חשיפה: הפטור מהיטל השבחה בתוכנית הרובעים ימשיך גם לאחר סוף תמ"א 38

עיריית תל אביב מתכוונת להמשיך לפטור מהיטל השבחה מיזמי התחדשות עירונית שייבנו מכוחה של תוכנית הרובעים – גם לאחר שתוקפה של תמ"א 38 יפוג. כך אמר היום היועץ המשפטי של העירייה בארוע שערך מרכז הנדל"ן. היזמים מברכים: "בשורה חשובה שמעניקה ודאות"

שיתוף הכתבה
פרויקט תמ"א 38 של בית וגג. צילום: רמי חכםפרויקט תמ"א 38 של בית וגג. צילום: רמי חכם

בשורה משמחת ליזמים: הפטור מהיטלי ההשבחה שממנו נהנים היום פרויקטים הנבנים במסגרת תוכנית הרובעים, החלה בשטח המרכז ההיסטורי של העיר, יישאר על כנו גם לאחר סופה של תמ"א 38 . כך אמר היום היועץ המשפטי של עיריית תל אביב עו"ד עוזי סלמן, במהלך אירוע "שולחן עגול" שנערך היום (ג') ביוזמת מרכז הנדל"ן וחברת ההתחדשות העירונית בית וגג .

תוכנית הרובעים אושרה בשנת ב-2018, וחלה על רובע 3 (בין הירקון מצפון, הים ממערב, רחוב אבן גבירול ממזרח ורחוב בוגרשוב מדרום) ורובע 4 ( בין הירקון מצפון ורחוב אבן גבירול ממערב). יוזמת תוכנית הרבעים נבעה מהצורך של חידוש מבנים ישנים ורעועים ברובעים אלו, והיתה למעשה התוכנית שמכוחה ניתן היה ליישם את חידוש המבנים, תוך קבלת הפטורים מהיטל השבחה שהעניקה תוכנית תמ"א 38 .

(קרדיט: מרכז הנדל''ן)(קרדיט: מרכז הנדל''ן)

הציפייה בשוק היתה, כי עם פקיעתה של תמ"א 38 , המתוכננת לאוקטובר 2023, תחזור עיריית תל אביב לגבות את מלוא היטל ההשבחה על כלל זכויות הבניה שיוענקו באזורים אלה ואמירתו של עו"ד סלמן כי הפטור ייוותר על כנו מהווה רעידת אדמה של ממש. עם זאת, על זכויות בניה הניתנות במסגרת התוכנית מעבר לזכויות שמקנה התמ"א, תגבה העירייה היטל השבחה מלא בדיוק כפי שנעשה כיום.

לדברי סלמן, "איפה שתוכנית הרובעים חלה יתקבע הפטור. הרצון של עיריית ת"א הוא ליצור ודאות תכנונית. אנחנו נסתמך על כך שהרשות רשאית לתכנן תוכנית לפי התמ"א, שתטפל בתמריצים של התמ"א וזה היה הרציונל. במסגרת תוכנית הרבעים נעשתה דיפרנציאציה, איפה אפשר לתת יותר". עוד הוא ציין שהפטור ייתנן גם במסגרת חלופת שקד, אם תיכנס לתוקף: "היא לא מאיימת עלינו, וגם הן יהיו פטורות מהיטל השבחה ."

לגבי שאר רובעי העיר, אשר בהם טרם אושרו תוכניות כוללניות ליישום התחדשות עירונית , אין כרגע בשורה. לדברי סלמן, "ברובעים אלה יש קושי לקדם את התוכנית. עד שאין ודאות להיתר בנייה התמ"א לא קיימת".

היזמים ועורכי הדין שהשתתפו במפגש לא נותרו אדישים לבשורה. צביקה רובינשטיין, המשנה למנכ"ל בית וגג אמר כי "אנו מברכים על הבשורה החשובה, שמאפשרת את המשך ההתחדשות העירונית ברובעים 3 ו-4 בתל אביב, עם וודאות לגבי פקטור משמעותי ביותר בעלויות הפרויקטים.

(קרדיט: מרכז הנדל''ן)(קרדיט: מרכז הנדל''ן)


"בעקבות ההחלטה שהתקבלה ניתן להמשיך להעניק לבעלי הדירות את התמורות המקסימליות שהפרויקט מאפשר, ליצור עבורם השבחה משמעותית ביותר מבחינה כלכלית, ולשפר את איכות חייהם לאין ערוך, וזאת גם בשנים הקרובות וללא החרב שמונחת על צוואר הפרויקטים בשל פקיעת תמ"א 38 המתקרבת".

עורך הדין אבי ארד שנכח באירוע אמר כי "מדובר במהלך חשוב מאד, ואיתות לשאר הרשויות המקומיות כיצד יש לנהוג על מנת לייצר ודאות. ההבחנה שעשתה הממשלה בחוק ההסדרים בין מיזמי פינוי בינוי ובין מיזמי התחדשות מסוגים אחרים, בעניין חיוב הרשויות להכריז ולקבוע מראש את גובה היטלי ההשבחה, היתה טעות. המהלך שעליו הצהירה עיריית תל אביב הוא צעד ראשון ליצירת ודאות גם במיזמים הנבנים במגרש בודד". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:היטל השבחהבית וגגתוכנית הרובעיםעיריית תל אביב-יפותמ"א 38עוזי סלמןצביקה רובינשטיין
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...