשנה האחרונה במדד זה. כאשר המדד עולה כך גם מחיר העבודה של הקבלן ובסופו של דבר מחיר הדירה לרוכש. לעומת זאת כאמור, אין הדבר משפיע על מחיר הקרקע שאת מחירה שילם היזם עוד בטרם החל הפרויקט. החלטה זו מבוססת על הצעת חוק המכר דירות (תיקון מס' 9) שאושרה לאחרונה בכנסת בקריאה ראשונה.

החלטה נוספת אשר מטרתה לתמרץ רשויות מקומיות הינה מתן תוספת עבור מוסדות ציבור לרשויות מקומיות בסך 30,000 ש"ח לדירה. מועצת מקרקעי ישראל אישרה תוספת בגין מוסדות ציבור לרשויות מקומיות אשר תיתן מענה לצרכים של הרשות המקומית בבניית מוסדות ציבור, הנובעים במישרין מהגדלת השיווקים.  מחצית מהסכום - סך של 15,000 שקלים ינתן בעת השיווק והמחצית השנייה תינתן לעת מתן היתרי הבנייה. המנגנון המוצע מהווה תוספת למנגנונים הקיימים כבר כיום אושר כי רשות מקומית בה ערך הקרקע ליחידת דיור עולה על 2 מלש"ח, נכון לחודש מאי 2022, לא תהיה זכאית לקבלת התוספת.

החלטה נוספת שהתקבלה על ידי המועצה היא הקניית בעלות לחוכרים בעלי הסכם חכירה למטרות תעסוקה כמו לאלו של חוכרים למטרות מגורים. בעלות בנכס מקרקעין שהוחכר על פי הסכם חכירה מהוון למטרות תעסוקה שגודלו אינו עולה על 280 מ"ר תועבר ללא תמורה. על מנת לעודד הקניית בעלות לחוכרים בעלי הסכם חכירה למטרות תעסוקה עד 1000 מ"ר – תוצע להן הצעה להקניית בעלות על בסיס טבלאות ערכי קרקע, ולא על  פי שומות פרטניות.

כמו כן בקרקעות בהן לא ניתן להקנות הלכה למעשה בעלות תינתן לחוכרים אפשרות לזכות במנהג בעלים, תמורת תשלום זהה לדמי רכישת הבעלות, מה שיאפשר פטור מתשלומים עתידיים לרשות.

שר הבינוי והשיכון ויו"ר מועצת מקרקעי ישראל זאב אלקין אמר דברים במסגרת הוועדה והחלטותיה: היום העברנו מספר החלטות דרמטיות שעשויות לחסוך לרוכשי הדירות מאות אלפי שקלים. החלנו את חוק המכר החל מהיום על כל המכרזים החדשים שישווקו בדירה בהנחה לשיווק באזור המרכז ואף שמרנו את מחיר הדירה ממנה תיגזר הנחה של 20% על שומת דצמבר 2020. בנוסף הגדלנו את אחוזי הזכאים להנחה של בני מקום ותמרוץ ראשי רשויות לצורך בניית מבני ציבור. אני רוצה להודות לשר ליברמן על שיתוף הפעולה הפורה, לינקי קוינט מנהל רשות מקרקעי ישראל ולמנכ"ל משרד האוצר אביעד פריסמן שעבדו לילות כימים במטרה למצא את הפתרון הנכון והמוסכם לטובת רוכשי הדירת בישראל.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:זאב אלקיןמשרד הבינוי והשיכוןמחיר מטרהדירה בהנחהמחיר למשכתןרכיב הקרקעמדד תשומות הבנייהחכירהבני מקוםתוכניות דיורמדד תשומות הבנייהמכרזים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...